Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan boretslaget kreve at andelseiernes katter skal kastreres?

*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

Da er jeg innkalt til ordinær generalforsamling i borettslaget, et boretslag hvor vi har en del rekkehus hvor alle er andelseier i hver sin andel (leilighet).

Vedlagt kom følgende forslag: 

"Tillegg til ordensreglene

Katter som eies av andelseiere må være kastrert/sterilisert."

Jeg har ikke katt selv, så for meg personlig er det rivende likegyldig. Men rent prinsipielt er jeg i mot detaljstyring på slikt nivå.

Men dette er et juss forum, så da spør jeg, vil dette være innafor?

Jeg leser følgende fra denne siden: http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm

edtekter eller andre utleiebestemmelser kan fastsette regler om dyreholdet så langt det dreier seg om husordensregler og ikke regulering av leieboernes innendørs aktiviteter. Hunder kan pålegges båndtvang på eksempelvis borettslagets eiendom. Katter kan derimot ikke påtvinges båndtvang fordi det oftest vil være dyremishandling. Heller ikke kan det kreves at det skal være en innekatt, en sterilisert hunnkatt eller en kastrert hannkatt, men her kan det fremmes sterke anmodninger om inngrep for at katten skal holde fred når det er løpetid.

Etter hva jeg leser kan det anmodnes til kastrering, men ikke kreves.

Men det er jo bare en random kile jeg fant.

Hva sier loven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med den begrensning at det ikke kan gjelde katter som er utelukkende innekatter ser jeg ikke noe problematisk med et slikt krav som utgangspunkt, under den forutsetning at det er mulig å søke og få dispensasjon hvis katteholdet er kortvarig og/eller man skal bruke katten i avl, for eksempel.

Borettslagsloven etablerer kun en rett til å se bort fra et forbud mot dyrehold hvis visse vilkår er oppfylt. Den etablerer ikke en rett til å se bort fra ordensregler som regulerer dyreholdet. Dyrevelferdslovgivningen kan gjøre det, men den berører såvidt jeg vet ikke dette temaet på en slik måte at forslaget blir et ulovlig utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Til sammenlikning, her i borettslaget er båndtvang også for katt. Hentet fra Husordensreglene:

Dyrehold: Beboer som har hund og katt plikter å holde disse i bånd. Det er total båndtvang for disse to dyreartene. Eieren plikter til en hver tid å ha full kontroll over dyret. Eieren plikter å påse at dyret ikke legger fra seg ekskrementer på borettslagets område.

Lenke til kommentar

Slik jeg opererer;

Jeg liker ikke å få utført unødig kirurgi på friske individer (dette er tross alt også ulovlig i Norge). Da kastrering av hannkatter vesentlig endrer deres oppførsel og, i min mening, trivsel gjør jeg ikke dette bortsett fra i tilfeller hvor katten havner i mye slagsmål og det vil være til hans fordel å ta seg en bolle.

Hunnkattene steriliserer jeg alltid da jeg aldri har registrert at dette fører til noen form for adferdsendring hos katten.

At noen utenforstående bedrevitere skulle pålegge meg sin mening her ville jeg ansett som påtrengende og i grenseland ulovlig.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Slik jeg opererer;

Jeg liker ikke å få utført unødig kirurgi på friske individer (dette er tross alt også ulovlig i Norge). Da kastrering av hannkatter vesentlig endrer deres oppførsel og, i min mening, trivsel gjør jeg ikke dette bortsett fra i tilfeller hvor katten havner i mye slagsmål og det vil være til hans fordel å ta seg en bolle.

Hunnkattene steriliserer jeg alltid da jeg aldri har registrert at dette fører til noen form for adferdsendring hos katten.

At noen utenforstående bedrevitere skulle pålegge meg sin mening her ville jeg ansett som påtrengende og i grenseland ulovlig.

Ukastrerte hannkatter er skadedyr på linje med rotter. At folk ikke tar såpass hensyn til sine naboer at de sørger for å kastrere sine hannkatter vitner om egoisme. Vi har fått ødelagt alt som står ute, fra møbler, matter, sko, klesvask osv osv osv av naboenes ukastrerte katter. I tillegg sloss og bråker de om nettene for å beskytte sine territorium, noen ganger er det umulig å få sove. Ukastrerte hannkatter MÅ være innekatter/båndkatter. Det skulle ikke vært et valg, det skulle vært lovpålagt.

Å sterilisere ei hunn-katt er et bekvemmelighetsvalg av eier. De vil ikke plages av uønskede kattunger. Vi har selv tatt dette valget.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Å sterilisere ei hunn-katt er et bekvemmelighetsvalg av eier. De vil ikke plages av uønskede kattunger. Vi har selv tatt dette valget.

Ikke bare bekvemmelighet.

Alternativet er å fore hunkatten med p-piller, men sjansen for at katten da utvikler kreft er langt høyere.

Lenke til kommentar

Om man selv eier den leiligheten/huset man bor i kan ingen bestemme hva slags dyr man skal ha i det huset. Så enkelt er det.

Det har nettop vært en sak om dette, Boretslag/styret kan bestemme at du ikke skal lufte eller ha dyret i fellesområder men de kan ikke bestemme hva slag dyr man har inne i sin egen leilighet.

Et boretslag har ikke mulighet til og bestemme noe som helst over din/andres eindom som er innenfor 4 vegger så lenge man eier leiligheten/huset.

Så lenge det du driver med/har i din leilighet ikke går utover andre beboere. Men det gjelder jo vanlig enmannsboliger også.

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et boretslag har ikke mulighet til og bestemme noe som helst over din/andres eindom som er innenfor 4 vegger så lenge man eier leiligheten/huset.

I et borettslag eier man ikke leiligheten, men retten til å bruke den...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om man selv eier den leiligheten/huset man bor i kan ingen bestemme hva slags dyr man skal ha i det huset. Så enkelt er det.

Det har nettop vært en sak om dette, Boretslag/styret kan bestemme at du ikke skal lufte eller ha dyret i fellesområder men de kan ikke bestemme hva slag dyr man har inne i sin egen leilighet.

Så lenge det du driver med/har i din leilighet ikke går utover andre beboere. Men det gjelder jo vanlig enmannsboliger også.

Slutt å spre tullball.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slik jeg opererer;

Ukastrerte hannkatter er skadedyr på linje med rotter. At folk ikke tar såpass hensyn til sine naboer at de sørger for å kastrere sine hannkatter vitner om egoisme. Vi har fått ødelagt alt som står ute, fra møbler, matter, sko, klesvask osv osv osv av naboenes ukastrerte katter. I tillegg sloss og bråker de om nettene for å beskytte sine territorium, noen ganger er det umulig å få sove. Ukastrerte hannkatter MÅ være innekatter/båndkatter. Det skulle ikke vært et valg, det skulle vært lovpålagt.

håper du dokumenterer alle disse skadene, isåfall kan du overlevere det her til borettslagets styre, eller om du ikke har det, mattilsynet.

Lenke til kommentar

Altså, forbud mot dyr er lov - men man kan likevel som beboer søke om å få lov dersom det er "vektige grunner" som taler for dette.

Men du spør vdr et påbud om å utføre kirurgi på et friskt individ. Det er en overvektig aksept for å utføre kastrering på katter (i motsetning til f.eks hund) men jeg skulle mene det fortsatt er grunn til å argumentere mot lovligheten av et slikt påbud.

Prinsipielt er jeg enig med deg, ts, men det er også en forholdsvis liten sak. De fleste er nok enige at en katt kan kastreres uten mén.

Sakens kjerne er vel at de burde ordlagt seg på en mer imøtekommende måte. At det ønskes at katter kastreres.

Lenke til kommentar

Men du spør vdr et påbud om å utføre kirurgi på et friskt individ. Det er en overvektig aksept for å utføre kastrering på katter (i motsetning til f.eks hund) men jeg skulle mene det fortsatt er grunn til å argumentere mot lovligheten av et slikt påbud.

Prinsipielt er jeg enig med deg, ts, men det er også en forholdsvis liten sak. De fleste er nok enige at en katt kan kastreres uten mén.

Når det gjelder katter er det ikke så mye individet det dreier seg om, men en bestand av katter.

Av dyrevelferdsmessige hensyn er populasjonskontroll mer eller mindre helt nødvendig, populasjonskontroll oppnås effektivt ved kastrering av alle individer som ikke skal brukes i avl.

Individene som skal brukes i avl bør forhindres seg med å forplante seg i andre sammenhenger enn ved planlagt avl som fremmer slike egenskaper dyrevelferdsloven omtaler.

Hva gjelder hunder er dette tamme dyr i motsetning til kattene, vi har ingen utfordringer med villhunder i Norge i dag.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...