Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke lov til å installere nytt OS på gammel maskin


Anbefalte innlegg

Jeg fikk den gamle skole PCen til kjæresten min for å kunne ha som Linux-maskin for å lære meg Linux, men den lar meg ikke få lov til å laste ned noe OS på den.

 

Originalt hadde den Windows 8, men det fjernet jeg med et uhell da jeg skulle prøve å dualboote W8 og Ubuntu. Da jeg restartet maskinen, maset den om at det ikke var noe OS på den, så jeg tok en CD jeg hadde fra et Linux-magasin med Debian Live CD på og prøvde å laste det ned (bare for å ha et OS), dette gikk ikke og fikk samme melding som jeg har fått nå i det siste.

 

I går prøvde jeg å installere Linux Mint på maskinen, og det gikk overraskende bra! Live CD fungerte, jeg kom meg helt inn på systemet, jeg valgte 'Install Linux Mint on this Computer' (elns) og alt gikk silkemykt -- ingen problemer. Så startet jeg maskinen på nytt, og skulle du sett på maken, det manglet OS denne gangen også. Ble litt frustrert og prøvde på nytt, men da fikk jeg plutselig ikke lov til å komme inn på Live CD engang.

 

Jeg prøvde igjen i dag med Arch Linux og kom meg rimelig langt, før jeg måtte resette fordi jeg ikke fikk kommet meg på internett og lastet ned pakker (har ingen ethernet-kobling i leiligheten som jeg er klar over), så jeg restartet og da fikk jeg samme melding som alle andre ganger. 

 

Jeg blir ganske frustrert og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Kan noen hjelpe meg? Maskinen er en HP ProBook 6475B. Jeg har kjørt diverse disktester i BIOS, men får ikke opp at det er noen feil med disken. Kjørte fdisk da jeg var i Arch og det var heller ingen problemer der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg bare slette alle partisjoner og så starte PCen på nytt, eller skal jeg opprette en ny partisjon før jeg starter på nytt?

 

Jeg er avhengig av USB for å få lastet ned Linux. Skal jeg formatere disken, slå av datamaskinen, formatere USB (på annen maskin), legge inn Arch-bilde og så starte Linux-maskinen med Arch-USB stikken?

Lenke til kommentar

Slett alle partisjoner, og ikke lag noen nye! Windows-installasjonen lager disse selv.

 

Dette gjør Linux også hvis det er det skal ha på maskina. Ubuntu og Mint skal ha gparted i deres live system. Et av problemene du møter kan være at hele disken "brukes" av Windows 8/8.1 og dermed er den i en slags hibernate modus som gjør at du ikke får tilgang til noe på den. Er usikker på hvordan dette skrus av uten tilgang på Windows men men tror gparted måten skal fungere greit.

 

Forresten prøv å disable hibernate først https://www.nextofwindows.com/how-to-disable-hibernation-in-windows-8-to-gain-disk-space også starter du en live cd/usb av linux. Test først om du greier å mounte disken i linux før du gjør noe drastisk. greier du dette skal du greie å installere linux også.

Endret av Gaardon
Lenke til kommentar

Takk, skal prøve det! Har du forøvrig noen tips på hvordan jeg kan få trådløst nett på Arch gjennom installasjonsprosessen? Jeg vet ikke om jeg finner nettverkskortet mitt. Jeg kjører 'ip a' og får to valg: io/1o og enp1s0, og jeg ser at enp1s0 har en MAC-adresse, men ikke io.

 

Har ikke tilgang til noen nettkabler i leiligheten jeg bor i, dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...