Gå til innhold

Fartssone vs. Fartsgrense

r2d290

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig vekk at media, politiet og her på forumet refererer til "Mistet lappen da han kjørte i i 96km/t i 50-sona" osv.

Er det bare jeg som mener at dette er feil? Vi har vel ikke høyere fartssoner i Norge enn 30-sone? Soner har jo egne regler, ved at de ikke oppheves før man passerer Sone-opphevet. 

Føler begrepet "Sone" blir utvasket tog vanskelig å forstå, når man ikke bruker begrepet riktig. 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mangel på bedre ord kanskje? 

Men det blir jo litt riktig også, da det er en sone fra 50-skiltet frem til punktet hvor grensen blir endret/opphevet. Kommer vell an på hvordan man definerer det.

"Mistet lappen da han kjørte i i 96km/t i 50-strekningen" høres jo litt rart ut.

Lenke til kommentar

Mangel på bedre ord kanskje? 

Men det blir jo litt riktig også, da det er en sone fra 50-skiltet frem til punktet hvor grensen blir endret/opphevet. Kommer vell an på hvordan man definerer det.

"Mistet lappen da han kjørte i i 96km/t i 50-strekningen" høres jo litt rart ut.

Ja høres rart ut når man bruker 2 i'er :p

Men enig med det du sier. Alt annet høres rart ut, men når man nærmer seg høyere hastigheter så blir sone mindre og mindre brukt? Hva sier man da?

Googlet litt og leser aviser som bruker sone begrepet i 110 km/t også.

Ref: Romerikes Blad (har kaster de ut sone i alle retninger)

Endret av Demonickon
Lenke til kommentar

Kan fint bytte ut "Sona" med "grena" uten at det høres rart ut. 

En sone kan sies om et område som også kan være en strekning, 50-sone er i min bok innafor. Så har vi den greia med at ting blir "folkemunne".

Problemet er jo at "Sone" er et veldig definert begrep i veitrafikkloven, både for parkering forbudt sone, fartssone (mye brukt i bysentrum og nabolag) osv. 

Lenke til kommentar

Journalister forenkler; irriterer meg grønn over alle "a" endinger på ord som brukes men det får bli en annen sak. Kan da ikke være vanskelig å skrive en tekst som  "Føreren av bilen mistet førekortet etter å ha blitt målt til 95 km/t, det var fartsgrense 50 km/t på stedet."

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...