Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobbet 3 dager uten kontrakt?

Anbefalte innlegg

Har jobbet 3 dager uten kontrakt. Bedriften gikk nylig konkurs og vi ble dagen etterpå fortalt av formannen i konkursselskapet at vi kunne få bli med over i et annet selskap. Derfor jobbet jeg 3 dager etter at det var åpnet konkurs. Problemet er at ny arbeidsgiver ikke har tatt kontakt og heller ikke gitt oss arbeidere en kontrakt. Jeg prøvde å ringe ny arbeidsgiver første dagen etter konkurs for å spørre om vi var ansatt, da sa han at jeg kunne være med videre om jeg hadde lyst. Jeg nevnte deretter at vi måtte bli enig om lønnsvilkår og kontrakt, men da ble han plutselig opptatt og måtte legge på røret. Før han la på sa han at han skulle ringe meg opp senere den dagen. Han ringte meg aldri opp.

Iløpet av disse 3 dagene fikk vi svært lite informasjon. En kollega hadde sendt vår nye arbeidsgiver SMS men han fikk heller aldri svar tilbake. Ingen orket å møte på jobb siden vi ikke fikk kontrakt med engang og heller ingen bekreftelse fra ny arbeidsgiver om at vi faktisk var ansatt.

Så er spørsmålet. Hvem skal betale for disse 3 dagene vi har jobbet? Er det ny arbeidsgiver, konkursboet/NAVs lønnsgaranti eller oppdragsgiver (de som har leid inn konkursbedriften til å utføre arbeidet)?

Hvis jeg skal kreve "ny arbeidsgiver" for lønn, er det bare å sende timeantallet, trekkprosent og kontonummer i en SMS og håpe på det beste?

Anonymous poster hash: 47bfa...5ad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer fortsatt på hvordan jeg skal kreve inn pengene? NAVs lønnsgaranti dekker ikke dette.

Hva må en arbeidsgiver ha av informasjon for å utbetale lønn? Må man være registrert som arbeidstaker eller kan jeg bare sende han en SMS med kontonummer, antall timer? Må han ikke trekke skatt av dette også?

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du svarer på spørsmålene, så kanskje du får hjelp. 

Jeg har kun fått beskjed fra formannen i konkursbedriften at "vi er ansatt fra og med i dag i den nye bedriften"

Prøvde å ringe daglig leder i den nye bedriften og fikk til svar at jeg fikk fortsette hos dem hvis jeg hadde lyst. (Byggeprosjektet må fullføres og den nye bedriften er leid inn av oppdragsgiver for å fullføre siden konkursbedriften ikke kan fullføre)

Prøvde underveis å sende han en SMS med informasjon om jeg kunne få kontrakt og hvor jeg skulle sende timene mine. Ble aldri ringt opp eller fikk respons på SMSen min. 

Formannen i konkursbedriften fortsetter å jobbe på byggeprosjektet siden han er ansatt i den nye bedriften, og det er han som har instruert meg. Når jeg spør formannen om vi ikke bør ha kontrakt avfeier han det og sier at daglig leder ikke har tid og jobbet veldig mye siden de prøver å overta eiendelene til konkursselskapet.

Så. Hvordan skal jeg kreve lønnen min for de 3 dagene jeg jobbet?

Lenke til kommentar

Du skal kreve det av den den nye bedriften. Du kan imidlertid risikere at de møter deg med at formannen ikke hadde fullmakt til å ansette deg. I så fall kan du kreve erstatning av formannen. 

Er du sikker? Hvorfor er den nye bedriften ansvarlig for å betale lønn for noe en arbeidstaker gjorde for en bedrift som gikk konkurs? 

Lenke til kommentar

Du skal kreve det av den den nye bedriften. Du kan imidlertid risikere at de møter deg med at formannen ikke hadde fullmakt til å ansette deg. I så fall kan du kreve erstatning av formannen. 

Er du sikker? Hvorfor er den nye bedriften ansvarlig for å betale lønn for noe en arbeidstaker gjorde for en bedrift som gikk konkurs? 

Så vidt jeg har skjønt så har TS jobbet for den nye bedriften disse tre dagene, ikke for den bedriften som er konkurs. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt så har TS jobbet for den nye bedriften disse tre dagene, ikke for den bedriften som er konkurs. 

Spørsmålet er hvordan jeg kan kreve bedriften for lønn når de ikke har sagt ordrett at jeg er ansatt. Har ingenting skriftlig heller. Hvis de stiller seg vrang er det jeg som får problemer med å bevise at jeg faktisk var ansatt i den nye bedriften.

Lenke til kommentar

Har du ikke noe skriftlig så er det vanskelig å bevise at du er ansatt, men har de stemplingsur så har du bevis på at du har vært på jobb i det minste.

Men uten kontrakt så er det ingen garanti for at du får underskrevet kontrakt med ny arbeidsgiver.

Sakser dette fra arbeidstilsynet:

Hvis arbeidsforholdet har en varighet på mer enn en måned skal avtalen være klar snarest mulig, og senest innen en måned etter at arbeidsforholdet startet.

I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned, eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.

Så ny arbeidsgiver må ikke komme med kontrakt øyeblikkelig. Med mindre det er spesielle lover som gjelder ved overtakelse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvordan jeg kan kreve bedriften for lønn når de ikke har sagt ordrett at jeg er ansatt. Har ingenting skriftlig heller. Hvis de stiller seg vrang er det jeg som får problemer med å bevise at jeg faktisk var ansatt i den nye bedriften.

Da foreslår jeg at du snakker med denne formannen som du har jobbet for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...