m20k Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 (endret) For å bruke Elkjøp som et eksempel. Når du går inn på Elkjøp driver de ansatte og fikler med telefonen sin uten å gi deg et "hei" eller et lite blikk. Du spør dem hvor man finner en bestemt vare, og de svarer: "Bare gå bort dit du, så finner du det nok", før de fikler videre på den nye iphonen sin. Du finner produktet, og går til kassa for å betale. Når du kommer dit, sier kassedama/mannen "hei" med en likegyldig tone (kanskje ikke sier noe i det hele tatt?), og det ser ut som at h*n har det forferdelig på jobb. Du tenker: "Her var det dårlig service! Jeg skal begynne å handle hos Expert i stedet!" Neste dag går du inn på FINN og ser at de søker ny medarbeider. Du har gått arbeidsledig lenge og er desperat etter jobb. Denne type butikk er noe du ville ha jobbet i lenge, og som du i utgangspunktet ønsker å søke på. Men så har jo denne butikken elendig service da, og du har lovet deg selv å ikke sette foten inn i butikken igjen som kunde. Kunne du ha søkt på denne jobben? Endret 28. mars 2017 av m20k Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 (endret) Vel største problemet å søke jobb er vel heller underbetaling og dårlig arbeidsmiljø, er det beggge deler hadde vertfall jeg styrt unna, det er vel det særlig hvis man lever av kun 25 kr timen + provisjon det kunne jeg aldri levd av. Bedre med trygd i så fall da. En del får timebetalt f.eks pc teknikkere. Det er bedre vil jeg si. Men er det ansatte som driter i jobben sin går vel dem heller utover ved nedbemanning. Kanskje bedriften går konkurs? Verste i så fall dårlig CV på grunn av nedbemanning. Tror det er større problem. Kanskje hvis du er i det tilfelle bør få jobb i ledelsen eller gi beskjed du har dårlig inntrykk over dette. Kan være sjefene setter pris på det eller er lite klar over problemet. Endret 28. mars 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 At andre ansatte er dårlige på jobben sin betyr ikke at man selv trenger å gjøre en dårlig jobb. Tingen med dårlig service er at man mister kunder, men hvis jeg hadde møtt den ene som gir god service så hadde jeg gått tilbake og snakket med ham (så sant prisene er bra). Det er ikke alltid det er selve butikken det er noe galt med PS; Man bør rapportere ting til sjefen innimellom også så de får en sjanse til å skjerpe seg Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 (endret) Kunne du ha søkt på denne jobben?Ja, i den situasjonen. Man må jo ikke jobbe der for alltid. Gjelder dette deg? Nå har du en sjanse til å gjøre noe med den dårlige servicen, og få betalt for det. Endret 28. mars 2017 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 (endret) Selv jobbet på Elkjøp, og de har en avdeling som kalles KnowHow, hvor Selgere har egentlig ikke lov til å ta på seg Service-henvendelser.. Dette for å sikre kvalitet på service og lovnader som blir gitt til kunden.. Selgere og Service-teknikkere har to vidt forskjellige yrker.. Man kan egentlig ikke forvente at Selger har noe som helst kunnskap av produktet de selger, de er bare der for å selge produktene.. Jeg vil si at Elkjøp er sesongbassert og veldig mye stress i korte perioder, men også døde perioder.. Lønn baserer seg mye på bonus og provisjon, men hvor jeg jobbet var det ett fantastisk godt arbeidsmiljø med gode medarbeidere og ikke minst allsidig da jeg jobbet på Know How... Største problemet på Elkjøp som teknikker eller selger er muligheten til å utvikle seg selv.. Man kan fort bli litt låst i repiterte arbeidsoppgaver og de som har noen sjefsstillinger har gjerne jobbet der i noen tusen år... Konklusjon.. Anbefaler Elkjøp absolutt om man har mulighet til en fast stilling, men det er heller lite lønsomt om man får deltidsstillinger hvor reisekostnader overgår lønn.. Da det er ikke særlig godt betalt om man ikke er en ekstremt god selger... Forstår også at mange tolker avvisning av Selger som dårlig kundeservice, men de ønsker bare å henvise deg til noen som kan dette skikkelig... Og bidra med best mulig hjelp, da mange ikke har snøring selv... Derfor de laget en egen serviceavdeling... Endret 28. mars 2017 av Krozmar Lenke til kommentar
m20k Skrevet 29. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2017 Kunne du ha søkt på denne jobben?Ja, i den situasjonen. Man må jo ikke jobbe der for alltid. Gjelder dette deg? Nå har du en sjanse til å gjøre noe med den dårlige servicen, og få betalt for det. Nei, gjelder ikke meg. Bare lurer av ren nysgjerrighet. Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Kommer an på jobben, er det en strøjobb, deltidsjobb hadde jeg gitt faen. Karrierevalg og mer seriøst? Da blir det hele annerledes. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Jeg tror mennesker emulerer hverandre, og om det er slik ting er et sted, tror jeg de er mer villige til å ta ruta med minst motstand. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Jeg tror mennesker emulerer hverandre, og om det er slik ting er et sted, tror jeg de er mer villige til å ta ruta med minst motstand.Jeg er enig i at det gjelder endel mennesker, men ikke alle. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Enklere å skille seg ut positivt, da? Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Nå tror jeg nok ikke det er Elkjøps (i dette eksemplet) bedriftskultur å yte dårlig service (dvs, jeg vet meget godt at det motsatte er tilfellet), og uinteresserte/umotiverte ansatte finner man overalt. Jeg tror de fleste/alle seriøse servicebedrifter i norge i dag er meget klare over at de lever av kunden, og setter kundetilfredshet meget høyt. Men altså: ja, jeg kunne helt fint søkt jobb i en slik bedrift; inntrykket du beskriver gir på ingen måter en reell representasjon av bedriftens kultur og arbeidsmiljø. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Svar til TS: Ja, selvsagt. Du snakker om at butikken har dårlig service som om at det er den fysiske butikken i seg selv som har skylden, altså bygningen, kassadisken eller skiltet over døra utenfor. Det er hver og en av de som jobber der som yter god eller dårlig service, og i enhver bedrift finnes det begge typer. At jeg har folk på arbeidsplassen min som har en dårlig holdning, betyr ikke at JEG også skal ha det. Se heller på det som muligheten til å være "han/hun ene der som er superflink i jobben sin og skiller seg positivt ut". 1 Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Elkjøp er en elendig bedrift med generelt umotiverte og dårlige medarbeidere. Eneste fordelen med Elkjøp er det store utvalget av varer man kan se og ta på. Drar ofte på Elkjøp for å se varer før jeg kjøper de på nettet istedet. Har aldri hatt en god erfaring med service på Elkjøp. Man føler man er til bry om man stiller spørsmål og de gir ofte feil informasjon eller dårlig informasjon. Selgere på Elkjøp er ikke selgere. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Interessant tema. Generelt sett ville jeg sagt nei. Likegyldige ansatte med dårlige holdninger er et resultat av dårlig ledelse på arbeidsplassen. Hvis jeg har en mistanke om at jeg skal bli behandlet på samme måten, så ville ikke jeg søkt jobb der. Hvis jeg hadde vært -nødt- til det, ergo i møte med NAV, og hvis det absolutt ikke fantes noen annen utvei, så hadde jeg kanskje prøvd. Det kunne jo hende at jeg selv hadde talent for den type jobb, og at mitt bidrag kunne endret ting på arbeidsplassen. -Kanskje-! Hvis man ikke -vet-, så kan man jo ikke konkludére.Derfor ville jeg kanskje prøvd i en sånn bedrift i 1-2 uker, for deretter å sykemelde meg hvis det ikke ble noen positiv forandring. NAV ville aldri kjøpt argumentet om at dårlig ledelse er en unnskyldning for ikke å jobbe, hvor en sykt det er - men de vil kjøpe en unnskyldning om psykisk lidelse forårsaket av vanskelige arbeidsmiljøer. Noe som er helt legitimt og undervurdert i samfunnet. Jeg finner ikke igjen skriften på NAV's sider, men jeg finner det andre steder hvis jeg googler: At det er helsefremmende å jobbe. Så lenge jobben er helsefremmende, at man føler man får utnyttet sitt potensiale og utvikler seg, så er det positivt. Men hvis det er motsatt, at man blir nedbrutt psykisk, ikke får utviklet evner, ikke blir hørt, ikke får delta i utvikling - så mener jeg det er 100% legitimt å sykemelde seg på grunnlag av psykisk lidelse. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 "Be the change u want to see in the world"... Erindrer vagt å ha sett det sitatet på et blomsterbilde i facebookfeeden min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå