torest Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Flere aktører vil være med og videreutvikle Flapping Foil.Katamaranen etterligner en delfins bevegelse – møter stor interesse fra industrien Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 "Den er 19,4 meter lang, 4,7 meter bred, sertifisert for 12 personer og har toppfart på 44 knop." Ja, det blir nok en utfordring å få et foil-system til å fungere like godt som propell i praksis. I 44 knop vil jeg tro foilene streker mer enn de lager fremdrift, men det burde være mer penger tilgjengelig for å drive praktiske tester enn det er i dag. Produktutvikling er viktig og det går for mye offentlige penger til møter og konferanser etter min mening. Tenk om Innovasjon Norge hadde krav på seg til å bidra med like mye penger til praktiske oppgaver, som organisasjonen bruker på papirarbeid, møter og reisevirksomhet. 2 Lenke til kommentar
Fjodor Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Doktorgradsstipendiat John Martin Godø har slett ikke en ny oppfinnelse her. Dette kalles en foilpropell, og det ble eksperimentert mye med disse for over 30 år siden, blant annet på en firkebåt. Det er slett ingen dårlig ide, men ny er den altså ikke. Lenke til kommentar
Fjodor Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 (endret) "Den er 19,4 meter lang, 4,7 meter bred, sertifisert for 12 personer og har toppfart på 44 knop." Ja, det blir nok en utfordring å få et foil-system til å fungere like godt som propell i praksis. I 44 knop vil jeg tro foilene streker mer enn de lager fremdrift, men det burde være mer penger tilgjengelig for å drive praktiske tester enn det er i dag. Produktutvikling er viktig og det går for mye offentlige penger til møter og konferanser etter min mening. Tenk om Innovasjon Norge hadde krav på seg til å bidra med like mye penger til praktiske oppgaver, som organisasjonen bruker på papirarbeid, møter og reisevirksomhet. Effekten er faktisk forbløffende bra - har sett både modeller og robåt med dette. Ett problen er plasseringen av foilene, og et annet er frekvens og størrelse på dem i forhold til hastighet. Fortøyning bør trustere kunne ta seg av. Endret 28. mars 2017 av Fjodor 1 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Doktorgradsstipendiat John Martin Godø har slett ikke en ny oppfinnelse her. Dette kalles en foilpropell, og det ble eksperimentert mye med disse for over 30 år siden, blant annet på en firkebåt. Det er slett ingen dårlig ide, men ny er den altså ikke. Ja etter 40 år er vi tilbake til 60 tallet og "planende båt på stativ" tankegangen. En interessant sammenligning er hva en tilsvarende båt med det siste innen propell og kraftoverføringsteknikk nede på stativet kunne prestere. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 "Den er 19,4 meter lang, 4,7 meter bred, sertifisert for 12 personer og har toppfart på 44 knop." Ja, det blir nok en utfordring å få et foil-system til å fungere like godt som propell i praksis. I 44 knop vil jeg tro foilene streker mer enn de lager fremdrift, men det burde være mer penger tilgjengelig for å drive praktiske tester enn det er i dag. Produktutvikling er viktig og det går for mye offentlige penger til møter og konferanser etter min mening. Tenk om Innovasjon Norge hadde krav på seg til å bidra med like mye penger til praktiske oppgaver, som organisasjonen bruker på papirarbeid, møter og reisevirksomhet. Effekten er faktisk forbløffende bra - har sett både modeller og robåt med dette. Ett problen er plasseringen av foilene, og et annet er frekvens og størrelse på dem i forhold til hastighet. Fortøyning bør trustere kunne ta seg av. Ja, vi som har levd en stund husker nok Erik Bye og fiskebåten som ble utstyrt med foil for å utnytte bølgene på 60-tallet. Torger Tveter brukte foil på en båt i havnebasenget i Ålesund en gang på 70-tallet. Hydrofoilbåtene på 60-tallet var en variant. Her er det snakk om både fremdrift og løft, men trolig virker systemet best i liten fart. Skal vi modernisere hurtigbåtene våre er det mer å hente ved å eksperimentere med skrogformen enn med fremdriftssystemet. Modellen fra 1971 som er vist under tråden "Hurtiggående båter" ligner mye på den siste hurtiggående katamaranen på Sunnmøre, som heter "Godø". Egentlig lite forandring på 46 år. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 (endret) Savner innspill fra "Foil-teamet"? Jeg har egentlig ikke tro på konseptet, men de som jobber med båten må jo ha troen. Det er mye politisk snakk om flere ben å stå på, og at ikke velferden vår skal stå og falle med oljeinntektene. Derfor er jeg en ivrig talsperson for at Innovasjon Norge bruker penger på modeller og piloter, men kravet må være at vurderinger og pengeutbetalinger evalueres. Det som gjøres må være åpent for innsyn, slik at vi kan lære. Dersom vi ikke lærer ender det opp med dagens Innovasjon Norge, som etter min mening i for stor utstrekning jobber med papirer og skyr det som medfører risiko. Med andre ord mange papirflyttere og kursholdere, men skaper det nye arbeidsplasser? Savner årlige evalueringer og innsyn i pengebruken til Innovasjon Norge. Det burde være i alle sin interesse at denne organisasjonen var effektiv. Endret 29. mars 2017 av aanundo 1 Lenke til kommentar
B4PD8799 Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Litt skeptisk til flapping foil for å skape framdrift i 44 knop mtp. frekvens og størrelse på foilene - men pytt sann. Tøft prosjekt og håper de får det til!Flapping foils er et produkt i dag også - på Hobie Mirage kajakker - og det fungerer bra. Men så var det noe med skalering og hastigheter.Americas Cup seiler på hydrofoiler i dag - til forskjell fra 60 og 70 tallet som det refereres til over her. Den effektiviteten vi ser på hydrofoiler i dag pga. konstruksjonsmetoder var ikke tilgjengelig i hine hårde dager. Så er det selvsagt forskjell på ekstremseiling og rutebåtdrift.Håper som sagt at finansiering lar seg ordne for fullskala testing. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Litt skeptisk til flapping foil for å skape framdrift i 44 knop mtp. frekvens og størrelse på foilene - men pytt sann. Tøft prosjekt og håper de får det til! Flapping foils er et produkt i dag også - på Hobie Mirage kajakker - og det fungerer bra. Men så var det noe med skalering og hastigheter. Americas Cup seiler på hydrofoiler i dag - til forskjell fra 60 og 70 tallet som det refereres til over her. Den effektiviteten vi ser på hydrofoiler i dag pga. konstruksjonsmetoder var ikke tilgjengelig i hine hårde dager. Så er det selvsagt forskjell på ekstremseiling og rutebåtdrift. Håper som sagt at finansiering lar seg ordne for fullskala testing. "Så er det selvsagt forskjell på ekstremseiling og rutebåtdrift." Foiler på en seilbåt blir som de gamle hydrofoilbåtene på 60-tallet. Ideen i denne artikkelen er foiler som fremdrift, som blir noe helt annet. Jeg tenker på hvor fort disse må nikke opp og ned i 44 knop. Når noe skal stoppes og akselreres i full fart, som stemplene i en dieselmotor, så går det med energi. Teorien på området skulle derfor indikere at dette ikke er liv laget i sammenligning med propell. Hvorfor ikke bruke tid og krefter på å lage en "Bølgekraftmotor", med foiler som nøkkelkomponent. Det har jeg tro på kan brukes på store skip med liten fart, for å spare drivstoff. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 (endret) For mindre båter (under 15 meter) kan det jo vere en idee å ta transportetapper på land, da man bruker under 10% av energien ved å rulle på veg. Ser jo ut til å gå i retning av mindre og flere enheter hva angår autonome flåte-busser. Og det er jo i slutt-leddet mot forbruker det høye volum og fortjenesten er, ofte 10'gangeren. Og transport og komunikasjon er jo salgskanalen over alle. "Butikker" i dagens form har jo bare vert et nødvendig onde. En førsteutgave laget av en Proff fra Tromsø. Et nisjemarked på + 100 mrd. Micro-SD kan sendes til dei 10 første som måtte vere intresert. photo.php Endret 30. mars 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 (endret) Savner innspill fra "Foil-teamet"? Jeg har egentlig ikke tro på konseptet, men de som jobber med båten må jo ha troen. Det er mye politisk snakk om flere ben å stå på, og at ikke velferden vår skal stå og falle med oljeinntektene. Derfor er jeg en ivrig talsperson for at Innovasjon Norge bruker penger på modeller og piloter, men kravet må være at vurderinger og pengeutbetalinger evalueres. Det som gjøres må være åpent for innsyn, slik at vi kan lære. Dersom vi ikke lærer ender det opp med dagens Innovasjon Norge, som etter min mening i for stor utstrekning jobber med papirer og skyr det som medfører risiko. Med andre ord mange papirflyttere og kursholdere, men skaper det nye arbeidsplasser? Savner årlige evalueringer og innsyn i pengebruken til Innovasjon Norge. Det burde være i alle sin interesse at denne organisasjonen var effektiv. aanunndo, viktig det De tar opp. Alt hører ikke til i finkulturen. Holder på å skrive på et manus til en 10-20 episoder om feltet. Basiskunnskap er jo godt eignet som serie i NRK, målgruppe 15-25 år. Toppindustrisenteret er vel å bra, men begrep og statestikk med gode eksempler må vere felles for det brede lag, bli en del av "kulturen" Matte og presengtasjon er læring. https://youtu.be/XPWbTJ_3j9c Og propellen kan vere litt feil, konstruert. Endret 31. mars 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå