Gå til innhold

Telia kutter datapakker på Mobilt Bredbånd med opptil 75%


Anbefalte innlegg

Fikk nettopp mail av Telia med "nyheten" om at de innfører data rollover for mobilt bredbånd, noe de feirer med å kutte mengden data i ekstrapakkene sine med opptil 75%!

 

Altså... 200GB til 799,- er ille nok, hender rett som det er at jeg trenger noen ekstra GB, men til nå har prisene på diisse vært innafor. Det er det brått slutt på.

 

Eksempelvis har 20GB ekstra kostet 99,-, fra 1.mai betaler man samme sum for 5GB. 80GB ekstra har kostet 199,-, fra 1.mai får man kun 20GB til den prisen. Dette er også den største pakken en kan kjøpe...    :wallbash:  

 

Full oversikt finnes her

 

Fint, det! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært i kontakt med ICE om bygging av basestasjon ved hytta mi.

Det vil si: basestasjonen til Telia fins allerede. Men ICE har ikke utstyr der. De henger seg visst ofte på eksisterende master, så dette er realistisk.

 

Håper de klarer å fremskynde eksisterende planer, eller i det minste gi dem en påminnelse om at dette stedet har god Telenor/Telia-dekning, men ICE mangler.

Hyggelig, hjelpsom og optimistisk kundebehandler. Håper utbyggingsavdelingen ikke er så tungrodde som Telenor og Telia.

 

Ser frem til å kunne bryte med Telia/Telenor-dupolet, og vise dem hva som skjer når de skviser kundene sine.

De er ikke konkurrenter. De er karteller.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på det å ungå bruddgebyret, med sånne prisendringer så burde det gi grunnlag for å slippe, men det ville de ikke da jeg spurte. Derimot ville de tilby meg å binde meg for nye 12 måneder mot at jeg skulle få 280gb/mnd i stedet for 200.

Litt selvmotsigende av Telia den der. :p

 

De kutter pakker, men null problem med å gi deg 80 GB ekstra..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilby Talkmore fri data bruk for 39kr dagen? Dyrt men hvis man har ingen valg..finnes ikke på deres nettsiden. Er det spesjalt tilbud fra kundeservice?

Nei, det er feks 799,- i måneden for 200 GB og så er det maks 39,- per dag i bruk utover datamengden som er inkludert i abonnementet.

 

Pris utover inkludert datamengde, og dersom bredbåndet benyttes uten at en datapakke er aktivert, er 0,99 kr per MB, maks 39,- per dag.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Blir 1200,-/mnd for mobilt bredbånd. Det var dyrt. :o

Det blir ikke 1200,- mnd. Det blir 799,- for 200 GB / gjennomsnittlig daglig forbruk pluss resterende dager i måneden ganget med 39.

 

Med 20 GB/dag varer 200 GB i 10 dager så blir det 39*21 for de resterende dagene i en måned med 31 dager.

799 + 819 = 1618,-

 

I teorien kan det bli oppimot 2000 kr for en måned, men man skal slite med å bruke opp 200 GB på en dag eller to. Det er uansett langt billigere enn feks Telia som da skal ha 3784,- for 500 GB og i tillegg får man den praktiske ulempen med å kjøpe datapakke 15 ganger- :S Bruker man mer enn 500 GB så stiger prisen med 995,- per 100 GB.

 

Sørg inderlig for å få det skriftlig at det ikke vil påløpe kostnader utover 39,- per dag for overforbruk i tilfelle de har glemt å få med detaljer i teksten for mobilt bredbånd. På mobilabonnementene står det nemlig at det er 39,- dag maks opp til 9,5 GB hvorpå øvrig bruk blir 0,99 kr per megabyte, og hvem vil betale 999.- per gigabyte. 210k i overforbruk på en måned er ganske mye penger, så få det skriftlig.

 

En fornuftig pris på mobilt bredbånd i dag hadde vært 199,- måneden minimumsfakturering + 1 kr per GB datatrafikk.

 

Hva skjer når neste generasjons mobilnett kommer? Har operatørene tenkt å tilby 10-100 ganger høyere hastighet enn man trenger, men alt for små kvoter på data? Få heller på plass abonnement med 10/10 Mb/s opp/ned og fri data. Gjerne litt over slik at man stabilt kan ha en videostream på 10 Gb/s.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bestilte talkmore, og trodde jeg hadde en "grei" løsning med 799,- fast i mnd for 200 GB, deretter 39kr pr dag løpende (som blir maks 31*39=1209,-) Så totalt aldri med enn 2008kr i mnd. Selv om dette er dyrt så er det i alle fall forutsigbart.

 

Men så viser det seg at 39kr dagen bare virker inntill 9.5 GB, deretter går man over på 0,99kr/1MB,  dvs 1000kr/GB.

 

Så det betyr at med et forbruk på ca 600 GB i en måned så ville det forløpt slikt:

 

- Første 200 GB = 799,-

- Neste 9,5 GB = 39,- (blir brukt opp i løpet av èn dag)

- Neste 390,5 GB = 390.500,-

Totalt: 390.838kr for en måned.  - Helt sjukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har sjekket chess og andre levrandører fra telia?

Da sist jeg hørte har de ikke planer om gjøre endinger så langt, men godt mulig det skjer etter sommeren?

Inntil videre kan man benytte Chess sitt mobile bredbånd som "ekstrakvote". Hos Chess kan man forandre fram og tilbake på datamengde så mye man orker. Man betaler kun for de dagene det gjeldene abonnementet er aktivt. F.eks, ditt Telia mbb går tomt når det er igjen 5 dager av fakturaperioden. De dagene man fremdeles har data igjen hos Telia lar man Chessabonnementet være på 1 GB pr mnd (kr 79), når Telia er oppbrukt setter man inn Chesskortet i routeren og oppgraderer abonnementet etterhvert som man går tom for data. Når ny fakturaperiode starter hos Telia bytter man simkortet tilbake i routeren, og endrer Chessabonnementet tilbake til 1GB pr. mnd. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...