Gå til innhold

Installere Ubuntu operativsystem på pc som har windows 10

Gjest Slettet+921324

Anbefalte innlegg

Skulle jo tro at keyboard var nokså mainstream hardware. Kanskje det finnes en howto fix for det keyboard-problemet. Ikke gi lett opp, for det er nok en del hjelpsomme Linux-nerder der ute. Community'et er jo kjent for å være rimelig behjelpelige. De vil jo gjerne ha inn flere ambassadører som kan spre Linux-bruken. Så det gir verdi tilbake for Linux-entusiastene å hjelpe med de mest banale ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fy faen, det ser dritfint ut! Minner om operativsystemet til en Mac. Herregud, det tar bare opp 3,7 gb. Maskinen er swift og fin igjen. 

Eneste er at built-in tastatur fortsatt ikke fungerer, men klarer meg med eksternt tastatur til å begynne med.

Kanskje en long shot, men åpne terminal og oppdater systemet først, slik:

sudo apt update
sudo apt full-upgrade

Deretter installerer du nyere kjerne (er denne kjernen som følger med Ubuntu 16.10. Jeg regner med at du installerte 16.04, som er litt eldre, men som er "long time support"-utgaven.

Den nye kjernen kan inneholde oppdaterte driverer, du installerer den slik:

sudo apt install linux-generic-hwe-16.04

Når den er ferdig,  reboot og kryss fingrene (det blir uansett ikke verre enn det var). :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Aner ikke hva jeg skal til å gjøre, men stoler på deg, Sokkalf! :p 

**Æhhhh, fikk det ikke til. Den ber meg skrive inn passordet. Og så skifter den linje midt i skrivinga, slik at passordet blir feil. Wtffff

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Når jeg skriver xinput list, kommer det opp en liste med ting. Bl. a: Virtual core xtest pointer, Elan touchpad, Logitech k400 osv. Sistnevnte er nok det eksterne keyboardet, for det er merka "logitech".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Ok, Gaardon, prøver det du skrev. 

** Uff, er ikke noe flink i BIOS... Fikk ikke opp noe USB configuration.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Ah, nå fant jeg frem. Det eneste som kommer opp under "advanced" configuration (USB) er "USB Mass storage driver support". Den er enabled.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Nå er jeg rimelig grønn, får ikke til å laste opp printscreen i tråden... :p 
Men har det klart, Emancipate. 

Lenke til kommentar

Du skal ikke ta printscreen, bare marker teksten (med musa), høyreklikk og velg kopier, og så limer du det inn her med ctrl+v. ;)

Men det var rart, jeg har aldri hørt om at tastaturet ikke gjenkjennes. Riktignok er det ofte et problem hos meg at mus er borte i 1 minutt hvis man har restartet PCen uten å slå den helt av. Men den våkner opp igjen.

Edit: Denne tråden burde vært i linux-forumet, der er det flere brukere.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Tastaturet gjenkjennes nok litt, for når jeg trykker på det, kommer det opp sånne alternativer for å slå av eller restarte pc'n.

Transkriberer litt fra det som kom opp da jeg trykka på xinput list:

Virtual Core pointer:                                       id=2
    -> Virtual Core XTEST pointer                   id=4    
    -> Logitech K400                                       id=12       
    -> Elan Touchpad                                      id=13    

Virtual core keyboard                              id=3
    -> Virtual core XTEST keyboard         
    -> Power button
    -> Video bus
    ->Power button
    -> Sleep button
    -> USB2.0 VGA UVC Webcam
    -> Asus WMI hotkeys

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

svein@*sensurert pc/navn):~$ xinput list
⎡ Virtual core pointer                        id=2    [master pointer  (3)]
⎜   ↳ Virtual core XTEST pointer                  id=4    [slave  pointer  (2)]
⎜   ↳ Logitech K400                               id=12    [slave  pointer  (2)]
⎜   ↳ Elan Touchpad                               id=13    [slave  pointer  (2)]
⎣ Virtual core keyboard                       id=3    [master keyboard (2)]
    ↳ Virtual core XTEST keyboard                 id=5    [slave  keyboard (3)]
    ↳ Power Button                                id=6    [slave  keyboard (3)]
    ↳ Asus Wireless Radio Control                 id=7    [slave  keyboard (3)]
    ↳ Video Bus                                   id=8    [slave  keyboard (3)]
    ↳ Power Button                                id=9    [slave  keyboard (3)]
    ↳ Sleep Button                                id=10    [slave  keyboard (3)]
    ↳ USB2.0 VGA UVC WebCam                       id=11    [slave  keyboard (3)]
    ↳ Asus WMI hotkeys                            id=14    [slave  keyboard (3)]

Lenke til kommentar

↳ Asus Wireless Radio Control                 id=7    [slave  keyboard (3)]

↳ Asus WMI hotkeys                            id=14    [slave  keyboard (3)]

Her er det i hvert fall to forskjellige oppføringer som kan høre til et tastatur. Er det eksterne trådløst? (altså Asus Wireless Radio Control)?

Teori: en driver for hotkeys på laptop-tastaturet har blitt lastet inn, og gjør at ting ikke virker.

1. Hvordan ser listen ut hvis du drar ut det eksterne tastaturet og kjører xinput list igjen? Kanskje litt vanskelig å få til, men jeg får det til her ved å markere den forrige linja med xinput list så den blir markert helt til enden, kopiere den, og lime den inn igjen i samme vindu.

2. (Koble til det eksterne igjen.) Hvis du trykker Ctrl+Alt+F1, så skal det nesten hele skjermen bli svart, med spm om brukernavn og passord øverst. Kan du skrive inn brukernavnet med laptop-tastaturet her? Trykk Ctrl+Alt+F7 for å komme tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...