Gå til innhold

Fjernkontroll spørsmål.

Anbefalte innlegg

Heisann folkens! Jeg har en Grundig DTR 8820 tuner . Til denne trenger jeg en ny fjernkontroll , men så er det vel kanskje slik at jeg ikke bare kan bytte fjernkontroll?...Er det snakk om frekvenser eller kanaler som fjernkontrollen og tuneren bruker for å kommunisere med hverandre?

Må kanskje få tak i komplett tuner m/fjernkontroll?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok , joda jeg har vært inne på tanken men hun som skal bruke dette er vant med sin Grundig tuner gjennom mange år. Hun er 88 år og ikke interessert i å lære seg noe nytt. Mao jeg får kjøpe komplett Grundig tuner m/fjernkontroll - brukt.

Det ordner seg nok...   :-)

Lenke til kommentar

Du får nok tak i samma fjernkontroll på Ebay hvis du leter litt, men det er muligens enklere og kanskje omtrent like billig å bare kjøpe hele pakka :)

For at noen skal kunne hjelpe deg mer enn ingenting så får du skrive ned hvilken tuner det gjelder og gjerne ta bilde av fjernkontrollen og serienummeret som pleier å stå under batteridekselet.

Lenke til kommentar

For at noen skal kunne hjelpe deg mer enn ingenting så får du skrive ned hvilken tuner det gjelder ...

Står jo i første post som du svarte på at det er en DTR 8820.

Regner med at en slik fjernkontroll kan skaffes fra Grundig eller Dalens elektronikkservice.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis problemet er at knappene over tid har sluttet å virke så anbefaler jeg å åpne kontrollen og bruke isopropanol for å rengjøre kontaktene til knappene. Rengjør baksiden av knappene også siden de også vil være veldig skitne. Jeg har nettopp gjort dette for mine foreldre og bestemor. Mor og far sin kontroll var ikke så ille, men var fortsatt en del seig gugge inni. I bestemor sin kontroll var hele kretskortet dekket i et overraskende tykt lag seig gugge. Et par minutter med isopropnal, q-tips og en klut fikset biffen og kontrollene er fullt fungerende igjen.

Det kan være ganske vanskelig å åpne kontrollen hvis du ikke har gjort det før. Først skru ut skruen som sitter under batteriene. Neste steg er å brukke en tynn skrutrekker eller lignende for å jekke opp de to delene av kontrollen fra hverandre. Når du tar av batteri dekselet så vil du se et mer markant skille mellom de to delene av dekselet helt nederst på fjernkontrollen. Du vil ogå se to hull som batteri dekselet bruker til feste og det er kanten under disse to hullene jeg presset inn skrutrekkeren for å jekke dekselet fra hverandre. Bruk hjørnene når du gjør dette siden midten er veldig tynn og det brekker av små deler plastikk hvis du bruker makt der. TzdVbVU1.jpeg. Skrutrekkeren sitter på riktig sted og den røde pilen peker på et lite hakk fjernkontrollen fikk når jeg brukte skrutrekkeren på midten istedenfor hjørnet.

Når jeg gjorde dette første ganggen så var jeg 90% sikker på at jeg knakk alt som var av plastikk inni fjernkontrollen. Det kommer grusomme lyder og følelsen som gikk gjennom fingrene var akkurat den som kommer fra knekt plastikk. Dekselet vil heller ikke "poppe" fra hverandre med en gang. Det er flere ledd nedover fjernkontrollen som gir mye motsand mot at du skal åpne den. Det gikk derimot helt fint, men vær likevel nogenlunde forsiktig. Er ikke veldig solid plast dette. Etter rengjøring så var det lett å sette dekselet sammen igjen og det sitter som støpt fortsatt.

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Heisann folkens! Jeg har en Grundig DTR 8820 tuner . Til denne trenger jeg en ny fjernkontroll , men så er det vel kanskje slik at jeg ikke bare kan bytte fjernkontroll?...Er det snakk om frekvenser eller kanaler som fjernkontrollen og tuneren bruker for å kommunisere med hverandre?

Må kanskje få tak i komplett tuner m/fjernkontroll?

De er ikke spesifikt koblet til hver dekoder. Du kan fint kjøpe en ny eller brukt fjernkontroll så lenge den er til samme modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...