Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Uvanlig høy CPU temperatur

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt nye deler til å oppgradere PCen min. Gikk fra en AMD prosessor til en intel i5-7600 med stockvifte.

Det som skjer er at jeg starter PCen, og det første som skjer er at jeg får advarsel om at CPUen er over 70 grader. 

Jeg har åpnet kabinettet og satt en stor gulvvifte foran for å hjelpe å kjøle PCen, dette hjalp med å få ned temperaturen litt i idle, til ca 40 grader. Så går jeg fra PCen i 15 minutt og når jeg er tilbake (kabinettet fortsatt åpent og gulvvifta er på) så står plutselig CPUen å sliter på 80-90, uten at et eneste program kjører. Jeg har også prøvd å ta av kjølebelegget på stockvifta som fulgte med, og smurte på ny kjølepasta. Støv og skitt er ryddet helt bort. Likevel er problemet der fortsatt.

Kan det rett og slett være at stockvifta er SÅ dårlig? Alt så ut til å svive som normalt. Er det noe programvare som kan gjøre at ting går så ustabilt? Jeg har ikke formatert etter at jeg skiftet nye deler, tenkte ikke at det var nødvendig. Slik situasjonen er nå vet jeg ikke om jeg tør prøve engang, i tillfelle CPUen overoppheter og skrur av hele systemet midt i operasjonen.

CPUen er ikke clocka, jeg satt den til og med ned til "eco", men det hjalp lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølepasta, og at vifta sitter skikkelig på så det er god kontakt mellom platene er viktig.

Så ville jeg sjekket hvilken RPM vifta går på, mulig den ikke fungerer som den skal og ikke får kjølt skikkelig. 

Uansett så kan du vurdere å bytte til en bedre vifte, Hyper 212 EVO er et populært valg som er billig og bra.

Lenke til kommentar

Ok, tar det tilbake. Vifta ser ut til å ha vært satt helt nerpå. Men likevel så har det vært et par millimeter fra prosessoren. Merka det nå når jeg ser at kjølepastaen ikke har spredd seg noe særlig xD

Lenke til kommentar

Jeg personlig har kun hatt dårlige erfaringer med stock intel coolers. Enten om de har vært vanskelige å få montert, eller om de rett og slett ikke har gjort jobben skikkelig. jeg gikk for en Tx3 EVO, og ligger på idle mellom 40 og 50 grader, noe jeg er kjempefornøyd med, i forhold til hva jeg hadde før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...