Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fylle riktig olje på rattservoen?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle etterfylle litt servoolje til rattet på min Mazda 6 fra 2004, men jeg er usikker på hvilken olje jeg skal bruke. Det ene er oljen, men det andre er at jeg ikke får sjekket fargen på den som er i beholderen. Det er ikke peilepinne på denne, men maks og minimum utenpå beholderen. 

 

Kan jeg blande med den som allerede er i beholderen, etter å ha funnet riktig olje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

http://bilxtra.no/butikk/#!/tilbehor/olje-og-kjemi/servo-olje/servo-olje-26471

Servo olje for servostyring (se bilens instruksjonsbok for spesifikasjoner). Kan blandes med alle ATF servo oljer.

 

Slå inn reg.nr. for bilen din.

Men vet jeg at det er en ATF olje i bilen min nå?

 

Du skal vertfall ikke bruke den oljen da tar du livet av servoen...

 

 

Så hva skal jeg bruke?

Lenke til kommentar

Finn frem manualen din. Den skal si ATF Dexron-III. Dette kan du bekrefte med å se om oljen er rød, er den grønn så er det CHF, noe du ikke skal ha. Mange biler kan bruke både CHF og ATF. Det er bare viktig at man ikke blander.

 

Du kan kjøpe Dexron-III på Biltema. Det er forvirrende nok ei grønn flaske med "Transmission Fluid" på.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

SVJV er all ATF-olje rød, mener det er et krav. Det er ikke veldig kritisk hvilken du velger, så sant det er ATF-olje. Det er kun untaksvis at det benyttes noe annet enn ATF, da i f.eks elektrohydrauliske styresystemer, som du ikke har. Selv der kan du oftest benytte ATF evt med tilsetning. Billigste mineralske ATF fra Biltema er helt greit, og om du ikke føler deg trygg på det så kan du ta en semisyntetisk evt helsyntetisk, men det er stort sett penger ut vinduet når det gjelder styring. ATF er en av mange typer hydraulikkolje, og med at den er ment for ATF (at det faktisk står ATF på den) viser at oljen er ment for automatkasser. En automatkasse, uansett hvilken type/merke, er langt mer kravstor til oljen enn en ordinær styring på en ordinær bil. Derfor sier jeg såpass sikkert at en hvilken som helst ATF er greit å bruke på en ordinær hydraulisk-assistert styring.
Både på styring og i en automat er fargen på oljen rød når du heller den på, men etter en tid vil den bli mørkere. Jeg pleier å bytte oljer både på styring og automat når rødfargen ikke lenger er tydelig tilstede. Det er en grov men ikke helt feil indikasjon på at oljen med fordel kan byttes.

Lenke til kommentar

Finn frem manualen din. Den skal si ATF Dexron-III. Dette kan du bekrefte med å se om oljen er rød, er den grønn så er det CHF, noe du ikke skal ha. Mange biler kan bruke både CHF og ATF. Det er bare viktig at man ikke blander.

 

Du kan kjøpe Dexron-III på Biltema. Det er forvirrende nok ei grønn flaske med "Transmission Fluid" på.

 

Takk. Saken er at jeg ikke aner hvilken farge jeg har i den som er i bilen nå. den har nå i hvert fall fungert fint i flere år. Ikke får jeg sjekket fargen uten å tappe. Det stemmer at manualen viser til Dextron. Tar jeg syke sjanser ved å etterfylle med Dextron da? For tre år siden gjorde et verksted det gratis for meg. Han kom bare ut med en flaske of etterfylte. Sjekket ikke hva som var i.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

 

Finn frem manualen din. Den skal si ATF Dexron-III. Dette kan du bekrefte med å se om oljen er rød, er den grønn så er det CHF, noe du ikke skal ha. Mange biler kan bruke både CHF og ATF. Det er bare viktig at man ikke blander.

 

Du kan kjøpe Dexron-III på Biltema. Det er forvirrende nok ei grønn flaske med "Transmission Fluid" på.

 

Takk. Saken er at jeg ikke aner hvilken farge jeg har i den som er i bilen nå. den har nå i hvert fall fungert fint i flere år. Ikke får jeg sjekket fargen uten å tappe. Det stemmer at manualen viser til Dextron.

 

Den har "garantert" vært rød når den var ny.  Det er forskjell på Dextron og Dexron. Regner med det er Dexron det står. Her er en grei Wiki om varemerket Dexron, som dessverre altfor ofte blir regnet for et kvalitetsstempel for ATF-oljer, noe det ikke nødvendigvis er.

Lenke til kommentar

Da ville jeg kjøpt to flasker og bare tatt en poorman's flushing av systemet mens man først er i gang. Pump ut oljen av reservoaret, fyll på med ATF, skru igjen lokket, vri på rattet i fullt utslag i begge retninger, tøm av olje og fyll på ny til du har brukt godt over en flaske. Vil du gjøre det skikkelig så kan du tappe oljen av med tannstanga under bilen.

Lenke til kommentar

 

 

Finn frem manualen din. Den skal si ATF Dexron-III. Dette kan du bekrefte med å se om oljen er rød, er den grønn så er det CHF, noe du ikke skal ha. Mange biler kan bruke både CHF og ATF. Det er bare viktig at man ikke blander.

 

Du kan kjøpe Dexron-III på Biltema. Det er forvirrende nok ei grønn flaske med "Transmission Fluid" på.

 

Takk. Saken er at jeg ikke aner hvilken farge jeg har i den som er i bilen nå. den har nå i hvert fall fungert fint i flere år. Ikke får jeg sjekket fargen uten å tappe. Det stemmer at manualen viser til Dextron.

 

Den har "garantert" vært rød når den var ny.  Det er forskjell på Dextron og Dexron. Regner med det er Dexron det står. Her er en grei Wiki om varemerket Dexron, som dessverre altfor ofte blir regnet for et kvalitetsstempel for ATF-oljer, noe det ikke nødvendigvis er.

 

 

Det står ATF M-III eller lignende f.eks Dextron II. Det er også Dextron som kommer opp på Mekonomen ved bruk av regr.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...