Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nekte medlemmer stemmerett på årsmøte

pierce007

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hva som er gjeldende og hva som faktisk kan gjøres.

Vi er en idrettsklubb med mange medlemmer, mange som ikke har betalt medlemsavgiften for 2017, noen har dog betalt for 2016.

Kan disse medlemmene nektes stemmerett?

Medlemkontingenten for 2017 er sendt ut. Selv om 2017 ikke er betalt, er de fremdeles i mine øyne fremdeles medlem. Men kanskje da ikke stemmeberettiget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan henger dato for årsmøte sammen med betalingsfrist for kontigent?

Hva står i vedtektene om årsmøte og stemmerett?

Hvordan henger dato for årsmøte sammen med betalingsfrist for kontigent?

Hva står i vedtektene om årsmøte og stemmerett?

05.02 ble faktura for 2017 sendt ut. Årsmøte er 31.03.17.

1 måneds betalingsfrist tror jeg det var hvis det spiller inn.

Endret av pierce007
Lenke til kommentar

For å ha stemmerett må man ha betalt kontigenten for den perioden det måtte innebære, om de ikke har betalt faktura for neste periode er irrelavant...

Slik var det iallefall i Røde Kors da jeg var der frivillig, man ga medlemmer som ikke hadde betalt kontigenten mulighet til å betale forfalt beløp slik at de kunne stemme...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

En annen løsning er at laget på sikt endrer innbetalingsfristen enda litt tidligere enn når årsmøte holdes. Så kan dere føle dere enda tryggere på at det er gitt rimelig anledning.

Men, det er jo greit å ikke være for nazi også på slikt som innbetaling og stemmeberettigelse, men så ryddig som mulig. Kanskje de kan ta med seg kontanter til årsmøte og at det sånn sett kan bli lagt litt godvilje til.

Mange lag har få medlemmer allerede, så de som gjenstår kan være smart å pleie litt. Samfunnet flommer jo over av fritidstilbud, lag og aktiviteter. Er jo tidsklemma over hele fjøla, så en skal ikke bli overrasket om noen slutter, eller endrer over på en aktivitet/lag de liker bedre, eller som er mer bekvemmelig i forhold til tidsklemma på en eller annen måte.

Endret av G
Lenke til kommentar

Med betalingsfrist 05.03 skulle man normalt rekke å betale til årsmøtet 31.03

Ikke noen ekspert på juss, men slik jeg tolker regelverket må man være betalende medlem for å kunne ha stemmerett. Som Krozmar sier er man ofte behjelpelige i situasjoner hvor medlemer har glemt faktura og lar de stemme mot at de betaler der og da.

Lenke til kommentar

Sidan årsmøtet tek for seg kva som har skjedd og korleis økonomoen har blitt styrt det siste året, så er det vell medlemskapet i 2016 som er avgjerande.

Ein av dei meir konkrete sakene som ofte er tatt opp på årsmøtet er kva styret skal få i styrehonorar for jobben dei har gjort det siste året.

Då virker det rart at ein ikkje skal få være med å bestemme og vurdere innsatsen berre fordi dei ikkje har tenkt å fortsette medlemskapet.

Lenke til kommentar

Sidan årsmøtet tek for seg kva som har skjedd og korleis økonomoen har blitt styrt det siste året, så er det vell medlemskapet i 2016 som er avgjerande.

Ein av dei meir konkrete sakene som ofte er tatt opp på årsmøtet er kva styret skal få i styrehonorar for jobben dei har gjort det siste året.

Då virker det rart at ein ikkje skal få være med å bestemme og vurdere innsatsen berre fordi dei ikkje har tenkt å fortsette medlemskapet.

Men her skal en også vedta budsjett for 2017 i tillegg til andre saker...

Lenke til kommentar

Jeg synes styret bør veie det litt framfor å være helt nazi på frister. Om det gis mulighet til å betale medlemskontigent allerede i fra januar av, så har en flere treninger/møter/treff hvor en kan minne oppmøtte medlemmer på at det fremdeles utestår noen innbetalinger. Gjerne før fristen går ut også. Det kan være godt med en liten påminnelse.

Lenke til kommentar

Jeg synes styret bør veie det litt framfor å være helt nazi på frister. Om det gis mulighet til å betale medlemskontigent allerede i fra januar av, så har en flere treninger/møter/treff hvor en kan minne oppmøtte medlemmer på at det fremdeles utestår noen innbetalinger. Gjerne før fristen går ut også. Det kan være godt med en liten påminnelse.

Lovnormen sier at du ikke kan betale ved døren. Du må ha vært betalende medlem minst 1. måned før - dette for å unngå kupping av årsmøte. Lovnormen til NIF

Lenke til kommentar

Norges idrettsforbund er vel en ordentlig byråkratisk gjeng da. Går det ikke an å finne en mer jordnær tilnærming enn paragrafrytteri? Lag drives ofte på frivillig basis, og består gjerne ikke av en gjeng toppidrettsengasjerte folk.

Kverrulering og krangel gjør ingen noe godt på et så lavt nivå. La ting skure litt vil jeg si. Om det skal strammes opp, så gjør det heller på framtidig basis, ved å gi tilstrekkelig antall påminnelser, og når en vet at disse er utdelt, så kan ingen komme å bli sure fordi du nekter dem stemmerett på et årsmøte.

Jeg vet ikke sikkert, men kan Norsk idrettsforbund kreve at et lag som har medlemsskap tilknyttet de, så forlange at Lovnormen til NIF skal følges til punkt og prikke egentlig?

Eller er det vedtektene for laget som har forrang? Jeg vet at grasrotandelen til Norsk Tipping f.eks. har noen kjøreregler man bør følge for bruken av tildelte grasrotmidler. Men Norsk idrettsforbund betaler man jo inn penger til. Så Norsk idrettsforbund bør være sjeleglad for at Lag gidder å være tilknyttet gjennom dem.

Om det blir krangel med NIF, så meld laget ut derfra, så lærer de å ikke være så byråkratiske neste gang.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vedtektene deres er da tydelige når det gjelder ikke betalt kontigent:

1. Idrettslaget kan frata medlemskap fra medlem som etter purring ikke betaler fastsatt medlemskontingent. Medlem som skylder kontingent for to år, taper automatisk sitt medlemskap i idrettslaget og skal strykes fra lagets medlemsliste. 

Hvem som kan stemme:

1. For å ha stemmerett og være valgbar må man ha fylt 15 år, vært medlem av idrettslaget i minst én måned og ha oppfylt medlemsforpliktelsene, jf. § 3 (1). Det samme gjelder der en person skal oppnevnes som representant til årsmøte/ting i overordnet organisasjonsledd. Ingen kan møte eller avgi stemme ved fullmakt, jf. § 16. 

Er man medlem kan man stemme hvis man er over 15 år og har vært medlem mer enn en måned. Vedtektene burde kanskje ryddes litt i slik at eventuell tvil rundt dette blir fjernet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville heller lagt vekt på som styre å blidgjøre medlemmene for denne kontigentperioden og ikke sagt noe til NIF om hva dere foretar dere for denne perioden. Det er medlemmene dere eksisterer på grunnlag av, gjerne.

Om du skal gjøre noe i forhold til NIF, så drøft det med medlemmene. Dere som styre må kunne stille spørsmål ved de ekstrareglene som NIF forsøker pålegge dere. Også tar dere som styre og endrer vedtektene og evt. forholdet til NIF ved neste mulige generalforsamling og stemmer over det. Da er ting belyst, og om medlemmene vil ha paragrafrytteri, så har de ihvertfall godkjent det.

Ta heller den nødvendige oppvasken med NIF om den skulle tvinge seg fram vil jeg si. NIF bør kunne se at deres overformynderi kan skape turbulens i små lag. Ellers så får de svi selv, tenker jeg.

Enig KVTL, dersom styret ser at det er vanskelig å håndheve de reglene som er nedfelt, så gjør ting tydeligere på alle mulige måter. Gjennom å informere medlemmene, gjennom å forbedre evt. vedtekter og gjøre forholdet til NIF enda tydeligere i vedtektene dersom dere i det hele tatt er tilknyttet NIF da, og har planer om å følge deres kjøreregler..

Det er bedre med en debatt for mye enn en for lite. Og dersom noen absolutt ønsker å ta over posisjonen du har i styret, så gi dem muligheten for å stille til valg med åpne armer. Er bare en sunn prosess det.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det står jo svart på hvitt at NIF sin regle er en norm, så da kan man vel stille spørsmål ved om den bare er veiledende også da vel?

.. norms have two dimensions: how much a behaviour is exhibited, and how much the group approves of that behavior ..

https://en.wikipedia.org/wiki/Norm_(social)

Innkalling til årsmøte i idrettslag reguleres av lovnorm for idrettslag § 13. Årsmøtet innkalles av hovedstyret med minst én måneds varsel. 
Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står jo svart på hvitt at NIF sin regle er en norm, så da kan man vel stille spørsmål ved om den bare er veiledende også da vel?

https://en.wikipedia.org/wiki/Norm_(social)

Innkalling til årsmøte i idrettslag reguleres av lovnorm for idrettslag § 13. Årsmøtet innkalles av hovedstyret med minst én måneds varsel. 

Ja, det ligger jo ikke noen juridske begrunnelser bak beslutningene som regel..

Lenke til kommentar

Vedtektene deres er da tydelige når det gjelder ikke betalt kontigent:

• Idrettslaget kan frata medlemskap fra medlem som etter purring ikke betaler fastsatt medlemskontingent. Medlem som skylder kontingent for to år, taper automatisk sitt medlemskap i idrettslaget og skal strykes fra lagets medlemsliste.

Hvem som kan stemme:

• For å ha stemmerett og være valgbar må man ha fylt 15 år, vært medlem av idrettslaget i minst én måned og ha oppfylt medlemsforpliktelsene, jf. § 3 (1). Det samme gjelder der en person skal oppnevnes som representant til årsmøte/ting i overordnet organisasjonsledd. Ingen kan møte eller avgi stemme ved fullmakt, jf. § 16.

Er man medlem kan man stemme hvis man er over 15 år og har vært medlem mer enn en måned. Vedtektene burde kanskje ryddes litt i slik at eventuell tvil rundt dette blir fjernet.

...jeg tolker det dithen at var du medlem i 2016, er du fremdeles medlem i 2017 og kan stemme.Men ikke betalende i 2 år mister denne retten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...