Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nekte medlemmer stemmerett på årsmøte

pierce007

Anbefalte innlegg

Vedtektene deres er da tydelige når det gjelder ikke betalt kontigent:

• Idrettslaget kan frata medlemskap fra medlem som etter purring ikke betaler fastsatt medlemskontingent. Medlem som skylder kontingent for to år, taper automatisk sitt medlemskap i idrettslaget og skal strykes fra lagets medlemsliste.

Hvem som kan stemme:

• For å ha stemmerett og være valgbar må man ha fylt 15 år, vært medlem av idrettslaget i minst én måned og ha oppfylt medlemsforpliktelsene, jf. § 3 (1). Det samme gjelder der en person skal oppnevnes som representant til årsmøte/ting i overordnet organisasjonsledd. Ingen kan møte eller avgi stemme ved fullmakt, jf. § 16.

Er man medlem kan man stemme hvis man er over 15 år og har vært medlem mer enn en måned. Vedtektene burde kanskje ryddes litt i slik at eventuell tvil rundt dette blir fjernet.

...jeg tolker det dithen at var du medlem i 2016, er du fremdeles medlem i 2017 og kan stemme.Men ikke betalende i 2 år mister denne retten.

Jeg også, men stusser litt på om man kan melde seg inn og bli medlem i 2år uten å betale noe som helst i etterkant og samtidig være stemmeberettiget... De virker jo ekstremt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom styret i felleskap tolker det slik, så presenter det som et poeng før innkallingen godkjennes da vel. Om medlemmene vil ha det slik, så går dere videre med godkjenning av innkallingen. Om det blir store protester, og mye diskusjon, så kan dere jo be medlemmene om råd til å flytte på årsmøtet og gi medlemmene muligheten til å betale kontigent med de tidsfrister dere mener så må til. Jeg vet ikke bedre, dette er bare et forslag, og ikke sikkert at er det smarteste. Men, da har jeg foreslått noe.

I samme vending, så bør dere i innkallingen ha levert ut et revidert vedtektsforslag, men det er vel for sent nå, så da kommer de ikke til kraft før om en god stund fra nå. Kan ekstraordinær generalforsamling brukes til vedtektsendringer, eller må også valg av styret, budsjett og masse annet behandles på nytt også?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. For å ha stemmerett og være valgbar må man ha fylt 15 år, vært medlem av idrettslaget i minst én måned og ha oppfylt medlemsforpliktelsene, jf. § 3 (1). Det samme gjelder der en person skal oppnevnes som representant til årsmøte/ting i overordnet organisasjonsledd. Ingen kan møte eller avgi stemme ved fullmakt, jf. § 16. 

Basert på dette så tolkar eg det slik at dei som ikkje har betalt etter ei purring ikkje har stemmerett på årsmøtet jmf. kravet om at medlemmet må ha oppfylt sine medlemsforpliktelser som det å betale kontigenten er.

Men sjølve medlemsskapet mister ein ikkje så lenge medlemmet ikkje er meir enn to år på etterskudd i medlemskontigent.

Så min konklusjon er at dei som ikkje har betalt i fjor har møterett i form av å fortsatt være fullverdige medlemmar, men at dei kan nektast stemmerett fordi dei ved å ikkje betale kontigenten har misligholdt sin medlemsforpliktelse.

Lenke til kommentar

1. For å ha stemmerett og være valgbar må man ha fylt 15 år, vært medlem av idrettslaget i minst én måned og ha oppfylt medlemsforpliktelsene, jf. § 3 (1). Det samme gjelder der en person skal oppnevnes som representant til årsmøte/ting i overordnet organisasjonsledd. Ingen kan møte eller avgi stemme ved fullmakt, jf. § 16. 

Basert på dette så tolkar eg det slik at dei som ikkje har betalt etter ei purring ikkje har stemmerett på årsmøtet jmf. kravet om at medlemmet må ha oppfylt sine medlemsforpliktelser som det å betale kontigenten er.

Men sjølve medlemsskapet mister ein ikkje så lenge medlemmet ikkje er meir enn to år på etterskudd i medlemskontigent.

Så min konklusjon er at dei som ikkje har betalt i fjor har møterett i form av å fortsatt være fullverdige medlemmar, men at dei kan nektast stemmerett fordi dei ved å ikkje betale kontigenten har misligholdt sin medlemsforpliktelse.

Ikke så enkelt:

1. For at en person skal opptas i idrettslaget må vedkommende:

1. a)  akseptere å overholde idrettslagets og overordnede organisasjonsledds

regelverk og vedtak.

2. b)  ha gjort opp eventuelle økonomiske forpliktelser til idrettslaget og andre

organisasjonsledd i NIF. 

For det første så er det en dårlig utformet henvisning, siden første ledd gjelder opptak i idrettlaget (event. gjenopptak). I dette tilfellet er det være en tolkning av pkt. b som er aktuelt. 

Leser man setningen i sin helhet så er jeg enig i at det kan være tolkningsrom for at kontigenten skal være betalt, men etter min mening å fremkommer det ikke så klart. Man må også huske på at bestemmelsen om medlemskap også inneholder et krav om betaling. Hvis man er utstengt pga. økonomisk mislighold vil dette absolutt være en barriere for senere gjenopptak av medlemskapet.

Men som jeg skrev, dette er noe årsmøtet burde ta å klargjøre i vedtektene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik vedtektene står er betingelsene for stemmerett og valgbarhet, jf. § 6 (1):

- Fylt 15 år

- Vært medlem av idrettslaget i minst én måned

- Kan kun representere seg selv

- Ha oppfylt medlemsforpliktelsene etter § 3 (1).

Medlemsforpliktelsene etter § 3 (1) er som følger:

- Akseptere å overholde idrettslagets og overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak

- Ha gjort opp eventuelle økonomiske forpliktelser til idrettslaget og andre organisasjonsledd i NIF

---

Dette er etter min mening dårlig utformede vedtekter - de kan tolkes på begge måter, og da blir det et spørsmål om hvem som skal tolke. Så la oss se på hvordan en tvist fungerer i praksis.

Hvem bestemmer og hvordan dersom det er tvist om stemmerett

Etter alminnelig foreningsrett er det årsmøtet selv som avgjør tvister om stemmerett. Møteleder/ordstyrer kan ta en foreløpig avgjørelse, men ethvert medlem - inklusiv det medlemmet som avgjørelsen går imot - kan kreve at årsmøtet tar stilling til saken, ved simpelt flertall. Dette gjøres i praksis ved at ordstyrer stiller salen følgende spørsmål:

"Det stemmes over følgende: Er N.N. stemmeberettiget på dette årsmøtet? Alle som er I FAVØR rekker opp hånden (det telles) ... alle som er I MOT rekker opp hånden ... (det telles) ... (ordstyreren annonserer konklusjonen etter at stemmene er telt)."

N.N. beholder den status han hadde etter ordstyrerens vedtak frem til salen eventuelt omgjør. Lot ordstyreren ham stemme kan han også stemme ved klagen over at han fikk stemme. Nektet ordstyreren ham å stemme kan han ikke stemme i klagen.

Dersom det er kjent at dette vil bli tvist kan man på dagsorden sette "Stemmerett ved ubetalt kontingent" med ordstyrerens forslag til vedtak, og behandle dette under ett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...