Gå til innhold

Uber legger ned i Danmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Delingsøkonomi har sikkert fremtiden foran seg, men er Uber en del av delingsøkonomien? Slik Uber brukes idag er det jo ikke slik at man lar fremmede sitte på, og deler på kostnaden. Uber brukes jo på samme måte som Taxi, både av sjåførene og kundene. Da er det jo ikke delingsøkonomi, men tjenesteyting.

 

Uber er jo lagt opp lslik at man får dekket alle sine kostnader + litt lønn. Hadde dette vært ekte delingsøkonomi så hadde jo fortjenesten vært så lav at ingen ville gjøre det som geskjeft, men stor nok til at det er interessant å la noen sitte på når man uansett skal samme vei.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja, arrogansen til taxibransjen kjenner ingen grenser.

Jeg vet ikke. Mange har påpekt utdaterte konsepter i taxibransjen, og at de er kritikkverdige og at det er kanskje på tide at de endres er helt greit.

Men samtidig så er Uber intet annet enn paraplyorganisasjon som gjør piratdrosjer mer effektive uten deres juridiske status har egentlig endret seg fra noe annet enn nettopp piratdrosjer.

Hvis du synes å betrakte de slik er arrogant, at det er "gammeldags" å stille like krav og at det er langt på tide at man får mer "delingsøkonomi" så håper jeg at du er ikke en hykler og vil også akseptere legalisering av svartarbeid der udokumenterte arbeidere med bla.a. uviss migrasjonsstatus kan gjøre alt fra A til Å i hvilke som helst bygg, at for eksempel bil og flymekanikere kan også jobbe svart og uten papirer, og at kanskje tjenester som driver vakthold kan også hive seg under en eller annen "nytenkende" organiasjon slik at for eksempel steroidmisbrukere med null opplæring eller papirer kan drive vakthold hvor som helst.

Endret av nessuno
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Ja, arrogansen til taxibransjen kjenner ingen grenser.

Jeg vet ikke. Mange har påpekt utdaterte konsepter i taxibransjen, og at de er kritikkverdige og at det er kanskje på tide at de endres er helt greit.

Men samtidig så er Uber intet annet enn paraplyorganisasjon som gjør piratdrosjer mer effektive uten deres juridiske status har egentlig endret seg fra noe annet enn nettopp piratdrosjer.

Hvis du synes å betrakte de slik er arrogant, at det er "gammeldags" å stille like krav og at det er langt på tide at man får mer "delingsøkonomi" så håper jeg at du er ikke en hykler og vil også akseptere legalisering av svartarbeid der udokumenterte arbeidere med bla.a. uviss migrasjonsstatus kan gjøre alt fra A til Å i hvilke som helst bygg, at for eksempel bil og flymekanikere kan også jobbe svart og uten papirer, og at kanskje tjenester som driver vakthold kan også hive seg under en eller annen "nytenkende" organiasjon slik at for eksempel steroidmisbrukere med null opplæring eller papirer kan drive vakthold hvor som helst.

 

For noen tåpelige sammenligninger. Er ikke det samme i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

Ja, arrogansen til taxibransjen kjenner ingen grenser.

Jeg vet ikke. Mange har påpekt utdaterte konsepter i taxibransjen, og at de er kritikkverdige og at det er kanskje på tide at de endres er helt greit.

Men samtidig så er Uber intet annet enn paraplyorganisasjon som gjør piratdrosjer mer effektive uten deres juridiske status har egentlig endret seg fra noe annet enn nettopp piratdrosjer.

Hvis du synes å betrakte de slik er arrogant, at det er "gammeldags" å stille like krav og at det er langt på tide at man får mer "delingsøkonomi" så håper jeg at du er ikke en hykler og vil også akseptere legalisering av svartarbeid der udokumenterte arbeidere med bla.a. uviss migrasjonsstatus kan gjøre alt fra A til Å i hvilke som helst bygg, at for eksempel bil og flymekanikere kan også jobbe svart og uten papirer, og at kanskje tjenester som driver vakthold kan også hive seg under en eller annen "nytenkende" organiasjon slik at for eksempel steroidmisbrukere med null opplæring eller papirer kan drive vakthold hvor som helst.

 

For noen tåpelige sammenligninger. Er ikke det samme i det hele tatt.

 

Jo det er faktisk det. Og hvis det eneste som kreves for at Uber skal trekke seg ut fra et land er taksameter så har de et fryktelig dårlig grunnlag når de sier at de følger lover og regler. Et taksameter gjør ikke annet enn å registrere hvor mye bilen kjører, og hvor mye som blir betalt inn. Og dersom man ikke vil/kan/ønsker å rapportere hvor mye man tjener så er det svart arbeid, og man blir kalt en piratdrosje. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, arrogansen til taxibransjen kjenner ingen grenser.

Jeg vet ikke. Mange har påpekt utdaterte konsepter i taxibransjen, og at de er kritikkverdige og at det er kanskje på tide at de endres er helt greit.

Men samtidig så er Uber intet annet enn paraplyorganisasjon som gjør piratdrosjer mer effektive uten deres juridiske status har egentlig endret seg fra noe annet enn nettopp piratdrosjer.

Hvis du synes å betrakte de slik er arrogant, at det er "gammeldags" å stille like krav og at det er langt på tide at man får mer "delingsøkonomi" så håper jeg at du er ikke en hykler og vil også akseptere legalisering av svartarbeid der udokumenterte arbeidere med bla.a. uviss migrasjonsstatus kan gjøre alt fra A til Å i hvilke som helst bygg, at for eksempel bil og flymekanikere kan også jobbe svart og uten papirer, og at kanskje tjenester som driver vakthold kan også hive seg under en eller annen "nytenkende" organiasjon slik at for eksempel steroidmisbrukere med null opplæring eller papirer kan drive vakthold hvor som helst.

 

For noen tåpelige sammenligninger. Er ikke det samme i det hele tatt.

 

Jo det er faktisk det. Og hvis det eneste som kreves for at Uber skal trekke seg ut fra et land er taksameter så har de et fryktelig dårlig grunnlag når de sier at de følger lover og regler. Et taksameter gjør ikke annet enn å registrere hvor mye bilen kjører, og hvor mye som blir betalt inn. Og dersom man ikke vil/kan/ønsker å rapportere hvor mye man tjener så er det svart arbeid, og man blir kalt en piratdrosje. 

 

Nei, det er ikke samme å kjøre personer i en automobil fra A til B og mekke på et fly. Vi snakker ikke om samme type kompetanse her.

Appen gjør det samme som et taksameter, alt registreres. Men er derimot gratis og krever ingen investeringer for hverken sjåfør eller Uber. Det er hele poenget, å kvitte seg med gammel teknologi, å erstatte det med ny teknologi som alle har, en mobil.

Betalingen skjer forøvrig kun elektronisk og kan lett spores.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke samme å kjøre personer i en automobil fra A til B og mekke på et fly. Vi snakker ikke om samme type kompetanse her.

Appen gjør det samme som et taksameter, alt registreres. Men er derimot gratis og krever ingen investeringer for hverken sjåfør eller Uber. Det er hele poenget, å kvitte seg med gammel teknologi, å erstatte det med ny teknologi som alle har, en mobil.

Betalingen skjer forøvrig kun elektronisk og kan lett spores.

Så OK, taksameter er dumt og utdatert.

Hva ellers er også dumt og utdatert hvis man sammenligner Uber og Drosje?

Er faglig godkjenning utdatert?

Er forpliktelsen å være tilgjengelig annet enn da sjåførene selv ønsker utdatert?

Er forsikring for passasjerene utdatert?

Er betalingen som hadde ellers vært kvittert for og gått gjennom annerkjente systemer for inntekt contra den "lett sporbare" betalingen som går til skatteparadis også dumt og utdatert?

Er løyven og faglig godkjenning contra ansettelsen av bokstavelig talt hvem som helst i regi av Uber også utdatert?

Er å betale skatt og underlegge seg lovverket også utdatert?

 

Du likte ikke sammenligningen min, så OK, vi stryker flymekanikerne fra listen, og alle andre for den saks skyld bortsett fra svartarbeid i byggebransjen, for noe nærmere sammenligning finner jeg ikke.

Begge er ulovlig.

Begge betaler lite eller ingen skatt.

Begge ansetter folk som "vil", sånn uten videre, uten å stille kompetansekrav.

Begge har null papirer til hverken å bevise faglig kunnskap eller papirer.

Begge kan ikke garantere noe som helst - alt fra kvalitet til verste scenario om noe går gale og kunden får lite eller ingen dekning av forsikringsselskapet sitt.

Begge undergraver lovlig virksomhet ved å ignorere samtlige pålegg og utgifter som andre lovlydige er forpliktet til.

 

Så kom igjen, forklar meg hva som er "bra" med dette bortsett fra den åpenbare og nokså overfladiske forklaringen at det er billig og enkelt.

Saken er nok som så at du og andre "drosjekritikere" egentlig gir fullstendig blaffen i hva og hvordan drosjer opererer. Det eneste du og dine likesinnede bryr seg og er enten lettjente penger eller billig kjøretur, så heller vær ærlig og si det rett ut at kritikken mot lovlige drosjer er intet annen enn en kjip bortforklaring.

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, arrogansen til taxibransjen kjenner ingen grenser.

Jeg vet ikke. Mange har påpekt utdaterte konsepter i taxibransjen, og at de er kritikkverdige og at det er kanskje på tide at de endres er helt greit.

Men samtidig så er Uber intet annet enn paraplyorganisasjon som gjør piratdrosjer mer effektive uten deres juridiske status har egentlig endret seg fra noe annet enn nettopp piratdrosjer.

Hvis du synes å betrakte de slik er arrogant, at det er "gammeldags" å stille like krav og at det er langt på tide at man får mer "delingsøkonomi" så håper jeg at du er ikke en hykler og vil også akseptere legalisering av svartarbeid der udokumenterte arbeidere med bla.a. uviss migrasjonsstatus kan gjøre alt fra A til Å i hvilke som helst bygg, at for eksempel bil og flymekanikere kan også jobbe svart og uten papirer, og at kanskje tjenester som driver vakthold kan også hive seg under en eller annen "nytenkende" organiasjon slik at for eksempel steroidmisbrukere med null opplæring eller papirer kan drive vakthold hvor som helst.

Bedriftenes renommé?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke samme å kjøre personer i en automobil fra A til B og mekke på et fly. Vi snakker ikke om samme type kompetanse her.

Appen gjør det samme som et taksameter, alt registreres. Men er derimot gratis og krever ingen investeringer for hverken sjåfør eller Uber. Det er hele poenget, å kvitte seg med gammel teknologi, å erstatte det med ny teknologi som alle har, en mobil.

Betalingen skjer forøvrig kun elektronisk og kan lett spores.

Så OK, taksameter er dumt og utdatert.

Hva ellers er også dumt og utdatert hvis man sammenligner Uber og Drosje?

Er faglig godkjenning utdatert?

Er forpliktelsen å være tilgjengelig annet enn da sjåførene selv ønsker utdatert?

Er forsikring for passasjerene utdatert?

Er betalingen som hadde ellers vært kvittert for og gått gjennom annerkjente systemer for inntekt contra den "lett sporbare" betalingen som går til skatteparadis også dumt og utdatert?

Er løyven og faglig godkjenning contra ansettelsen av bokstavelig talt hvem som helst i regi av Uber også utdatert?

Er å betale skatt og underlegge seg lovverket også utdatert?

 

Du likte ikke sammenligningen min, så OK, vi stryker flymekanikerne fra listen, og alle andre for den saks skyld bortsett fra svartarbeid i byggebransjen, for noe nærmere sammenligning finner jeg ikke.

Begge er ulovlig.

Begge betaler lite eller ingen skatt.

Begge ansetter folk som "vil", sånn uten videre, uten å stille kompetansekrav.

Begge har null papirer til hverken å bevise faglig kunnskap eller papirer.

Begge kan ikke garantere noe som helst - alt fra kvalitet til verste scenario om noe går gale og kunden får lite eller ingen dekning av forsikringsselskapet sitt.

Begge undergraver lovlig virksomhet ved å ignorere samtlige pålegg og utgifter som andre lovlydige er forpliktet til.

 

Så kom igjen, forklar meg hva som er "bra" med dette bortsett fra den åpenbare og nokså overfladiske forklaringen at det er billig og enkelt.

Saken er nok som så at du og andre "drosjekritikere" egentlig gir fullstendig blaffen i hva og hvordan drosjer opererer. Det eneste du og dine likesinnede bryr seg og er enten lettjente penger eller billig kjøretur, så heller vær ærlig og si det rett ut at kritikken mot lovlige drosjer er intet annen enn en kjip bortforklaring.

Lisens utstedt av myndighetene er udatert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Lisens utstedt av myndighetene er udatert!

Ja, la hvem som helst være tannlege, så lenge det finnes en app for det.Mvh,Sark

Fus til å være plastisk kirurg :D

Lenke til kommentar

 

 

Lisens utstedt av myndighetene er udatert!

Ja, la hvem som helst være tannlege, så lenge det finnes en app for det.Mvh,Sark

Fus til å være plastisk kirurg :D

 

 

Ja, kanskje jeg burde få meg ny jobb. Jeg kan jo blåse i lisens, så jeg kan velge mellom både lege og plastisk kirurg.

 

Så lenge det finnes en app til det.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...