Gå til innhold

[Løst] Host Bus Adapter (HBA), hva anbefales?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg leter etter et PCI-E HBA-adapter som håndterer RAID-muligheter, ca. 2 GB/s. Ønsker flere SATA-porter enn det mitt hovedkort leverer.

Minimum 4 porter er ønskelig, gjerne 8. Trenger ikke å være oppstartbar, men vises i windows etter oppstart.

Hva anbefales i dette tilfellet?

Edit: Skal hovedsaklig brukes med SSD'er.

Endret av MisterXS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lsi pci-e 3.0 HBA har jeg 2 stk av. 8 portere. Helt konge til både ssd'er og harddisker. Disse har like lav latency som integrerte kontrollere.

Jeg har kjørt 8 stk ssder i software raid-0 en god stund på disse, og båndbredden er jo rimelig bra.

Her kjørte jeg i sin tid 8 stk Plextor ssder i raid-0

Så den du vil ha er  LSI SAS 9207-8i

Asssd12xR0_zps325b49f1.png

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

LSI 9207 er jo SAS2

Jeg har LSI 9340-8i som er SAS3 og PCIe 3.0 8x.

Uansett, LSI 9207 skalerer til ca 350k iops, mens LSI 9340-8i skalerer til 1 million iops.

Dell H200 og Dell H310 er LSI SAS2 kontrollere (pcie 2.0 8x) som kan fåes regelmessig for så lite som 40USD på Ebay.

Så lenge du har 4-6 SSD'er så vil ein SAS2 kontroller halde i massevis.

Husk også at disse kontrollerene deaktiverer write cache på konsument SSD'er og du kan ende opp med forferdelig dårlig skriveytelse om du har ein dårlig SSD som f.eks Samsung 750 EVO som er egentlig bare 2-3x raskere enn ein SAS 10k harddisk på random 4k skriving.

EDIT feil:

LSI 9207 bruker LSISAS2308 chipset som er en oppgradering av LSISAS2008 som dei PCIe2.0 baserte har. Usikker på iops her, aldri testet.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

LSI 9207 er jo SAS2

Jeg har LSI 9340-8i som er SAS3 og PCIe 3.0 8x.

Uansett, LSI 9207 skalerer til ca 350k iops, mens LSI 9340-8i skalerer til 1 million iops.

Dell H200 og Dell H310 er LSI SAS2 kontrollere (pcie 2.0 8x) som kan fåes regelmessig for så lite som 40USD på Ebay.

Så lenge du har 4-6 SSD'er så vil ein SAS2 kontroller halde i massevis.

Husk også at disse kontrollerene deaktiverer write cache på konsument SSD'er og du kan ende opp med forferdelig dårlig skriveytelse om du har ein dårlig SSD som f.eks Samsung 750 EVO som er egentlig bare 2-3x raskere enn ein SAS 10k harddisk på random 4k skriving.

9207 er også pci-e 3.0. Om 93 modellen ikkje er mye dyrere, så er jo det et bedre valg. Flaskehals blir hba'en ikkje iallefall.

Lsi 9300 hba er ca samme pris og har litt mere ytelse.

https://m.prisjakt.no/product/2077815

Lsi 9341 er Ikke en HBA. Det er en raidkontroller.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...