Gå til innhold

Hurtiggående båter


Anbefalte innlegg

post-391644-0-93818900-1490709320_thumb.jpg

Bildet viser en modell som ble laget i 1971, men fortsatt er ikke hele potensialet tatt ut av båttypen som amerikanerne døpte Surface Effect Vehicle.
Den nyeste hurtigbåten på Sunnmøre, som heter Godø, ligner mye på modellen.
Modelltester i 1971 viste at en stor åpning fremme i forhold til den bak gav løft, men når modellen fløt på luft ble den ustabil.
Lurer på om Godø opplever ustabilitet når den går med full fart?
Båten er videreutviklet til 3-maran og det hadde vært interessant å teste en i full størrelse, og med det mener jeg 8m lang og 5m bred.
Men hvordan skaffer en penger til å lage en slik båt, uten at privatøkonomien går rett vest?

3-maran
jajL4Pf.jpg?1

Endret av aanundo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men hvordan skaffer en penger til å lage en slik båt, uten at privatøkonomien går rett vest?

 

Spennende! Man kan jo forsøke å finne investorer og sponsorer.

 

Ja, enig i at dette er et spennende konsept, men som pensjonist er ikke motivasjonen helt på topp til å låne for å lage industri.

Kanskje det finnes folk der ute som kan tenke seg å starte båtproduksjon, og da kan både byggemetode og selve skroget være noe å satse på.

Modellen jeg har drevet slepeprøver med i senere år ser slik ut

post-391644-0-51004000-1490818076_thumb.jpg

Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/Surface_effect_ship

 

Vi har visstnok et par slike skuter seilende utenfor kysten vår allerede...

Jeg las en rapport i 1973 om denne type båter, og hvordan prinsippet kunne brukes i den amerikanske marinen.

Konklusjonen var at båtene ikke kunne konkurrere med fly til bruk i militære operasjoner, men minesveiperne i Norge bruker prinsippet i en annen variant.

I stedet for å bruke luften som kommer gjennom en stor åpning fremme og en mindre åpning bak for å lage løft, fant den norske marinen ut at de skulle bruke vifter for å lage trykk.

Jeg for min del har aldri forstått denne konklusjonen.

I stor fart får en automatisk luft inn åpningen fremme, så hvorfor vifte?

Et skjørt skaper problemer når en skal gå i dønning, som det alltid er på åpent hav.

Trolig er dette båter som må legge stilt når det blåser mer enn kuling.

Lenke til kommentar

Den vil jo komprimere mye luft i høy hastighet og skape en del ufrivillig mye løft som må stabiliseres med finner under vann, noe som brukes på katamaraner i dag, er sjøen grov nok er jo katamaraner som regel meget utsatt i å knekke i to om man får nok trykk under, kan være flere tusen tonn som presser de to skrogene fra hverandre i noen tilfeller. Er sjøen bølgehøyden så høy at den slår over skroget eller opp under, blir de jo lagt til kai med en gang.

 

Eneste fordelen jeg ser for meg med komprimering av luft på en båt er at den skal biståd evntuelt vannjett eller lignende, hvor luften blir kanalisert inn i det flytende skråget for å trekke inn mer vann, en slags turbo :)

Lenke til kommentar

Hvis den slags utforming angivelig er fordelaktig i sjøen, "hvorfor er det da ingen fisker som ser slikt ut" ?

Fordi fisker som regel holder seg under vannskorpen, mens vi mennesker har en tendens til å få litt lengre liv om vil holder oss på oversiden... Endret av Carpe Dam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis den slags utforming angivelig er fordelaktig i sjøen, "hvorfor er det da ingen fisker som ser slikt ut" ?

 

Det var retorisk :grin2:  men vi har jo til gode å se tri-foil fisk for å si det sånn.

Ja, hvorfor er ingen fugler utstyrt med propell?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den vil jo komprimere mye luft i høy hastighet og skape en del ufrivillig mye løft som må stabiliseres med finner under vann, noe som brukes på katamaraner i dag, er sjøen grov nok er jo katamaraner som regel meget utsatt i å knekke i to om man får nok trykk under, kan være flere tusen tonn som presser de to skrogene fra hverandre i noen tilfeller. Er sjøen bølgehøyden så høy at den slår over skroget eller opp under, blir de jo lagt til kai med en gang.

 

Eneste fordelen jeg ser for meg med komprimering av luft på en båt er at den skal biståd evntuelt vannjett eller lignende, hvor luften blir kanalisert inn i det flytende skråget for å trekke inn mer vann, en slags turbo :)

 

Det er vel den slags svakheter, som er årsak til at tradisjonell skrog-fasong tross alt er den mest brukte.

 

Det har vært eksperimentert i mange ti-år på alternativer, men har vel alle hatt begrenset bruksområde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...