Tunky Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 (endret) Heisann! Mamma har nylig kjøpt seg ny leilighet og sliter med dårlig dekning på det trådløse nettet. Jeg vil jo anse meg selv som medium+ datakyndig, men tenker jeg kan spørre dere som kan enda mer. Dette er sånn det er koblet opp idag; Modem fra Canal Digital står i sikringsskapet. Der går det en kort kabel til en Telenor/ZyXeL-router som også står inni sikringsskapet. Fra routeren går det 2 kabler; 1 til en Ethernet-port merket stue. Det er også en ethernet-port i stua. Den andre kabelen er merket "DATA" og går inn i sikringsskapet, uten at jeg kan se hvor den ender opp. Jeg mistenker, men vet ikke sikkert, at denne går til den automatiske strømmåleren. Hadde det kun vært 1 kabel ut fra routeren til stue-ethernetport, hadde jo det jo ikke vært noe problem, da hadde jeg jo bare flytta routeren til stua (som ligger mer midt i leiligheten) og trukket en kabel fra modemet og rett inn i ehternetporten i sikringsskapet. En løsning jeg ser er jo å kjøpe en trådløs router til og koble denne på i stua. Men det blir jo da "vanskelig" for min mor å holde rede på/bytte nettverk etter hvilken del av leiligheten ho er i. Jeg ser jo for meg en løsning ala. sånn det er på store bygg (f.eks skoler) der du har mange aksesspunkter og mobil/PC bytter over til det som gir best dekning til en hver tid. Hvordan kan jeg evt. lage dette? Er det andre løsninger som er bedre? EDIT: Mulig det ikke trengs to routere, hvis jeg flytter den som er i sikringsskapet ut i stua. Hva trenger man da i sikringsskapet for å fortsatt kunne koble til strømmåleren (eller hva det måtte være) og videre til stua? Endret 29. mars 2017 av Knewt Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Jeg er i nøyaktig samme situasjon. Så lenge en ønsker å ha det trådløst og beholde samme ssid så er Mesh et bra valg etter hva jeg har lest meg frem til. Er en del tester av slike løsninger her på tek.no, men prisen på den billigste pakken er 3300 og den har ikke en gang router funksjon. Selv gikk jeg for en mellom løsning, kjøpte et MeshPoint fra Amplifi. Planen er å bruke dette mot min nåværende router for å få bedre dekning i hele leiligheten. Har prøvd med vanlig repeater og router nr to, men ingen av disse løsningene synes jeg var noe bra. Nå Håper jeg å få MeshPoint i posten i morgen. Er jeg fornøyd med denne så blir det nok å kjøpe router fra samme leverandør tenker jeg. Er jeg ikke fornøyd så blir det å sende i retur og kjøpe Google Wifi. Den koster rundt 3400 ferdig levert her i Norge. Fungerer på samme måte som Amplifi HD og kommer i en pakke med router og to meshpoint. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 29. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2017 Tviler sterkt på at det er aktuelt for min mor å bruke flere tusen kroner på dette. Ho bruker nettverket til VG, Wordfeud, nettbank og Snapchat... Hadde det vært min egen leilighet, så kanskje. Ser ut som en snedig løsning. Kan man bruke en switch, hub eller splitter inni sikringsskapet og koble strømmåler og "stue" (og dermed router) til den? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Sett ruter i skap i bro modus og så settt opp ny i stuen? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 29. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2017 Ja, det er vel en kurant løsning. Ethernet-portene på routeren i skapet fungerer fortsatt med bridge modus aktivert? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Det er ikke noe logisk grunn til at de skulle koble ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå