Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Publisering av årsmøtepapirer og lovligheten

pierce007

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at dette publiseres offentlig på feks egne hjemmesider?

Et medlem har skrevet dette:

Ble så satt ut da jeg oppdaget at årsmøtepapirene våre, skannet i PDF-fil med våre underskrifter, ligger ute på hjemmesidene så hele "verden" kan se de.
Ut i fra andre fylkeslag som har henvent seg til sentral for å få kopi av årsmeldingene til andre fylkeslag, har de fått til svar at sentralt ikke har lov å gi de ut på tvers av fylkesgrensene. Skjønner derfor ikke at det er lov å legge ut våre underskrifter offentlig. Dette har med personvernet vårt å gjøre.

Jeg leste litt angående personvern i går og etter min tolkning av det jeg leste har organisasjonen brutt personvernet med å legge ut våre navn, med underskrift, uten samtykke, samtidig som underskriftene våre kan knyttes til hver av oss som enkeltpersoner.
Når man skal ha samtykke for å legge ut bilder på nett, bør man hvertfall ha samtykke til å legge ut dokumenter med fult navn og underskrifter.

Dette mener jeg er feil. Jeg mener vi har "rett" til å legge dette ut. Tross alt offentlig. Samtidig som medlemmene skal få informasjon/lese, selv om de forsåvidt kan henvende seg direkte,

Hva sier ekspertene? Hvem har rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sjelden ulovlig å publisere årsmøtedokumenter på internett, dette er rimelig vanlig.

I noen tilfeller kan det være det, det er i så fall på grunn av dokumentenes innhold (eller fordi årsmøtet/høyere organ eksplisitt har forbudt det), ikke fordi det er årsmøtedokumenter.

Den mest aktuelle loven er personopplysningsloven. For veiledning om denne kan du henvende deg til Datatilsynet. Rent generelt sett er det imidlertid ikke slik at man kan reservere seg mot at navn og signatur gjengis, ei heller mot at de publiseres på internett. Årsmøteinnkalling og utsending av opplysninger knyttet til dette vil vanligvis være en rettslig forpliktelse for styret, og for dette formål kan man behandle (ikke-sensitive) personopplysninger, jf. personopplysningsloven § 8 bokstav b.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...