Gå til innhold

Hjelp! CPU hastighet er lav

Cy_19

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Jeg trenger hjelp til å "tune" min CPU, fortrinnsvis vha endringer i BIOS. Har ikke prøvd overklokking, og vet lite om hvordan det fungerer...

Har følgende HW: ASUS A7N8X Deluxe v2.00,AMD Athlon XP2500+ (Barton), Connect3d Radeon 9600 PRO 128 MB DDR, Geil 2x512 PC3200 400Mhz, Hitachi HD 160 GB SATA 7200 8MB.

Etter oppgradering av BIOS vha Asus update (A7N8X Deluxe BIOS C1007) går min CPU på 1100 MHz...

I BIOS står CPU clock til 100, og multiplier til 11, hvilket jeg antar blir klokkefrekvensen. Dette har jeg lite greie på ! :p

Hvordan kan jeg få tunet BIOS'en til å yte makasimalt? Klokkefrekvensen kunne jeg sette i 4 stillinger; 100, 133, 166 og 200. Multiplikator (11) kunne ikke endres.

Problem 2: I BIOS så hadde jeg "NONE" under Primary master, Primary slave og secondary slave. Under secondary master stod cd/dvd-rom'en. Jeg har 1 HD, burde ikke den stått under PRIMARY??? :roll:

Problem 3: På enkelte store mpeg filer så har jeg problem med sync på bilde og lyd. Filmene er gjerne på 15 minutt eller så, men bildet stopper etter 1 minutt, og resten blir bare lyd, med et bilde-glimt iblant.... Det kan ikke være feil på så mange filer, og så har jeg lest andre plasser at dette kunne skyldes CPU hastighet etc...

Hvorfor settes CPU hastigheten ned til 1100 MHz når man oppgraderer BIOS???

Jeg vet ikke hva det stod der opprinnelig, men det er vitterlig en 1833 MHz socket AFSB 640 kb....

Tips / ideer mottas med stooor takk!!! :D

Jp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problem 2: I BIOS så hadde jeg "NONE" under Primary master, Primary slave og secondary slave. Under secondary master stod cd/dvd-rom'en. Jeg har 1 HD, burde ikke den stått under PRIMARY???

Du hadde S-ATA, ikke sant? Da vil ikke diskene dine komme opp på den vanlige IDE kontrolleren i bios. Harddisken blir funnet av S-ATA kontrolleren istedet, dvs. ikke noe primary master som på en vanlig P-ATA disk.

- Judaz -

Lenke til kommentar
Du har PC 3200 minne.. sett da FSB til 200 og sett multiplieren på det du ønsker.. setter du den på 10 får du 2ghz... tilsvarer vel 2600+ eller no.. hvem vet..

FSB = 200 og multiplier 11 tilsvarer XP3200 hastighet :)

Og du slipper å overklokke ram pga du har pc3200 ram som kjører på fsb 200 :)

Du kan fint kjøre denne hastigheten med bra vifte..

Lenke til kommentar

Hei,

fantastisk kjapp og flott hjelp!! Har vært ute en liten tur, og så ligger det allerede masse reply her når jeg kommer tilbake...!! :D

Har ikke endret noen ting ennå, er trøtt så jeg tar ingen sjanser før i morgen...

Denne info'en fikk jeg ut fra cpu-z:

mycpu1.jpg

mycpu1.jpg

Vil alt rette seg bare ved å sette FSB til 200, eller er det andre ting som "skurrer" her? Viften er en Glacial cooling fan socket-a 26dB for all AMD IGLO2411...

Takk til Judas for S-ata info! :w00t:

Jp

Lenke til kommentar

Du skal sette fsb til 166 hvis du skal kjøre cpu på det den er beregnet på, men nesten alle barton 2500+ klarer og kjøre 200 fsb, og da har du overklokket cpun til 3200+. Dette er et valg du selv må gjøre, men det innebærer en liten risiko, som i praktisk talt alle 2500+ tilfeller er neglisjerbar. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...