AnonymDiskusjon Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Kom over en video på YouTube der de diskuterte om ikke ioniserende stråling var ille for kroppen. De nevnte en app som jeg lastet ned. (EMF detector på google play store) Fikk utslag på 1 Gauss på den, ved veggene er det opp mot 2-3 Gauss. Vanlige verdier i hus var rundt 0,2-0,3Gausd (1Gauss=100Microtesla så vidt jeg forstår) Dette var ifølge folkene på videoen veldig høye verdier. Kunne visstnok få verre for og sove, hodepine osv osv. Samt større sjanse for kreft. Er dette overdrivelser? Vi har jo tross alt tiltak i Norge for og begrense ikke ioniderende stråling. Anonymous poster hash: 1074c...360 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Ioniserende stråling er skadelig, men du blir dog neppe eksponert for det hjemme, og sliker apper er bare tull. Jeg kan garantere at en slik angst for elektromagnetisk stråling i hjemmet er mye mer skadelig enn den strålingen du blir eksponert for der. Om du begynner å føle deg dårlig fremover og blir overbevist om at det er pga. strålingen må du søke profesjonell hjelp umiddelbart. Og da mener jeg psykisk hjelp. 6 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Kunne visstnok få verre for og sove, hodepine osv osv. Samt større sjanse for kreft. Er dette overdrivelser? Vi har jo tross alt tiltak i Norge for og begrense ikke ioniderende stråling. Vel, det står ikke noe om %-sjanse så man kan ikke si at det er overdrivelser, men fryktelementet er med vilje lagt inn som gjør at folk tror det er en mye høyere sjanse enn det det egentlig er. Større sjanse for kreft kan bety 0.00001% større sjanse for kreft..... Telefonsoftware må du ta med en meget stor klype salt, de er ikke laget for å måle dette og selv om de "kan" måle så vil ikke det si at resultatet er innafor i det hele tatt. Les litt mer om temaet her https://en.wikipedia.org/wiki/EMF_measurement Skikkelige'ish målere er ganske billige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Jeg ser frem til en egen kategori der hypokondere med behov for å diskutere elektromagnetiske måleverdier og -utstyr kan samles og finne ut om de kan ta skade. Lenke til kommentar
Kromosom47 Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 (endret) Jeg ser frem til en egen kategori der hypokondere med behov for å diskutere elektromagnetiske måleverdier og -utstyr kan samles og finne ut om de kan ta skade. Kom over en video på YouTube der de diskuterte om ikke ioniserende stråling var ille for kroppen. De nevnte en app som jeg lastet ned. (EMF detector på google play store) Fikk utslag på 1 Gauss på den, ved veggene er det opp mot 2-3 Gauss. Vanlige verdier i hus var rundt 0,2-0,3Gausd (1Gauss=100Microtesla så vidt jeg forstår) Dette var ifølge folkene på videoen veldig høye verdier. Kunne visstnok få verre for og sove, hodepine osv osv. Samt større sjanse for kreft. Er dette overdrivelser? Vi har jo tross alt tiltak i Norge for og begrense ikke ioniderende stråling. Anonymous poster hash: 1074c...360 Endret 29. mars 2017 av Kromosom47 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 (endret) Først må du innfinne deg med hva elektromagnetisk stråling egentlig er for noe. Det er eg fellesbetegnelse for en type stråling med svært mange bruksområder og ulike egenskaper. Mest kjente er radio- og tv-bølger (VHF-UHF). Senere år har det mer og mer vanlig med mikrobølger. Mange er redde for disse mikrobølgene, uten egentlig å vite hva som er farlig med dem, (WiFi, mobiltelefoner, satellitt osv).Foruten dette så vil alle strømførende ledninger i huset stråle ut lavfrekvente bølger. Synlig (og usynlig) lys, både fra sola og lamper er også elektromagnetiske bølger.Så du må spørre deg selv hvilke bølger du egentlig er redd for? Vil du leve livet i en bunker uten kommunikasjon, strøm eller lys? Vil dette forbedre livskvaliteten din?Mobiltelefonen din har antenner som er tilpasset et gitt frekvensområde. Målingene vil derfor måle spesifikk stråling for gitte frekvenser. Til dette trenger du ingen app, men kan som regel lese av signalstyrken fra displayet. Endret 29. mars 2017 av gravypressure Lenke til kommentar
Børt-Erik Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Det du trenger er en app som beskytter deg mot elektromagnetisk stråling. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Det du trenger er en app som beskytter deg mot elektromagnetisk stråling. EMF Remover Plus Lenke til kommentar
Børt-Erik Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 EMF Remover Plus Gode karakterer har den fått også. Må være bra saker! Lenke til kommentar
hsdhsfhsf Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 bare tull alt sammen. idioter som tror på slikt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Ikke nødvendigvis idioter. Jeg forstår godt at folk er redd for ting de ikke ser eller føler. Derfor er det viktig å få fakta på bordet som viser at det ikke er farlig, noe Statens strålevern har gjort. Jeg har jobbet i et høyradioaktivt området og når jeg tenkte på det, kombinert med en frykt for radioaktivitet ble jeg dårlig. Jeg ble selvfølgelig ikke utsatt for radioaktivitet, men jeg ble rett og slett engstelig av tanken og dermed følte jeg meg dårligere. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 (endret) Jepp, populært kalt noceboeffekten Endret 29. mars 2017 av Uderzo 3 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 (endret) Ikke-ioniserende stråling er IKKE farlig, det høres bare sykt fancy ut, spesielt når man bruker kule måleenheter og fremmedord som gjør at vi blir skrekkslagne. Ikke-ioniserende stråling er all typer stråling som ikke har nok energi per foton til å ionisere et atom - altså strålingen har ikke nok energi til å beskadelige andre atomer eller stoffer. Eksempel på ikke-ioniserende stråling er lys. Mennesker kan faktisk oppfatte ikke-ioniserende stråling fra bølgelengden 390 nm - 700 nm. Husk nå på at youtube ikke er et vitenskapelig tidsskrift, men en åpen nettside hvor hvem som helst, uten kildekritikk, kan publisere omtrent akkurat hva de vil, så lengde det ikke er offensive mot noen (kanskje verdens dårligste argument, siden diskusjon.no er akkurat det samme......) Endret 29. mars 2017 av AnnonymG 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Det er nok litt mer nøyansert enn den forenklingen man lett gjør med polariseringen farlig/ikke farlig. Vitenskapelig sett er det heller ikke holdbart å tenke sånn. Dette er ikke ment som fear-mongering, men som objektivitet og interesse. Ser man på evolusjonshistorien er elektromagnetisme skapt av mennesker noe helt nytt vi lager og eksponerer oss for. Det samme gjelder den elektriske isoleringen man gjør av føttene med moderne materialer, ikke minst når man sover i en moderne seg. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2017 Dere som skriver at ikke-ioniserende stråling ikke er farlig; Mener jeg leste et sted at å bo rett under eller i umiddelbar nærhet av høyspentledninger økte faren for leukemi betraktelig. Gjennom kroppen vår går det impulser 24/7. Det er naivt og tro at denne eksterne forstyrrelsen ikke vil påvirke kroppen vår på en eller annen måte. Det er godt mulig at strålingen direkte ioniserer. Men at den har andre negative effekter. Anonymous poster hash: 1074c...360 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Hvis du leter lenge nok finner du sikkert et forum med brukere som kan hjelpe deg med å bygge opp frykten din, men her på tek.no er folk stort sett teknisk anlagt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2017 Hvis du leter lenge nok finner du sikkert et forum med brukere som kan hjelpe deg med å bygge opp frykten din, men her på tek.no er folk stort sett teknisk anlagt. Mener du at elektromagnetisk stråling ikke påvirker kroppens biologi på noen som helst måte? Greit nok at det ikke ioniserer, men det kan/har mest sannsynlig ha indirekte effekter som nevnt over. Anonymous poster hash: 1074c...360 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Jeg tar løpefart og driter i det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Jeg tar løpefart og driter i det. Hvis du leter lenge nok finner du nok et forum der du kan dyrke din tåpelige holdning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Har funnet det. Dyrker den her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå