Gå til innhold

Skipselektriker på Cruiseskip


Anbefalte innlegg

 

 

Hvor poenget er? Nordmenn har som oftest betalt fri og kortere turer, da må rederiene ha 2 personer i samme stilling og samtidig betale begge 2 når de er på friperiodene sine, bare dette blir jo en del ekstra utgifter for rederiene, kortere turnus resulterer jo selvfølgelig i flere reiseutgifter, er ikke helt sikker på hvordan det er med utenlandske sjøfolk, men norske sjøfolk får vanligvis alt av nødvendige kurser dekket av rederiet de er ansatt i, igjen, flere utgifter. 

Kan godt hende det er andre ting også, det var dette jeg kom på i farten. 

 

Og ja, turnusene varierer nok fra ulike typer fartøy.

 

 

Da motsier du jo deg totalt, de har altså langt i fra lik lønn. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hvor poenget er? Nordmenn har som oftest betalt fri og kortere turer, da må rederiene ha 2 personer i samme stilling og samtidig betale begge 2 når de er på friperiodene sine, bare dette blir jo en del ekstra utgifter for rederiene, kortere turnus resulterer jo selvfølgelig i flere reiseutgifter, er ikke helt sikker på hvordan det er med utenlandske sjøfolk, men norske sjøfolk får vanligvis alt av nødvendige kurser dekket av rederiet de er ansatt i, igjen, flere utgifter. 

Kan godt hende det er andre ting også, det var dette jeg kom på i farten. 

 

Og ja, turnusene varierer nok fra ulike typer fartøy.

 

 

Da motsier du jo deg totalt, de har altså langt i fra lik lønn. 

 

Som jeg allerede har nevnt tidligere i tråden, "så om en skal rekne arbeidstimer oppimot lønn så blir lønnen dårligere, men månedslønnen er ganske lik. ".

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor poenget er? Nordmenn har som oftest betalt fri og kortere turer, da må rederiene ha 2 personer i samme stilling og samtidig betale begge 2 når de er på friperiodene sine, bare dette blir jo en del ekstra utgifter for rederiene, kortere turnus resulterer jo selvfølgelig i flere reiseutgifter, er ikke helt sikker på hvordan det er med utenlandske sjøfolk, men norske sjøfolk får vanligvis alt av nødvendige kurser dekket av rederiet de er ansatt i, igjen, flere utgifter. 

Kan godt hende det er andre ting også, det var dette jeg kom på i farten. 

 

Og ja, turnusene varierer nok fra ulike typer fartøy.

 

 

Da motsier du jo deg totalt, de har altså langt i fra lik lønn. 

 

Som jeg allerede har nevnt tidligere i tråden, "så om en skal rekne arbeidstimer oppimot lønn så blir lønnen dårligere, men månedslønnen er ganske lik. ".

 

 

Det du sier gir ingen mening, om de har lik lønn og en person jobber 6 måneder på, 3 av og så ny runde og ikke får betalt når han er hjemme får han 9 måneder med lønn. Om en annen får betalt når han er hjemme får han 12 måneder med lønn. Det er helt opplagt at sistnevnte tjener mer. 

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du diskuterer Salvesen. Hva er poenget.

Jeg tipper for kostnaden av en nordmenn kan rederiene ha ansatt minst 3 andre, f.eks filippenere. 

Og de kan ha det svært godt i sitt hjemland på det de tjener på båten.

At dette innebærer lønn og arbeidsforhold en nordmann ikke er interessert i kan så være, men det blir jo hans tap.

Bare å finne seg noe annet hvis du ikke er fornøyd med det du har. 

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du diskuterer Salvesen. Hva er poenget.

Jeg tipper for kostnaden av en nordmenn kan rederiene ha ansatt minst 3 andre, f.eks filippenere. 

Og de kan ha det svært godt i sitt hjemland på det de tjener på båten.

At dette innebærer lønn og arbeidsforhold en nordmann ikke er interessert i kan så være, men det blir jo hans tap.

Bare å finne seg noe annet hvis du ikke er fornøyd med det du har. 

 

Jeg diskuterer akkurat det, altså at de tjener langt mindre og lever ikke i sus og dus. 

 

Ang det siste der så er det helt forkastelig og med på å ødelegge bransjer. Det er lov til å tenke seg om, arbeidsledigheten er vi ingen godt tjent med slik landet er bgget opp.

Lenke til kommentar

De tjener bra i forhold til hva alternativet er i SITT land. At 9 måneder i strekk på en båt ikke er sus og dus kan vel alle forstå.

Det er nå en gang sånn kapitalismen er da, eierne av selskaper skal ha fortjeneste og det øker de ved å kutte kostnader og effektivisere.

Det er egentlig hele formålet til et AS, drive selskapet sånn at aksjonærene får mest mulig overskudd.

Du må ikke tro jeg ønsker alt dette som skjer, mye av det skjer på grunn av utflagging som du selv sier, rederne søker billigere land å ha sin båt registrert. Andre steder skjer det pga EØS avtalen som har fylt vårt land med et par hundre tusen polakker ansatt i bemmaningsbyrå.

Lenke til kommentar

De tjener bra i forhold til hva alternativet er i SITT land. At 9 måneder i strekk på en båt ikke er sus og dus kan vel alle forstå.

Det er nå en gang sånn kapitalismen er da, eierne av selskaper skal ha fortjeneste og det øker de ved å kutte kostnader og effektivisere.

Det er egentlig hele formålet til et AS, drive selskapet sånn at aksjonærene får mest mulig overskudd.

Du må ikke tro jeg ønsker alt dette som skjer, mye av det skjer på grunn av utflagging som du selv sier, rederne søker billigere land å ha sin båt registrert. Andre steder skjer det pga EØS avtalen som har fylt vårt land med et par hundre tusen polakker ansatt i bemmaningsbyrå.

 

Javell, hvordan kan de gjøre det når 9-12 måneder med 12t dager under hele oppholdet kun dekker 3 måneder med livsopphold? Det er noe som ikke stemmer, enten har alle sjømenn ett ekstremt underforbruk ellers tjener de alt for lite, jeg heller mot sistnevnte.

 

Ja klart mye vill ha mer som alltid, men det er ikke greit av den grunn. Sier ganske mye når de større selskapene begynner å sette krav til mannskap mens landet vi selv bor i og jobber i ikke gjør det. Noe er riv ruskende galt.

Lenke til kommentar

La oss ta en 2.Styrmann som eksempel, på linken jeg legger ved (som forresten er fra 2014, har kanskje økt litt) står det at en 2.Styrmann har 3500-4500 dollar i måneden. La oss si at han tjener 4000 dollar i måneden, noe som er 34302.82 Norske kroner med kursen i dag. 
Om de jobber f.eks 9 måneder i strekk som du sier at de gjør så tjener de 308 718 kroner på de 9 månedene, dette er mye penger i land som f.eks Filippinene. Du sier at de går tom for penger på 2-3 måneder og MÅ reise ut igjen. Jeg vet ikke hvilke sjøfolk du har snakka med, men de har et pengeproblem. 

 

Gjennomsnittslønn på Filippinene er forresten 60 000 Norske kroner i året, med andre ord, på bare 9 måneder tjener eksempelet jeg har brukt 5 ganger så mye enn hva en gjennomsnittlig Filippiner gjør i året. 

 

 

 

http://marinersgalaxy.com/2014/04/salary-merchant-navy-for-officers-engineers-and-ratings.html

 

http://www.averagesalarysurvey.com/philippines

Lenke til kommentar

La oss ta en 2.Styrmann som eksempel, på linken jeg legger ved (som forresten er fra 2014, har kanskje økt litt) står det at en 2.Styrmann har 3500-4500 dollar i måneden. La oss si at han tjener 4000 dollar i måneden, noe som er 34302.82 Norske kroner med kursen i dag. 

Om de jobber f.eks 9 måneder i strekk som du sier at de gjør så tjener de 308 718 kroner på de 9 månedene, dette er mye penger i land som f.eks Filippinene. Du sier at de går tom for penger på 2-3 måneder og MÅ reise ut igjen. Jeg vet ikke hvilke sjøfolk du har snakka med, men de har et pengeproblem. 

 

Gjennomsnittslønn på Filippinene er forresten 60 000 Norske kroner i året, med andre ord, på bare 9 måneder tjener eksempelet jeg har brukt 5 ganger så mye enn hva en gjennomsnittlig Filippiner gjør i året. 

 

 

 

http://marinersgalaxy.com/2014/04/salary-merchant-navy-for-officers-engineers-and-ratings.html

 

http://www.averagesalarysurvey.com/philippines

 

Linken din er bare en dårlig skrevet "artikkel" og har ingen kredibilitet. Som sagt farter jeg rundt på mange båter, også prater jeg med folk. De er somregel ganske pratesyke med folk. Virker ikke som om du har verken mye erfaring i fra forskjellige bransjer, båter og rederi og linker til kritikkverdige "kilder". 

 

At alle jeg treffer på tilhører luksusfellen er jo mulig, men lite sannsynlig. Også må du ikke glemme at du tenker på stillinger som utgjør en svært liten andel av flåtene.

 

Om de er heldige er de dekket av denne: http://www.itfseafarers.org/what_wages.cfm

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Og de har selvsagt ingen hjemme som lever av det de tjener?

Ganske vanlig at en mann er borte på sjøen mesteparten av livet for å brødfø kone og kanskje 7-8 unger. Ja de har så mange i sydlige land, helt vanlig.

 

Såklart har de det, men det er ganske normalt å ha en familie.

Lenke til kommentar

 

La oss ta en 2.Styrmann som eksempel, på linken jeg legger ved (som forresten er fra 2014, har kanskje økt litt) står det at en 2.Styrmann har 3500-4500 dollar i måneden. La oss si at han tjener 4000 dollar i måneden, noe som er 34302.82 Norske kroner med kursen i dag. 

Om de jobber f.eks 9 måneder i strekk som du sier at de gjør så tjener de 308 718 kroner på de 9 månedene, dette er mye penger i land som f.eks Filippinene. Du sier at de går tom for penger på 2-3 måneder og MÅ reise ut igjen. Jeg vet ikke hvilke sjøfolk du har snakka med, men de har et pengeproblem. 

 

Gjennomsnittslønn på Filippinene er forresten 60 000 Norske kroner i året, med andre ord, på bare 9 måneder tjener eksempelet jeg har brukt 5 ganger så mye enn hva en gjennomsnittlig Filippiner gjør i året. 

 

 

 

http://marinersgalaxy.com/2014/04/salary-merchant-navy-for-officers-engineers-and-ratings.html

 

http://www.averagesalarysurvey.com/philippines

 

Linken din er bare en dårlig skrevet "artikkel" og har ingen kredibilitet. Som sagt farter jeg rundt på mange båter, også prater jeg med folk. De er somregel ganske pratesyke med folk. Virker ikke som om du har verken mye erfaring i fra forskjellige bransjer, båter og rederi og linker til kritikkverdige "kilder". 

 

At alle jeg treffer på tilhører luksusfellen er jo mulig, men lite sannsynlig. Også må du ikke glemme at du tenker på stillinger som utgjør en svært liten andel av flåtene.

 

Personangrep kan vi vel holde oss god for?

 

Det er nok der lønningene ligger, jo. 

Her har du en link til hva f.eks indere tjener, om du googler litt rundt så forstår du fort at det faktisk er så høye lønninger de har. 

Om du fortsatt mener at de ikke tjener så masse så foreslår jeg at DU finner noen kilder som motbeviser mine påstander.

 

http://www.marineinsight.com/careers-2/how-much-does-an-indian-seafarer-officer-earns/

Lenke til kommentar

9-12 måneder med 12t dager under hele oppholdet kun dekker 3 måneder med livsopphold? Det er noe som ikke stemmer, enten har alle sjømenn ett ekstremt underforbruk ellers tjener de alt for lite

Du vil altså ha opp kostnadene innen rederibransjen?

Hvis de som er der blir for dyre finner de alltids noen som koster mindre.

Folk vil vel alltid klage, hva som egentlig ligger bak vet du vel faktisk ganske lite om.

Lenke til kommentar

Og de har selvsagt ingen hjemme som lever av det de tjener?

Ganske vanlig at en mann er borte på sjøen mesteparten av livet for å brødfø kone og kanskje 7-8 unger. Ja de har så mange i sydlige land, helt vanlig.

Jeg sa aldri at de ikke hadde det, men det er fortsatt en veldig god lønn om man er bosatt i et land som Filippinene. 

Lenke til kommentar

 

9-12 måneder med 12t dager under hele oppholdet kun dekker 3 måneder med livsopphold? Det er noe som ikke stemmer, enten har alle sjømenn ett ekstremt underforbruk ellers tjener de alt for lite

Du vil altså ha opp kostnadene innen rederibransjen?

Hvis de som er der blir for dyre finner de alltids noen som koster mindre.

Folk vil vel alltid klage, hva som egentlig ligger bak vet du vel faktisk ganske lite om.

 

 

Jeg er generelt for at arbeidere skal ha redelige arbeidsforhold ja. En kan alltids "finne" noen som er villig til å ta hva som helst for hva som helst, derfor er det viktig å skape regler som forbyr slik dumskap. At en ikke er enig er sin sak, det er fortsatt hva jeg mener. 

 

Jeg snakker ikke om klaging, det er faktisk svært få som klager utrolig nok. Det er normalt for dem.

Lenke til kommentar

 

Og de har selvsagt ingen hjemme som lever av det de tjener?

Ganske vanlig at en mann er borte på sjøen mesteparten av livet for å brødfø kone og kanskje 7-8 unger. Ja de har så mange i sydlige land, helt vanlig.

Jeg sa aldri at de ikke hadde det, men det er fortsatt en veldig god lønn om man er bosatt i et land som Filippinene. 

 

 

Ja, ekstremt bra: http://www.marineinsight.com/careers-2/how-much-does-an-indian-seafarer-officer-earns/

Lenke til kommentar

 

 

Og de har selvsagt ingen hjemme som lever av det de tjener?

Ganske vanlig at en mann er borte på sjøen mesteparten av livet for å brødfø kone og kanskje 7-8 unger. Ja de har så mange i sydlige land, helt vanlig.

Jeg sa aldri at de ikke hadde det, men det er fortsatt en veldig god lønn om man er bosatt i et land som Filippinene. 

 

 

Ja, ekstremt bra: http://www.marineinsight.com/careers-2/how-much-does-an-indian-seafarer-officer-earns/

 

Bra vi kom til enighet, takk for meg, god helg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...