AnonymDiskusjon Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Bedriften min har ikke tariffavtale men opererer med 12% feriepenger, noe jeg har fått siden jeg startet for 7 måneder siden. På de to siste lønnsslippene for februar og mars har jeg oppdaget at feriepengeprosenten er satt ned til 10,2%. Selve prosenten står ikke oppført i arbeidsavtalen min, men refererer kun til feriepengeloven. Prosenten står heller ikke oppført på lønnsslippene. Selv om bedriften ikke er bundet opp mot noen tariffavtale, har de likevel sitt på det tørre når de skrur ned feriepengeprosenten uten å informere de ansatte? Jeg oppdaget dette ved en tilfeldighet når jeg satt og regnet på feriepengene mine. Anonymous poster hash: 3148b...85e Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Har du enda 25 feriedager? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2017 Har du enda 25 feriedager? Bedriften er konkurs, så det aner jeg ikke. Anonymous poster hash: 3148b...85e Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Ferieloven gir 10,2% feriepenger og 25 virkedager ferie (lørdag er regnet som en virkedag). Med tariffavtale får man 12% og og 30 virkedager (som faktisk gir litt lavere feriepenger pr virkedag). Ferieloven gir 6 virkedager ekstra når man passerer 60 år. Noen bedrifter gir 12% og 30 virkedager uten å være en del av tariffavtalen. Det høres ut som bedriften har sitt på det tørre siden de gir det loven krever. Det de muligens kan klandres for er å ikke informere om endringen. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Dersom det har vært en fast praktisert ordning vil den være en del av arbeidsavtalen, og bedriften kan ikke ensidig endre denne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Får du feriepenger fra en bedrift som er konkurs? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 (endret) Får du feriepenger fra en bedrift som er konkurs?Det kan være bedriften har slått seg selv konkurs før kassa er bokstavelig tom for penger slik at det er midler igjen til å utbetale feriepenger (og evt. utestående lønn). Eller at det er nok verdier igjen i boet som vil dekke utstående forpliktelser etter at disse er innløst. Endret 29. mars 2017 av Crowly Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Får du feriepenger fra en bedrift som er konkurs?Ja. Eller så får du det fra NAV lønnsgaranti (med en beløpsbegrensning på 2G for alle krav som dekkes av lønnsgarantien). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå