Gå til innhold

Asus Zenbook vs. Macbook 12" vs. Air

Anbefalte innlegg

Hei,

Har seg slik at ASUS bærbaren jeg nylig kjøpte, fordi den var lett, er ubrukelig.

Så da må det ny. Jeg har sett på nye Zenbook, Macbook 12" og Macbook Air.

Macbook 12" synes jeg er meget lekker PC. Denne kan jeg få på Finn som ny til rundt 9-10k, eller 12,8k ny hos Apple.

Litt kjipt med kun ÉN inngang - og det er USB-C, så her må det overgang eller er hub. Har funnet noen av disse til noen hundrelapper.

Macbook Air frister og, har kjappere prosessor men oppløsningen er deprimerende. Jeg vet ikke hvorvidt dette har av betydning (1440x900).

Disse begynner jo og å bli litt gamle, men er relativt rimelig på Finn.no og ny (9k).

Så er det nye ASUS Zenbook 3. Pris på disse ny er meget stiv (12,5k), og det er svært få av disse på Finn. 12,5k for en Windows-maskin synes jeg blir hinsides. Men de er skikkelig kraftputter!

Ellers er det den "gamle" Zenbook-modellene som det finnes xx-versjoner av ... Hvilke av disse som kan være aktuel vet jeg ikke da det er for mange å orientere meg i. Men disse kan du få til rimeligst til 7k (cdon.com).

Det skal bli brukt til programmering, surfing og strømmetjenester. Det er kun disse det står mellom, og maskinen skal være lett - dvs. under 1,3kg.

Er det noen som har en av disse maskinene og har noen meninger, pros and cons, eller noen som har en "jeg ville valgt den"-mening?

Takk for input!

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi jeg trodde 1,4GHz 4-kjerners Atom prosessor og 2GB RAM var nok til Firefox og Word, men den gang ei. Det stopper opp i nettleseren hele tiden.

Jeg har sett på alle potensielle PCer der på Prisjakt innenfor preferansene og det ser dårlig ut. Ser ut som de gamle Zenbook utgår da jeg ikke liker designet på de, det eneste som er aktuell må være UX430UA-PURE1 til 7999,- (https://www.dustinhome.no/product/5011007338/zenbook-ux430ua?ssel=true&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146199) men her med "kun" 4GB RAM og 128GB SSD.

Lenke til kommentar

Mac'ene har jo den egenskapen at de kan kjøre macOS, men siden du har sett deg ut også andre alternativer får vi anta det ikke er et kriterie... MacBook Air har som du sier ikke allverdens å skilte med på skjermfronten, men de er vel likevel litt kraftigere enn Macbook 12' som til gjengjeld har bedre skjerm. Klarer fint å leve uten retina på min Air 11', det er liksom det som må forsakes for å få såpass mye kraft i en så liten og lett maskin. Den er kraftig nok til programmering, men det fungerer best med ekstern skjerm og tastatur.

Lenke til kommentar

Jeg har sett på alle potensielle PCer der på Prisjakt innenfor preferansene og det ser dårlig ut.

Hva er det som "ser dårlig" ut? Alle jeg linket til skal ha god nok ytelse og vekt. Går det bare på utseende? Hva er problemet med den under?

Lekker 13,3" laptop med 8 timer batteritid og topp ytelse.

Lenovo 710S-13ISK (80SW003PMX) Art.nr: 234806

Intel® Core™ i5-6200U

13,3" 1920x1080 IPS

8 GB RAM og 256 GB SSD

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/laptop/13-14-tommer/lenovo-710s-13isk-80sw003pmx/234806.10996/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Lenke til kommentar

Jeg hater designet på alle andre bærbare, unntatt stort sett alle ASUS sine, Apple, Sony og XPS, så Lenovo er uaktuelt. Skal jeg først kjøpe ny vil jeg ikke ha en som ser ut som alle andre bærbare i verden.

Så design er viktig, derfor jeg kun ønsker nevnte modeller. Med mindre det finnes noe flott som jeg ikke har sett ennå.

Men okay. Hvordan er Air sin skjerm? Jeg har sitter på en 1366x something something, og synes det er bra, så at Air har 1400x900, kan ikke være hakkanes gale?

Men så er det det at den begynner å bli så gammal i designet.

Jeg får nesten ta å sjekke ut Macbook og Air live.

Lenke til kommentar

Jeg hater designet på alle andre bærbare, unntatt stort sett alle ASUS sine, Apple, Sony og XPS, så Lenovo er uaktuelt. Skal jeg først kjøpe ny vil jeg ikke ha en som ser ut som alle andre bærbare i verden.

Så design er viktig, derfor jeg kun ønsker nevnte modeller. Med mindre det finnes noe flott som jeg ikke har sett ennå.

https://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Mi-Notebook-Air-Intel-Core-i5-6200U-CPU-8GB-DDR4-RAM-Intel-GPU-13/32791447548.html :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...