Gå til innhold

C++-skaperen: – IT i skolen distraherer. Bruk heller tiden på litteratur eller en tur i skogen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Word og nettbrett-bruker er ihvertfal meningsløst. De som vil/og blir gode programmerere lærer seg det selv uansett. I min klasse på videregående var det 3 stk (gutter) som forstod programmering. Resten tastet inn det som stod i boka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, enig med Bjarne Stroustrup i at det trolig er noen som har sett "lyset", uten helt å forstå hva de har sett.

Min kommune skal være "spydspiss" på dette området og har kjøpt inn droner som skal brukes på ungdomsskolen.

Samtidig er det slik at lærerne er ganske frustrerte fordi PC-en ikke virker eller ikke er tilgjengelig når de skal ha heldagsprøver.

For noen år siden fikk lærerne forbud mot å klage til de som skulle ha ansvaret for PC-ene, så det har hanglet og gått i årevis i "Spydspisskommunen".

På elektro var det programmering i sin tid(80-tallet på v.g.), og her hører det egentlig hjemme i forbindelse med automasjon.

Hvordan det har seg at programmering fjernes fra læreplanen for elever som kan ha nytte av det og så innføres hos elevgrupper som har minimal nytte av programmering, har jeg grublet litt på.

Det er nok noen oppe i departementene som vil sette spor etter seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et spørsmål til de som vet mer:

 

I noen land, og til dels i Ex. Phil. på universitetsnivå her i Norge, står fremdeles logikken sterkt i skoleverket. Både i argumentasjonsteori og til dels filosofien undervises i logikk og logisk tenkemåte.

 

I hvilken grad kan koding og IT-programmering dra veksler på generelt økt logikkunnskap hos elever og studenter? Er logikk og argumentasjonsteori noe som heller burde fått en plass i skoleverket?

 

(Jeg kan minimalt med programmering, kunne bare små, enkle linjer for femten-tjue år siden...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spørsmål til de som vet mer:

 

I noen land, og til dels i Ex. Phil. på universitetsnivå her i Norge, står fremdeles logikken sterkt i skoleverket. Både i argumentasjonsteori og til dels filosofien undervises i logikk og logisk tenkemåte.

 

I hvilken grad kan koding og IT-programmering dra veksler på generelt økt logikkunnskap hos elever og studenter? Er logikk og argumentasjonsteori noe som heller burde fått en plass i skoleverket?

 

(Jeg kan minimalt med programmering, kunne bare små, enkle linjer for femten-tjue år siden...)

 

Jeg ville nok heller fokusert på å bruke enkel programmering til å løse problemer, som en del av en noe større. Gi barna et glimt av hvor kraftig verktøy det er og oppmuntre de til å ville lære mer selv.

 

Aller helst er jeg tilhenger av å gi noen en meningsfull, men repetitiv oppgave. Når oppgaven sitter i fingrene og har gått over til å bli monoton og kjedelig så viser du hvordan de kan automatisere jobben sin.

 

Det mest klassiske jeg begynner med er å starte opp PostMan (inkludert PostMan Interceptor) for å se på nettverkstrafikken mellom nettleseren (Chrome) og serveren. Finner da hvordan REST-kallet ser ut med alle dataene som blir sendt inn. Prøver i starten å holde meg til enkel GET ettersom det er enklere å forstå til å starte med, og den kan man enkelt endre på via Excel, for så å copy-paste til nettleseren. Vipps gjør man jobben 10x raskere.

 

Når de har fått grep på dette, men sliter litt med at Excel-arket begynner å bli stort og stygt så begynner vi kanskje på noe enkel SQL så de kan tilpasse dataene de henter ut fra serveren og kjører inn igjen via REST-grensesnittet.

 

For de som er noe tekniske så skjønner de kanskje at neste jeg lærer bort er update, men passer på å ikke gi de tilganger som gjør at jeg ikke kan reversere evt feil de gjør.

 

Videre herifra igjen er det klassisk å kanskje starte med noe enkel programmering som Python eller Bat/Bash (sekvensiell). Når de innser etterhvert hvor tregt dette er, om de noen gang kommer dit, er det over på asynkron programmering..

 

Viktigste hele veien er å lære hvordan ting henger sammen og forstå at alt er byggeklosser. Du trenger ikke å være en ekspert på å kode noe, står du fast er det viktigere å vite hva som er mulig eller ikke mulig og evt hvor du får svar på spørsmål :)

 

Lære å kode via en bok fra A til Å er jeg kun for når du har nok basis og interesse til å lære om alt det du "ikke vet at du ikke vet", og har interesse av å lære det. For ikke å snakke om at du har en god del knagger fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Envær som har vært inne i en skoleklasse forstår at IT er skadelig.

Læreren står å prater til en forsamling som er helt opptatt med andre ting.

 

Ofte med sosiale medier, der det foregår ting som værken lærere eller foreldre har kontroll på.

 

Diskusjoner i friminuttet etter engelsktimen er hvilke nettsider man kan finne stiler på, slik at man kan bruke google translate til å oversette en engelsk stil fra nett til fransk, deretter italiensk og tilbake til engelsk før man leverer så ungår man plagiatskontrollen.

 

Lærere er alt for opptatt med å rapportere måloppnåelse og til å håndtere alt for store klasser, så de gir f*** i ett italiensk ord... Alternativet er så mye ekstra arbeid.

De få som forsøker - og anklager en elev for plagiat uten at det automatiske systemet gir alarm, ja da ringer en forbannet far på kveldstid og forlager møte med læreren. "Gullungen sier selv han ikke har plagiert."

 

Mange går lei all kveldsarbeidet, telefoner fra foreldre, og arbeidsmengder som kun kan løses med å rette prøver basert på kvantitet og ikke kvalitet.

 

Noen får seg jobb ett annet sted. De som blir igjen klarer enten å gi f... i yrkesstoltheten eller blir sykemeldt.

 

Hele systemet råtner.

 

Det er noen få, fantastiske mennesker, som klarer å holde hodet løftet... Men mange ga opp når utdanningsministeren sier at det er lærerne sin feil at Norge ikke er verdens beste land i mattematikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Han har helt rett! Det burde vært forbud mot mobiltelefoner og nettbrett helt fram til videregående ( eller kanskje ikke der engang). Det viktigste man må kunne for og bli potensielt god innen programmering er tenkning. Hvis man er redd for å tenke aleine i 20 minutter og løse virkelige problemer så blir man aldr god i programmering. Dagens unge får dessverre aldri oppleve ekte tenkning da de ikke har tålmodighet og heller slår det opp på internett (mulig jeg er er litt streng nå...).

 

Matematikk, språk, logikk er viktigere enn å låre noen enkle looper i en datalab på ungdomskolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det viktigste er at læreren kan IT til fingerspissene, og samtidig kan vise hvor nyttig det er med entusiasme, vil jeg si.

 

Steng internett om det da ikke er behov for det til en oppgaveløsing, og be elevene om å sette mobilen på stille, og lås disse inn i et skap, som de kan få mobilen sin tilbake i fra etter at undervisningen er over.

Lenke til kommentar

De som vil/og blir gode programmerere lærer seg det selv uansett. I min klasse på videregående var det 3 stk (gutter) som forstod programmering. Resten tastet inn det som stod i boka.

 

Synes dette blir en noe meningsløs tilnærming.

 

Ja - de som vil bli gode programmerere, og har evner i den retning, lærer seg det uansett og av seg selv.

 

Men poenget med programmering i skoleverket bør være et fokus på å lære elevene logisk tankegang og problemløsning - målet bør ingenlunde være at alle skal ende opp som progammerere.

 

Koding (og også andre områder som f.eks sjakk) kan gi svært verdifull kunnskap selv til de som aldri har tenkt å bli hverken programmerere eller sjakkspillere. Det handler om å lære seg en logisk og strukturert tankegang som kan hjelpe en å håndtere problemstillinger uavhengig av hva en måtte finne på å gjøre resten av livet.

 

Så må naturligvis undervisningen legges opp slik at elevene ser verdien og blir reélt interesserte - de som bare 'taster inn det som står i boka' kan en finne ekvivalenter til i alle fag og det er ikke et problem med faget, men på måten undervisningen legges opp.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En må ta hensyn til at ungene man skal lære opp vokser opp i en mediehverdag hvor de driver med internett, sosiale medier, dataspill, mobiler, tv, videofilmer, video on demand, nettbrett, VR-spill og har altså en digital hverdag. Skal man få ungene tilbake til tavleundervisning og tradisjonell terping, øving og tradisjonelle fag, vil man slite da ungene er vant til å bli underholdt og konstant skifte fokus.

 

Det er ingen tvil om at ungene bør ha et godt grunnlag og nå er jo også for eksempel kildekritikk og kritisk tenking viktigere enn noen gang i et mediebilde som er kaotisk og til tider uærlig. Samtidig går det nok prestisje i at ungene skal ha høy grad av IKT i sin undervisning, da det er et mål på velferd.

 

At vinden snur vekk fra IKT ser man forresten på universitetene. Jeg husker at rundt 1995 så var det veldig populært med avanserte grafiske kalkulatorer og programvare som Matlab på sivilingeniørstudiet. Litt senere så var det tilbake til terping og øving med en røten HP-30s dkalkulator, men denne drit-kalkulatoren tvang en til å mestre matematikk i fingrene enn å late seg med å løse matriser på row echelon-form ved å trykke en ti-tolv knapper på kalkisen etter man hadde punchet inn matrisen.

 

Så at IKT sløver ned elevene og gjør de late er nok tilfelle, også for studenter, men det kan nok også brukes på en bra måte - som Google Earth i geografitimer um zu weiter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du går noe realfaglig på universitetet så lærer du deg jo å kode, men da som hjelpemiddel for f.eks matematiske beregninger. Det å kunne skrive kode for MatLab er ofte et must med mindre du har lyst å sitte ukevis å regne på ting.

 

Det å lære seg litt om PCer kan og være positivt tror jeg. Så når du har et problem med PCen din så kan du skrive inn problemet i Google og følge en oppskrift. På en måte litt dumt å lære dette på skolen, da det er rimelig lett. Folk hadde lett klart å google PC problemer om de ville, men de fleste bare tenker PC må være vanskelig og spør noen andre. På jobb betyr det gjerne å ringe en fyr som skriver inn det samme i Google og leser opp fra en nettside.... Mye tid sløst bort, så om det hadde vært lært i skolen og folk faktisk brydde seg så hadde det spart folk for mye tid, men tipper de fleste ikke ville fulgt med i den timen for å si det sånn. Så da blir det litt bortkastet tid.

 

Ellers et språk jeg kommer på som tvinger en til å tenke logisk er HDL språk. Problemet er at dess mer logisk du koder, dess vanskeligere er det. Og det er ikke noe man lærer så tidlig på skolen. Og for å være ærlig så lærer du alle språk og slikt fra starten av på universitetet uansett. Det folk oftest har mest problemer med som IT studenter er jo faktisk matte. Og matte er jo noe du trenger til programmering. Så det er nok riktig at det er bedre å bruke tid på å lære seg andre ting istedenfor å leke med iPad og droner i tidlig alder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må være generasjonen 55+ og inkompetente politikere som frykter at ungdommen skal bakke akterut innen IT og som dynger på med alt som lobbyister og dataselgere mener skoleverket MÅ ha,,,,, Og til syvende og sist er det basiskunnskapen som må unngjelde!

Lenke til kommentar

Han har helt rett! Det burde vært forbud mot mobiltelefoner og nettbrett helt fram til videregående ( eller kanskje ikke der engang). Det viktigste man må kunne for og bli potensielt god innen programmering er tenkning. Hvis man er redd for å tenke aleine i 20 minutter og løse virkelige problemer så blir man aldr god i programmering. Dagens unge får dessverre aldri oppleve ekte tenkning da de ikke har tålmodighet og heller slår det opp på internett (mulig jeg er er litt streng nå...).

 

Matematikk, språk, logikk er viktigere enn å låre noen enkle looper i en datalab på ungdomskolen.

 

Ja synes muligens du var litt streng ja. Jeg er en 16 år gammel student på videregående, og jeg har absolutt ingen problem med å sitte og "tenke alene i 20 minutter". Jeg har programmert siden jeg var 12 år gammel, og til tross for at jeg muligens er en av få unge som programmerer, tror jeg ikke det er så få som faktisk er interessert i dette. Eventuelt kan det tilbys som valgfag (noe som nå gjøres), og klasserommene er ofte fullstappet. Det er nok ikke et problem at unge i dag ikke vil lære seg å tenke, det er nok måten lærere og eldre legger opp til at vi skal lære det.

Lenke til kommentar

 

Han har helt rett! Det burde vært forbud mot mobiltelefoner og nettbrett helt fram til videregående ( eller kanskje ikke der engang). Det viktigste man må kunne for og bli potensielt god innen programmering er tenkning. Hvis man er redd for å tenke aleine i 20 minutter og løse virkelige problemer så blir man aldr god i programmering. Dagens unge får dessverre aldri oppleve ekte tenkning da de ikke har tålmodighet og heller slår det opp på internett (mulig jeg er er litt streng nå...).

 

Matematikk, språk, logikk er viktigere enn å låre noen enkle looper i en datalab på ungdomskolen.

 

Ja synes muligens du var litt streng ja. Jeg er en 16 år gammel student på videregående, og jeg har absolutt ingen problem med å sitte og "tenke alene i 20 minutter". Jeg har programmert siden jeg var 12 år gammel, og til tross for at jeg muligens er en av få unge som programmerer, tror jeg ikke det er så få som faktisk er interessert i dette. Eventuelt kan det tilbys som valgfag (noe som nå gjøres), og klasserommene er ofte fullstappet. Det er nok ikke et problem at unge i dag ikke vil lære seg å tenke, det er nok måten lærere og eldre legger opp til at vi skal lære det.

Men du gjorde av fri vilje fordi du liker det og er interessert? Er det ikke noe annet når en lærer skal lære elevene "int p = c;" og masse for loops?

Lenke til kommentar

 

 

Han har helt rett! Det burde vært forbud mot mobiltelefoner og nettbrett helt fram til videregående ( eller kanskje ikke der engang). Det viktigste man må kunne for og bli potensielt god innen programmering er tenkning. Hvis man er redd for å tenke aleine i 20 minutter og løse virkelige problemer så blir man aldr god i programmering. Dagens unge får dessverre aldri oppleve ekte tenkning da de ikke har tålmodighet og heller slår det opp på internett (mulig jeg er er litt streng nå...).

 

Matematikk, språk, logikk er viktigere enn å låre noen enkle looper i en datalab på ungdomskolen.

 

Ja synes muligens du var litt streng ja. Jeg er en 16 år gammel student på videregående, og jeg har absolutt ingen problem med å sitte og "tenke alene i 20 minutter". Jeg har programmert siden jeg var 12 år gammel, og til tross for at jeg muligens er en av få unge som programmerer, tror jeg ikke det er så få som faktisk er interessert i dette. Eventuelt kan det tilbys som valgfag (noe som nå gjøres), og klasserommene er ofte fullstappet. Det er nok ikke et problem at unge i dag ikke vil lære seg å tenke, det er nok måten lærere og eldre legger opp til at vi skal lære det.

Men du gjorde av fri vilje fordi du liker det og er interessert? Er det ikke noe annet når en lærer skal lære elevene "int p = c;" og masse for loops?

Jo, det gjorde jeg ettersom jeg er veldig interessert i det, men når det tilbys som valgfag er det jo hovedsakelig folk som interesserer seg for det eller ønsker å lære programmering som velger IT som valgfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...