geir__hk Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Hei. Ved snøfall i temperaturer lavere enn -2 grader sliter jeg med et kjedelig "fenomen". Når snøen lander på frontruta smelter den, men når vinduspusserne drar med seg dette smeltevannet på vei opp - så etterlater det et tynt lag med is som deretter fryser og setter seg fast før vinduspusseren drar seg tilbake. Syklusen fortsetter, og islaget blir derfor tykkere slik at etter fire-fem sykluser med vindusviskeren er jeg nødt til å stoppe bilen, gå ut og skrape av isen for hånd. Og sånn fortsetter det. Å kjøre lengre turer når det snør er derfor ikke praktisk mulig å gjennomføre. Det er ikke mulig å la være å blåse varmluft opp på frontruta. Om dette ikke gjøres er det ofte så mye fuktighet i (og utafor) bilen at ruten dugger innvendig. Dette er en problemstilling jeg må leve med da jeg har en relativ gammel bil, og at det fortrinnsvis er mest problematisk ved mye småkjøring. Spørsmål Finnes det vindusviskere som er mer egnet for vinterforhold (har standard Bosch kjøpt på bensinstasjon)? Er det mulig å gjøre andre tiltak direkte på frontruta for at isen ikke skal sette seg så lett? Det er snakk om en X-trail fra 2002 om det skulle ha noen relevans. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Jeg brukte en slags polish før som gjorde at alt prellet av. La seg en slags hinne som holdt i noen uker, hvis ikke mer. Det var en av vindusproduktene til Autoglym hvis jeg husker riktig. Vet ikke om det vil virke for ditt problem, men det er verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Prøv å ikke kjøre varm luft på vinduet. Da fyker snøen forbi uten å klistre 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Er vel et par ting du kan gjøre her, og gjerne i kombinasjon også. Siden du må kjøre varmluft opp på vinduet for å unngå at det dugger innvendig på frontruta, så tror jeg rett og slett at du ikke kjører nok varme opp på vinduet. Slik var det på en Opel jeg hadde for noen år siden, der var det rett og slett varmeregisteret som var tett og ikke ga nok varme til å kunne holde ruta ren/varm nok når det snødde. Etter å ha byttet ut varmeregisteret så ble det nesten en helt ny bil med tanke på både varme og muligheten til å holde ruta fri for dugg og ved kjøring i snøvær. Vet ikke om det er en dieselmotor du har, og i tilfelle så avgir jo gjerne ikke de så veldig mye overskuddsvarme uten at en har en tilleggs/kjørevarmer montert. En tilleggsting som allerede er foreslått er jo å forsøke å «impregnere» ruta, slik at det meste bare preller av. Jeg brukte faktisk vanlig polish for å få fjernet noen skikkelig gjenstridige flekker på både front -og bakrute (st.vogn) etter en lang vintersesong for noen år siden, og det fungerte meget bra. Men det var før det kom noen mer spesialtilpassede produkter for dette. 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2017 Har bensin. Problemet er jo spesielt merkbart/påtrengende ved oppstart med kald motor. Da må jeg gjerne stå med tomgang i et kvarters tid før jeg har fått nok varme til å få bukt med duggproblematikken. Polish har jeg ikke tenkt på. Har jo turtle wax som jeg normalt har benyttet utapå lakken - men jeg må vite at jeg ikke ender opp med å få redusert sikt istedenfor. Har tenkt å begi meg utpå noen lengre kjørturer fremover, og da er det ikke gunstig med "plutselige overaskelser". Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 http://qmi.no/sider-hovedmeny/aquapel.html Varer fra et halvt til flere år. 1 rekker til frontrute. Hjelper MYE, uten at det nødvendigvis er eneste og fulle løsning. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Har bensin. Problemet er jo spesielt merkbart/påtrengende ved oppstart med kald motor. Da må jeg gjerne stå med tomgang i et kvarters tid før jeg har fått nok varme til å få bukt med duggproblematikken. . Duggproblemer er ofte et tegn på mye fukt i bilen. Kan være lurt på varme dager å sette bilen med alle luker åpne og få luftet ut. 1 Lenke til kommentar
joka Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 er det lenge siden kupe-filteret var byttet? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Høres ut som at viskerne er frosset Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2017 fikse Takk for tips, dette ser jo meget lovende ut. Bond007 Bor helt i nord i landet, og den dagen det skulle bli varmt her i mars måned, så har vi langt større utfordringer enn noen lusne vindusviskere. joka Kupefilteret ble bytta så sent som i august - på EU kontroll, så denne er utafor misstanke. Det er nok heller sånn at snø og fuktighet klarer å komme seg inn i bilen før jeg får satt meg inn når det blåser og er 10 meter sikt og ellers bare hvitt. Dubious Tror aldri jeg har hørt om "frosne viskere" før. Om det er is på ruta/vindusviskerne du sikter til så fjerner jeg alltid dette før jeg starter bilen/vindusviskerne. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Det vil jo alltid klabbe på viskerne hvis det snør heftig men utover det så er det jo om å gjøre å ha så varm frontrute som mulig for å smelte snøen slik at den renner vekk som vann. Et triks jeg har gjort i mange år er å helle varmt vann med en blomst vanne kanne. glovarmt. Ruta blir så varm da at du kan kjøre med en gang og varmeapparatet klarer å varme opp ruta mye fortere. Funker ikke hvis det er 20 -30 minus selvfølgelig Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Selve viskerne/gummien fryser så de ikke følger ruten Har vært bort i det selv, men kun ved mange minus Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Det beste er normalt sett å holde ruta kald, på blant annet Volvo 240 var det mulig å kjøre kaldluft på frontruta samtidig som man brukte varmluft ellers, det burde vært slik på alle biler. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Volvo og Saab er designet av erfarne i vinterland 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Får jo noe av det samme i BMW-er da. Kan stille på temperaturen i ventilene som blåser mot overkroppen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå