Gå til innhold

Hvordan kan politikk forumet på diskusjon.no tiltrekke seg flere kvinnelige brukere?

Anbefalte innlegg

Som kjent er halvparten av befolkningen kvinner og de utgjør over halvparten av de som stemmer. Dermed har deres meninger ganske mye å si i forhold til den politikken som blir ført i samfunnet. Men her på diskusjon.no generelt er det svært få damer, og enda færre her på politikk og samfunn forumet. 

Da går en jo glipp av ulike perspektiv og forumet blir mindre i takt med befolkningen ellers. Hva tror dere er årsaken til dette? Er det brukerne på dette forumet som fører til en så lav andel kvinner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som kjent er halvparten av befolkningen kvinner og de utgjør over halvparten av de som stemmer. Dermed har deres meninger ganske mye å si i forhold til den politikken som blir ført i samfunnet. Men her på diskusjon.no generelt er det svært få damer, og enda færre her på politikk og samfunn forumet. 

Da går en jo glipp av ulike perspektiv og forumet blir mindre i takt med befolkningen ellers. Hva tror dere er årsaken til dette? Er det brukerne på dette forumet som fører til en så lav andel kvinner?

There are no women on the internet.

Men.

Sånn, seriøst.

Jenter er generelt mer sosiale, og foretrekker i større grad å snakke med mennesker ansikt til ansikt i stedet for å henge på diverse forum.

• Liker 3
Lenke til kommentar

There are no women on the internet.

Men.

Sånn, seriøst.

Jenter er generelt mer sosiale, og foretrekker i større grad å snakke med mennesker ansikt til ansikt i stedet for å henge på diverse forum.

Rule 30

Godt poeng. Når de først driver med politikk så melder de seg nok også inn i partier. Litt mer hensiktsmessig enn å diskutere på forum kanskje. Men jeg tror en blir mer kunnskapsrik om en diskuterer på nett likevel :)

Endret av OleNord
Lenke til kommentar

De har vel "kvinneguiden". Når mange sikkert velger det forumet fremfor diskusjon.no fordi det er et KVINNEforum (by design, hvertfall) blir det nødvendigvis en overvekt menn her, spesielt om en mener det er flere menn i utgangspunktet som diskuterer politikk.

Det trenger ikke være noe mer galt her enn at menn er menn og kvinner er kvinner, og ikke nødvendigvis vanker på de samme nettsidene dag ut og dag inn. Jeg har en profil på kvinneguiden, som ikke har vært benyttet på noen år. Vil tro mange av kvinneguidens kvinnelige medlemmer føler det samme om diskusjon.no. Brukerne har dog ikke skylden på noe vis, her behandles alle med samme grad av respekt (eller mangel på sådan, om du vil).

Lenke til kommentar

Men her på diskusjon.no generelt er det svært få damer, og enda færre her på politikk og samfunn forumet. 

Det er en del damer her. Husk at dette er et noe seriøst forum, altså ikke kvinneguiden og liknende, som gjør at mange blir "skremt vekk". De kvinnene vi ser her inne har flyktet fra idiotien og de er ikke interresert i å skrive evig med tull (ser på meg selv) som gjør at de blir mindre synlige. Vi har alle de bra damene :w00t:

At vi går glipp av perspektiv har jeg liten tro på. Både gutter og jenter har omtrent samma meninger om ting og de meningene er spredd som blandt guttene. Det er noen få saker der jenter har "radikalt" forskjellige meninger enn gutter, men de sakene kan man fint lese om andre steder enn her hvis man ikke finner noe her.

Brukerne på forumet kan man skylde på for en "lav" andel kvinner, men det blir litt feil. Brukerne er tilpasset forumets generelle gang og forumets regler. Kategoriene bestemmer også i stor grad kjønn, her inne er det veldig mange kategorier som gutter hovedsaklig interreserer seg for (jepp, det er sant selv om mange ikke vil innrømme at det er forskjell på oss) og det gjør at kvinner ikke gidder å "vente". Vi vil ha fortgang i trådene og følge mange tråder med samma tema/kategori, som er med på å bestemme kjønn.

Et kriterie du bør ta med for å komme med påstanden din er å se antall kvinner på nettfora generellt. Hvis andelen er 90% menn og 10% kvinner over hele fjøla så er det ikke rart at dette forumet følger den "regelen".

Lenke til kommentar

Dette forumet er vel litt for spesielt interesserte og det er en god del tråder som ikke akkurat er positive til kvinner. Du kan jo starte med å lese igjennom dine egne tråder. De fleste kvinner ønsker seg nok ikke tilbake til livet kvinnene hadde for 200 år siden.

I tillegg er nok kvinneguiden den som trekker flest av de som ønsker å diskutere politikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Diskusjon.no er mannsdominert, og det er mye fiendtlighet mot kvinner her. For eksempel blir Kvinneguiden-forumet rakket ned på konstant bare fordi det er flest kvinner der. Det er ikke måte på hvor dumme og teite kvinner er. Det eneste de er gode for er som puledukker, visstnok.

Jeg er ikke overrasket over at få kvinner gidder å oppsøke et mannsdominert miljø der de blir møtt med sexisme og nedlatende kommentarer på grunn av sitt kjønn.

Lenke til kommentar

Dette er en gammel diskusjon, vi hadde den i mine admin-dager for 6-10 år siden også. Jeg tror i utgangspunktet det dreier seg om kritisk masse. Diskusjon startet jo som et data/spill/hardware-forum, at det i det hele tatt har store kategorier for samfunn og helse og lignende skyldes noen ildsjeler, spesielt Dotten og meg selv. (Politikkdelen var stengt når jeg begynte som moderator, der var det bare trolling og personangrep.)

Så dette var et forum for og av unge gutter, og ikke ment å være noe annet den gangen. Det ble derfor ikke ansett som noe problem. Hvis jenter ville være på forumet, så måtte de være interessert i data.

Dermed fikk forumet en helt naturlig overvekt av unge gutter, og når man først har fått en slik demografisk overvekt så er det en selvforsterkende effekt. En ting er alder: Siden medlemmene jo automatisk blir eldre, vil også snittalderen etterhvert øke, selv om noen selvsagt faller fra. Så vi er litt eldre (noen av oss mye eldre), men fortsatt gutter. Og gutter poster "gutteting", og tiltrekker flere gutter.

Så å øke kvinneandelen krever en dedikert satsning. Og den ser ut til å mangle. Dagens admins og moderatorer, og forumets eiere, er dominert av menn. Skal man få flere jenter inn, må både ledelse og innhold invitere til det.

Det skal sies at det er 6 år siden jeg trakk meg som admin, og at jeg ikke har gjort statistikker på medlemsmassen siden den gang. Så ståa idag er basert på observasjoner fra sidelinjen.

Geir :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Samliv og relasjoner, og seksualitet ser likevel ut til å ha en del kvinnelige brukere. De ser derimot ikke ut til å ha en interesse for politikk. Men det er nok ikke politikk som skremmer, siden andelen kvinnelige stemmere er høyere enn den mannlige andelen. Kanskje mange har en slags fordom mot diskusjonsforum, eller bare liker å stemme uten å faktisk sette seg skikkelig inn i sakene.

Endret av OleNord
Lenke til kommentar

Kanskje mange har en slags fordom mot diskusjonsforum, eller bare liker å stemme uten å faktisk sette seg skikkelig inn i sakene.

Hvis du virkelig vil sette deg inn i sakene som er relevante for norsk politikk er vel ikke dette egentlig det rette forumet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For eksempel blir Kvinneguiden-forumet rakket ned på konstant bare fordi det er flest kvinner der. Det er ikke måte på hvor dumme og teite kvinner er.

Nå skal det vel sies at en god del av postene som jeg har sett bli dratt frem fra KG har rettferdiggjort latterliggjøring helt uten at man har tatt hensyn til posterens kjønn...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både gutter og jenter har omtrent samma meninger om ting og de meningene er spredd som blandt guttene.

Hm, stemmer dette? Jeg synes det hørtes rart ut, så jeg sjekka litt statistikk. Her er kjønnsfordeling fra kommunestyrevalget 2015. Her er det klare forskjeller mellom kjønnene. Det er merkbart flere menn som stemmer FrP og SP, mens kvinner foretrekker MDG, Ap, SV og KrF. I USA-valget var det flere mannelige Trump-stemmere enn kvinnelige. Det later altså til at kjønnene har litt ulike meninger tross alt. Dette synes jeg var kjempespennende.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke kjønnet på flertallet av de som kommenterer her, så jeg lurer på hvordan dette problemet viser seg fram? Det er ganske vanlig å ha kjønnsnøytrale brukernavn på nett, noe jeg selv bruker for det meste. Evt. så lager jeg navn som ikke trenger å reflektere hvem jeg er i det virkelige liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...