Gå til innhold

Uber legger ned i Danmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt nytt er fali det. http://nettbutikk.aukrust.no/resampler.aspx?type=big&src=ludvigmagnet.jpg

 

Lidl er «Grocer of the Year» i England – det vil si den kolonialbutikken som har det beste tilbudet og varene. Uber er en suksess i USA med sin gode service og lave priser. Airbnb gir gode mulighet for å leie rom eller leie ut i de fleste land – til rimelige priser.

 

Da er det bra at vi slipper slike forhold her i Norge. Vi har foreninger og politikere som kan kjempe mot fremtiden. LO ville jo i sin tid ha "forbud mot ny teknologi"; det vil si PC'er og Internett fordi det ødela arbeidsplassene.

Lenke til kommentar

 

Taxisjåfør/Ubersjåfør yrke er uansett like døende som VHS var på 2000 tallet.

Kvifor det?

Mange tror at taxi kun handler om å kjøre berusede folk (dere?) hjem fra Oslo sentrum en lørdag kveld. Det er faktisk litt mer. Rullestoler, eldre med handleposer og rullator, barn til skole og barnehage, syke med rekvisjoner, forretningsfolk og junkere. Er Uber i stand til å overta disse helt nødvendige samfunnsfunksjonene? Vil disse kundene få taxi som i dag, dersom løyvesystemet skrotes? Og erstattes av hva? En app?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så OK, taksameter er dumt og utdatert.

Hva ellers er også dumt og utdatert hvis man sammenligner Uber og Drosje?

Er faglig godkjenning utdatert?

Er forpliktelsen å være tilgjengelig annet enn da sjåførene selv ønsker utdatert?

Er forsikring for passasjerene utdatert?

Er betalingen som hadde ellers vært kvittert for og gått gjennom annerkjente systemer for inntekt contra den "lett sporbare" betalingen som går til skatteparadis også dumt og utdatert?

Er løyven og faglig godkjenning contra ansettelsen av bokstavelig talt hvem som helst i regi av Uber også utdatert?

Er å betale skatt og underlegge seg lovverket også utdatert?

 

Taksameteret sin hensikt er å skape oversiktlig, forutsigbar prising og unngå useriøse aktører, svart kjøring og krangling om pris.

En app (e.g. Uber) oppfyller samme hensikt, ja bedre, da du i tillegg får estimat på totalpris, kjøretid, rating av sjåfør, velge sjåfør selv, helautomatisk betaling, mulighet til å komme i kontakt med sjåføren senere, mulighet til enkelt å klage etc. Myndighetene kunne sette opp noen kriterier som Apps må oppfylle for å kunne brukes istedenfor taksameter.

 

Faglig godkjenning er falsk trygghet, taxisjåførene i Oslo finner jo ikke frem engang og tar for høy pris, se http://www.tv2.no/a/8961894/

 

Kjørepliktens hensikt er at folk skal komme seg hjem når som helst. Men det skaper et dyrere produkt fordi hundre taxier står på tomgang og venter på kunder de ikke vet kommer.

Nye disruptive taxitjenester (merk. Ikke bare Uber) oppfyller samme hensikt ved å tilby dynamisk høyere pris til sjåfører som er villig til å kjøre på odde tider eller når etterspørselen er høyere enn tilbudet. Mer miljøvennlig er det også, og gir i snitt lavere pris for forbruker.

 

Passasjerforsikring i Taxi kjenner jeg ikke til, antar man i Norge er dekket ved ulykke uansett hvem man sitter på med. Igjen er dette et politisk spørsmål, hvis forsikringsselskapene krever dyrere forsikring for de som kjører i "næring" så kan disse tilby nye forsikringsprodukter for den nye taxinæringen og myndighetene kan stille krav om dette.

 

Betaling er ikke noe tryggere eller mer sporbart i de gammeldagse taxiene, se bare på skatte- og moms-skandalene i taxinæringen for noen år siden. Hele skattesystemet bygger på tillit og en Uber-sjåfør er pliktig til å rapportere inntekt fra næring på lik linje med andre som jobber selvstendig. Igjen går det an å sette krav til nye aktører om rapportering til myndighetene for automatisk utfylling av selvangivelsen og motvirkning av svart arbeid. Dette er ikke unikt for drosjenæringen. Det er ikke krav til taksameter hos frisører...

 

Alt i alt er dette en sak om politisk vilje til å omfavne en mer effektiv of brukervennlig fremtid innen persontransport. Dette er ikke delingsøkonomi, det er disruption av en gammel satt næring der tidligere løyve- og utstyrs-krav kan kastes over bord og likevel sikre befolkningen et brukervennlig, trygt, tilgjengelig og effektivt tilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Taksameteret sin hensikt er å skape oversiktlig, forutsigbar prising og unngå useriøse aktører, svart kjøring og krangling om pris.

En app (e.g. Uber) oppfyller samme hensikt, ja bedre, da du i tillegg får estimat på totalpris, kjøretid, rating av sjåfør, velge sjåfør selv, helautomatisk betaling, mulighet til å komme i kontakt med sjåføren senere, mulighet til enkelt å klage etc. Myndighetene kunne sette opp noen kriterier som Apps må oppfylle for å kunne brukes istedenfor taksameter.

Det kunne de sikkert. Men å først komme med en app for piratdrosje-virksomhet og så si "ja men still krav da" blir litt som å for eksempel finne på en ny type medisin, dele den ut uten testing, bli tatt for det, og så si "jo men nyskapning, bla bla bla, kom heller med krav".

 

Uber kunne fint tilpasset seg, lobbyert for endringer i lovverket, kanskje fått med seg et parti eller en organisasjon av en eller annen slag med på lasset, etc. Men å først bryte loven for å så komme med etterpåklokskap nytter lite.

 

Faglig godkjenning er falsk trygghet, taxisjåførene i Oslo finner jo ikke frem engang og tar for høy pris, se

 

Og noen rørleggere kan sikkert gjøre en tabbe eller to slik at skyllefunksjonen i dassen ikke fungerer. Men til gjengjeld så skjer det sjelden nettopp pga dokumentert opplæring, det er hele vitsen med det.

Akkurat som at man kunne kanskje avviklet lappen for flere kjøretøy siden folk klarer seg fint uten særlig opplæring, men man må skjønne at dette er tøys og det er sakelige grunnen til hvorfor slike krav finnes.

 

 

Kjørepliktens hensikt er at folk skal komme seg hjem når som helst. Men det skaper et dyrere produkt fordi hundre taxier står på tomgang og venter på kunder de ikke vet kommer.

Nye disruptive taxitjenester (merk. Ikke bare Uber) oppfyller samme hensikt ved å tilby dynamisk høyere pris til sjåfører som er villig til å kjøre på odde tider eller når etterspørselen er høyere enn tilbudet. Mer miljøvennlig er det også, og gir i snitt lavere pris for forbruker.

Ok så de kan faktisk oppfylle VISSE krav... flott, hva med å ta det "all the way" of drive lovlig virksomhet?

Du drar frem igjen det eksempelet med lav pris. Dette er egentlig like sleipt og tullete som å dra frem rasismekortet som er gjerne like mye overbrukt og tatt like mye ut av konteksten.

SELVFØLGELIG ER UBER BILLIGERE: INGEN KRAV, INGEN OPLÆRING, INGEN DOKUMENTASJON, INGEN LIKE VILKÅR ELLER TJENESTER, INEGEN BETALING AV SKATT OG "HOVEDKONTORET" ER I ET SKATTEPARADIS.

 

Seriøst dette med "lav/lavere pris" blir som å si å se her, man kan kjøpe mat på butikken... eller man kan stjele maten. Eller man kan innføre mat etter gjeldende krav, eller så kan man smugle mat av ukjent opphav. Jo men prisen er jo lavere!

 

Passasjerforsikring i Taxi kjenner jeg ikke til, antar man i Norge er dekket ved ulykke uansett hvem man sitter på med. Igjen er dette et politisk spørsmål, hvis forsikringsselskapene krever dyrere forsikring for de som kjører i "næring" så kan disse tilby nye forsikringsprodukter for den nye taxinæringen og myndighetene kan stille krav om dette.

Ikke politisk... ikke bland hummer og kanarie. Den er ØKONOMISK, og den er bestemt av PRIVATE aktører og ikke politikerne. Tror du helt seriøst at et forsikringsselskap er veldig ivrig å utbetale bonus for noe som faller utenfor dekningen... og er egentlig ulovlig virksomhet?

Se fra en annen side: eiendommen du bor i er sikkert forsikret... håper jeg. Hvis du da skal for eksempel finne... la os kalle ham mr X... fra Mittanbud.no, og mr X legger opp et nytt el kurs hjemme hos deg uten at han er elektriker eller har papirer for det, og så en dag tar eiendommen din fyr pga hans arbeid, vil alle, ja absolutt alle forsikringsselskaper vise deg fingeren og sende deg langt til skogs. Og det akkurat samme av akkurat samme grunner vil skje hvis en ulykke inntreffer Uber-bil og alle som satt i bilen.

 

 

Betaling er ikke noe tryggere eller mer sporbart i de gammeldagse taxiene, se bare på skatte- og moms-skandalene i taxinæringen for noen år siden. Hele skattesystemet bygger på tillit og en Uber-sjåfør er pliktig til å rapportere inntekt fra næring på lik linje med andre som jobber selvstendig. Igjen går det an å sette krav til nye aktører om rapportering til myndighetene for automatisk utfylling av selvangivelsen og motvirkning av svart arbeid. Dette er ikke unikt for drosjenæringen. Det er ikke krav til taksameter hos frisører...

 

All økonomisk virksomhet er underlagt revisjon. Uber er ikke underlagt revisjon fordi Uber "finnes" i et skatteparadis og har transparency på nivå med en colombiansk narkokartell. 

Og nei, hvis det er noe som har vært sant fra dagenes morgen eller rettere sagt fra noe av verdi ble begynt å bli utvekslet - er at man kan nettopp ikke stole på folk og penger. De som har blitt tatt av politiet hittil er selvfølgelig skatteunndragere... lol, stor overraskelse der.

 

 

Alt i alt er dette en sak om politisk vilje til å omfavne en mer effektiv of brukervennlig fremtid innen persontransport. Dette er ikke delingsøkonomi, det er disruption av en gammel satt næring der tidligere løyve- og utstyrs-krav kan kastes over bord og likevel sikre befolkningen et brukervennlig, trygt, tilgjengelig og effektivt tilbud.

Slutt å lyge! Det finnes INGEN forskjell mellom Uber og svart arbeid ellers, absolutt ingen. Eller Uber og smugling av varer uten å betale toll/moms.

At man kan rasjonalisere taxinæringen - absolutt. Men da bør du og dine likesinnede bli med i politikken og forbedre lovverket. Det som du egentlig mener å si - men lar være, for å i stedet komme med krokodilletårene - er at du synes det er greit å omgå lover så lenge det passer DEG.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Lisens utstedt av myndighetene er udatert!

Ja, la hvem som helst være tannlege, så lenge det finnes en app for det.Mvh,Sark
Fus til å være plastisk kirurg :D

Hva hindrer deg?

 

Skolegang og statlig autorisasjon, jeg lever ikke anarkist livet hvor jeg kan være alt jeg vil sånn uten videre. Tenker det kreves litt mer anatomiske kunnskaper utover det jeg lærte på idrettslinja og helse & sosial. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Fus til å være plastisk kirurg :D

Ja, kanskje jeg burde få meg ny jobb. Jeg kan jo blåse i lisens, så jeg kan velge mellom både lege og plastisk kirurg.

 

Så lenge det finnes en app til det.

Velg i vei, hvorfor trenger du en app?

 

Vel, siden man ikke kan bruke de vanlig, etablerte kontaktformene, du vet, plukke opp telefonen, taste inn et nummer eller hente frem en kontakt, og så faktisk snakke med de for en timebestilling et par dager fremover, så må man ha en app. Og siden legene per i dag ikke kjører rundt i bilene sine for å vente på en app beskjed om at de er ønsket på den og den adressen, så er det ikke mulig foreløpig. Men den dagen kommer, så tenker jeg alle fliper opp tlf og bestiller Igor med kjøttøksa for å fikse noe så trivielt som lungebetennelse med alternativ medisin, siden de ikke får lov til å skrive resepter :( 

Lenke til kommentar

 

 

Fus til å være plastisk kirurg :D

Ja, kanskje jeg burde få meg ny jobb. Jeg kan jo blåse i lisens, så jeg kan velge mellom både lege og plastisk kirurg.

 

Så lenge det finnes en app til det.

 

Velg i vei, hvorfor trenger du en app?

 

Fordi alt tydeligvis er ok for en del folk så lenge det finnes en "app".

 

app = et lite program til mobiler

Lenke til kommentar

 

 

Lisens utstedt av myndighetene er udatert!

Ja, la hvem som helst være tannlege, så lenge det finnes en app for det.

 

Mvh,

Sark

 

Hvorfor kan de ikke være tannlege?

 

Vil du gå til en slik tannlege?

 

Hvis vi ikke stiller krav til noe som helst her i samfunnet vil vi ende opp med kun søppeltjenester gjort av folk som ikke har peiling på hva de holder på med.

Lenke til kommentar

 

Taxisjåfør/Ubersjåfør yrke er uansett like døende som VHS var på 2000 tallet.

Kvifor det?

 

 

 

 

 

Taxisjåfør/Ubersjåfør yrke er uansett like døende som VHS var på 2000 tallet.

Kvifor det?

Mange tror at taxi kun handler om å kjøre berusede folk (dere?) hjem fra Oslo sentrum en lørdag kveld. Det er faktisk litt mer. Rullestoler, eldre med handleposer og rullator, barn til skole og barnehage, syke med rekvisjoner, forretningsfolk og junkere. Er Uber i stand til å overta disse helt nødvendige samfunnsfunksjonene? Vil disse kundene få taxi som i dag, dersom løyvesystemet skrotes? Og erstattes av hva? En app?

 

 

De fleste selskaper regner med å ha selvkjørende biler ute innen 3-4 år. Når det skjer, vil rett og slett ikke menneskekjørt taxi være konkurransedyktig mot automatiserte biler. Taxi-tjenester for selvkjørende biler er allerede under utvikling. Yrket vil gradvis forsvinne og det vil til slutt være svært få - om noen - igjen. Det skjer selvsagt ikke på en dag - men personlig(og jeg er nok ikke alene) så tror jeg de fleste står uten jobb innen 10 år.

 

Ja du har enkelte som har behov for menneskelig assistanse, men den assistansen kan forsatt tilbys uten taxisjåfør. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva hindrer deg?

Skolegang og statlig autorisasjon, jeg lever ikke anarkist livet hvor jeg kan være alt jeg vil sånn uten videre. Tenker det kreves litt mer anatomiske kunnskaper utover det jeg lærte på idrettslinja og helse & sosial.

Du kan vel være plastisk kirurg(m/kunnskaper) uten statlig autorisasjon?

Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikke være tannlege?
Vil du gå til en slik tannlege?

 

Hvis vi ikke stiller krav til noe som helst her i samfunnet vil vi ende opp med kun søppeltjenester gjort av folk som ikke har peiling på hva de holder på med.

Hvis tannlegen kan overbevise meg om at hen er kompetent.

 

Jeg stiller krav til tilbydere før jeg kjøper.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan de ikke være tannlege?
Vil du gå til en slik tannlege?

 

Hvis vi ikke stiller krav til noe som helst her i samfunnet vil vi ende opp med kun søppeltjenester gjort av folk som ikke har peiling på hva de holder på med.

Hvis tannlegen kan overbevise meg om at hen er kompetent.

 

Jeg stiller krav til tilbydere før jeg kjøper.

 

 

Jeg vil heller bruke et system hvor tannlegen faktisk er utdannet som tannlege og er autorisert til å operere som tannlege, inkludert å følge lover og regler som gjelder for tannlege. Vil jeg ha ville vesten tannlege kan jeg heller flytte til Afrika.

Lenke til kommentar

Hvis tannlegen kan overbevise meg om at hen er kompetent.

 

Jeg stiller krav til tilbydere før jeg kjøper.

Jeg vil heller bruke et system hvor tannlegen faktisk er utdannet som tannlege og er autorisert til å operere som tannlege, inkludert å følge lover og regler som gjelder for tannlege. Vil jeg ha ville vesten tannlege kan jeg heller flytte til Afrika.

Man kan vel være utdannet tannlege uten å involvere staten?

Lenke til kommentar

 

Hvis tannlegen kan overbevise meg om at hen er kompetent.

 

Jeg stiller krav til tilbydere før jeg kjøper.

Jeg vil heller bruke et system hvor tannlegen faktisk er utdannet som tannlege og er autorisert til å operere som tannlege, inkludert å følge lover og regler som gjelder for tannlege. Vil jeg ha ville vesten tannlege kan jeg heller flytte til Afrika.

Man kan vel være utdannet tannlege uten å involvere staten?

 

 

Poenget er at tennleger må følge gjeldende regulering, lover og utdanning. Taxisjåfører også. Det dere Uber tilhengere sier er at bare fordi man har en app, så kan alt være lovløst og vi kan gi blaffen i all fornuft.

 

Tåpelig.

 

Då dere et liv utenfor telefonen.

Lenke til kommentar

Man kan vel være utdannet tannlege uten å involvere staten?

Poenget er at tennleger må følge gjeldende regulering, lover og utdanning. Taxisjåfører også. Det dere Uber tilhengere sier er at bare fordi man har en app, så kan alt være lovløst og vi kan gi blaffen i all fornuft.

 

Tåpelig.

 

Då dere et liv utenfor telefonen.

Poenget er at tannleger/taxisjåfører kan operere og tannlegetjenester/transportjenester kan tilbys uavhengig av staten(gjeldende regulering, lover)!

Endret av QS4MO8J3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...