Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sjekke om huset er jordet?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har intressert meg for helseeffekter som jording evt. kan gi, og kjøpte en uttaks-tester som sjekker at uttaket er korrekt jordet. Når jeg testet så sier den "NO EARTH", hvilket de sier på produktsiden deres kan skje hvis man har et "IT-nett" før sin strøm, men jeg kan ikke verifiere at det faktiskt er et IT-nett i huset.

Hvordan kan jeg se om hvilket strøm-nett huset har?
Kan man få de gode helseeffektene fra et IT-nett? Produktsiden deres for testern sier at det går greit, men de er jo ikke direkt en objektiv kilde før informasjon. Leste på Wikipedia om "IT-nett" at "[...] et IT-nett ikke er forbundet med jord [...]".
Finns det noen enkel måte at sjekke at leiliheten min er korrekt jordet, eller burde jeg kontakte en elektriker? (Høres dyrt ut)
Vil bare vare sikker på at alt er i orden før jeg kjøper noe jording-produkter :)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du link til produktet du tester med og litt mere info om hvilken helsegevinst har om du har jord i stikkontakten eller ikke?

Rent elektroteknisk sett kan et ujorda eldre anlegg uten jordfeilbrytere både forårsake brann som i og for seg er svært lite helsebringende eller gi deg elektrisk støt ved feil på utstyr eller anlegget i seg selv som heller ikke er helsebringende.

En hel elinstallasjon uten jord men med isolasjonssvikt kan forsårsake både brann og elektrosjokk som igjen ikke er helsemessig bra men ut over dette er jeg nysjerrig hvilken andre helsemessige fordeler et godt jordanlegg gir.

• Liker 3
Lenke til kommentar

TN-nett har en nøytral leder og en leder med 240v, mens IT-nett har to ledere med 240v seg i mellom. Så hvis du måler hver leder mot jord så skal du få 0 og 240v på TN nett og to ledere på 120v med IT-nett. Men det bør vel være jord i jordingskontakten din uansett, forskjellen er vel bare hvordan jorden er fremført.

Uansett så er nok dette mest magi inne i bildet her, og hvis man ikke velger å forholde seg til den virkelige verden er det sikkert vanskelig å komme med tips på slike ting.

http://www.nyhetsspeilet.no/2016/07/jording-en-revolusjonerende-helseoppdagelse/

Endret av stimodin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett så er nok dette mest magi inne i bildet her, og hvis man ikke velger å forholde seg til den virkelige verden er det sikkert vanskelig å komme med tips på slike ting.

http://www.nyhetsspeilet.no/2016/07/jording-en-revolusjonerende-helseoppdagelse/

Det var mye udokumentert svada på en gang.

Men for de som er villige til å gå for dette er tipset mitt å bygge dere et armert betonghus og slip ned gulvene uten å dekke de til med noe, da får dere god jord.

Et annet tips er antistatisk matter slik de bruker i datagulv i tekniske rom med mye datautstyr og gjerne forlagt på et stålgulv.

Men for de som virkelig vil plukke opp elektroner er det det stikk mosatte av jord dere skal gå etter og gjerne med flere lag med forskjellig plastbasert isolasjon i gulvet.

Det man oppnår med dette er å lage en slaks kondensatorvikning mellom gulvet og de som går på det og de blir statisk ladd.

Da blir de tilført elektroner og det vil bli veldig ubehangelig å berøre alle jordede bygningsdeler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men for de som virkelig vil plukke opp elektroner er det det stikk mosatte av jord dere skal gå etter og gjerne med flere lag med forskjellig plastbasert isolasjon i gulvet.

Det man oppnår med dette er å lage en slaks kondensatorvikning mellom gulvet og de som går på det og de blir statisk ladd.

Da blir de tilført elektroner og det vil bli veldig ubehangelig å berøre alle jordede bygningsdeler.

Tidenes praktiske spøk :thumbs:

Lenke til kommentar

Tidenes praktiske spøk :thumbs:

Har vært i et bygg der gulvet hadde fått litt uheldig oppbygning og nakkehårene reiste seg med det samme man entret kontorlokalene og det smalt i omtrent alt man berørte av metall i lokalet.

Hemmeligheten var betonggulv med belegg, plast med isoporkuler og laminat oppå det igjen.

Skikkelig stastisk gulv.

Lenke til kommentar

TN-nett har en nøytral leder og en leder med 240v, mens IT-nett har to ledere med 240v seg i mellom. Så hvis du måler hver leder mot jord så skal du få 0 og 240v på TN nett og to ledere på 120v med IT-nett. Men det bør vel være jord i jordingskontakten din uansett, forskjellen er vel bare hvordan jorden er fremført.

TN-nett har en leder med 400V og en nøytral leder som du skriver, og til sammen så får en da 230/240V i stikkontaktene.

IT-nett har det «tradisjonelle» 230V pr fas. Fra strømnettet til netteier så er det 3 faser med 400V og en n-leder i kabelen til hver kunde som er tilkoblet et 400V/TN-nett. Jord må huseier (elektrikeren) etablere selv.

I et IT-nett så er det ideelle som du skriver noe rundt 120/130V målt mellom fas og jord, men svært ofte så måler en dessverre «full spenning» til jord pga jordfeil enten i strømnettet eller hos en strømabonnent som har en jordfeil som påvirker hele strømkretsen den kunden tilkoblet. Finnes selvfølgelig en del strømkretser som er uten jordfeil, men de blir mer og mer sjeldne dessverre. Mye grunnet gammel distribusjonsnett, men også en del utdatert og gammel utstyr hos kundene.

Får håpe det blir bedre etterhvert som huseierene bygger om sine el-anlegg og en får bort en del av jordfeilene, og at det blir oppgradert med jordfeilbrytere.

Her står det litt mer om IT -og TN-nett,

https://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett

https://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at TS er inspirert eller har handlet hos noen som er inspirert av denne boken:

https://www.amazon.com/Earthing-Most-Important-Health-Discovery/dp/1591203740/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1490733003&sr=8-2&keywords=earthing

Jording er tydeligvis trenden innenfor alternativ medisin for tiden.

Korrekt Jording i stikkontakten er mest aktuelt for tilkobling av jordingsmatta til å sove på etc. antar at det er det trådstarter er ute etter. I tillegg vil jeg anbefalle TS å rive opp parketen og eventuelt flytte inn i et murhus dersom hun bor i trehus, aller best er det selvsagt om man tømmer saltvann utover gulvet ved jevne mellomrom. 

Lenke til kommentar

Om dette er en dings man plugger i stikkontakten og huset er av eldre modell så er det ikke alle steder det er jorda uttak.

Men plugger man til i et stikk på kjøkkenet burde det være jord der uansett alder på anlegget.

Poenget er at dette er uavhengig av nettsystemet inn på huset. Men joda, om man bor i en eldre bolig har man jo kun jording i kjeller og våtrom. Og utvendig eventuelt, men regner ikke med at det er så aktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at TS har forsøkt denne jordtesteren i en kontakt som i utgangspunktet er jordet, det er ganske lett å se om en kontakt er jordet. 

Men litt mer alvorlig dersom denne jordesteren måler normal jord (og ikke en spesiel helsejord), og man ikke får utslag når man tester de jordede kontaktene inne hos seg så er det et problem helt uavhengig av jordens helseeffekt. Da kan det være at en det har blitt satt opp jordede kontakter på uten at de er tilkoblet jord, eller i værste fall at hele det elektriske anlegge i huset til TS ikke er ordentlig jordet. Det siste er ganske alvorlig mangel som man snarest bør få undersøkt og rettet opp i.

Lenke til kommentar

Om du har god jord eller ei (overgangsmotstand til jord) får du ikke målt på en skikkelig måte i stikkontakten uansett. Det er en "juksemåte" ved å måle spenning mellom fase og jord, er det spenning der så har man kontakt med jord. Men det er ikke nødvendigvis en god kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...