Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fylle riktig olje på rattservoen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SVJV er all ATF-olje rød, mener det er et krav. Det er ikke veldig kritisk hvilken du velger, så sant det er ATF-olje. Det er kun untaksvis at det benyttes noe annet enn ATF, da i f.eks elektrohydrauliske styresystemer, som du ikke har. Selv der kan du oftest benytte ATF evt med tilsetning. Billigste mineralske ATF fra Biltema er helt greit, og om du ikke føler deg trygg på det så kan du ta en semisyntetisk evt helsyntetisk, men det er stort sett penger ut vinduet når det gjelder styring. ATF er en av mange typer hydraulikkolje, og med at den er ment for ATF (at det faktisk står ATF på den) viser at oljen er ment for automatkasser. En automatkasse, uansett hvilken type/merke, er langt mer kravstor til oljen enn en ordinær styring på en ordinær bil. Derfor sier jeg såpass sikkert at en hvilken som helst ATF er greit å bruke på en ordinær hydraulisk-assistert styring.

Både på styring og i en automat er fargen på oljen rød når du heller den på, men etter en tid vil den bli mørkere. Jeg pleier å bytte oljer både på styring og automat når rødfargen ikke lenger er tydelig tilstede. Det er en grov men ikke helt feil indikasjon på at oljen med fordel kan byttes.

Takk for forklaringen. ATF fra BilXtra ser definitivt ikke rød ut på bildet ihvertfall.

Lenke til kommentar

Kan jeg umulig tenke meg. Den prosessen jeg beskrev tar meg 10 minutter på min bil.

Ser at BilXtra går god for at sin servoolje kan blandes med alt av ATF. Burde det ikke være safe å etterfylle en skvett med denne da?

ATF kan blandes med ATF, men ikke med CHF (grønn). Det kan nok ikke BilXtra sin heller.

Jeg står fast på at du skal kjøpe den jeg linket til, og heller kjører en jukseflush.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Kan jeg umulig tenke meg. Den prosessen jeg beskrev tar meg 10 minutter på min bil.

Ser at BilXtra går god for at sin servoolje kan blandes med alt av ATF. Burde det ikke være safe å etterfylle en skvett med denne da?

ATF kan blandes med ATF, men ikke med CHF (grønn). Det kan nok ikke BilXtra sin heller.

Jeg står fast på at du skal kjøpe den jeg linket til, og heller kjører en jukseflush.

Får prøve det. Får ikke sett fargen i tanken, men undersiden av lokket ser relativt grønt ut.

http://i.imgur.com/sc66QZk.jpg

Lenke til kommentar

Ring til autorisert Mazda-verksted så er du sikker ;)

Jeg snakket med han på verkstedet (ikke merkeverksted) som etterfylte sist, og han sa at han sannsynligvis hadde fylt med en vanlig ATF-olje, da det var dette som skal være på bilen. Han mente også at det ikke var så veldig viktig hvilken type det var, så lenge det var innenfor det som er anbefalt til bilen, som Gavekort nevnte tidligere. Har derfor vært på Biltema og kjøpt ATF der. :) 

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Sikkert litt sent nå men du kunne ha kjøpt deg en engangssprøyte på et apotek for å suge ut litt av oljen og sett på fargen. Ikke sikkert at det uansett hadde gjort deg noe klokere, iom. at oljen endrer farge over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...