AnonymDiskusjon Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Bør jeg gjøre noen endringer her? Det er dårlige renter på den såkalte "høyrentekontoen", så kanskje jeg bør gå hardere inn i AksjeGlobal? Eller kanskje søke om lån til ny leilighet og leie denne ut på Finn eller Airbnb? Alder: 36 Inntekt: Ca 600.000 (fast ansatt) Sivilstatus: Singel, ingen barn Bolig: Leilighet med verdivurdering på 3.600.000 Boliglån: Ca 2.400.000 Høyrentekonto: 520.000 KLP AksjeGlobal: 220.000 (20.000 er skattbar gevinst) BSU: 110.000 GoldMoney.com: 110.000 Dogecoin: 70.000 Anonymous poster hash: 4c77f...46a Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Skal du bruke vesentlige beløp de nærmeste årene, ut over det du kan finansiere med lønnen din over den tiden? Hvis ja, sett av ca. dette beløpet på høyrentekonto. Kjøp fondsandeler i KLP AksjeGlobal for resten. Selg alt på Goldmoney.com og Dogecoin, og kjøp fondsandeler for det også. 5 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Jeg ser du fortsatt har BSU penger selv om du er 36 - er dette fordi innskuddsrenta på BSU er høyere enn lånerentene for tiden? Eller er det også andre grunner til at du ikke har innløst disse i boliglånet? Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Så lenge man beholder rentebetingelsene (man gjør det i de fleste banker da jeg sjekket for et par år siden) så er BSU utmerket å beholde over 34. Det slår alt av rentefond på sikkerhet, og er en fin forsikring man kan tære på til å betale på lånet om man skulle få det trangt på andre måter, eller hvis fondene får en slump og man ikke ønsker å realisere. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Jeg ser du fortsatt har BSU penger selv om du er 36 - er dette fordi innskuddsrenta på BSU er høyere enn lånerentene for tiden? Eller er det også andre grunner til at du ikke har innløst disse i boliglånet? Dersom det ikkje er nødvendig å avslutte BSU kontoen så kan det også være fornuftig å beholde den med tanke på eventuell endring av ordninga. Det er stadig snakk om å utvide både både maks sparesum og maks aldersgrense, dette er då fordelar som ein mister dersom ein fyrst har avslutta kontoen sjølv om ein plutselig får lov til å spare meir og lenger. Men det er klart at jo eldre ein blir, jo mindre sannsynleg er det at ei slik endring vil komme deg til gode. Å tru at ordninga i år blir auka til 37 år på BSU er kanskje litt vell optimistisk. I tillegg så er også renta gunstig på BSU kontoen. Lenke til kommentar
tven Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Viktig informasjon her er å vite hva du sparer til. hva er spareraten din. eller kanskje du allerede bruker av det du har spart, hva vet jeg. Og hvorfor har du div. coin greier? Er det noe spesielt du skal kjøpe eller får du inntekter derifra..? Eller er det bare valutaspekulasjon du driver med. Sånn generelt med en ti års horisont så ville jeg kvittet meg med tvilsomme coins og satt det inn i index fond. Og jeg ville ikke hatt mer penger i på høyrentekonto enn jeg har i indexfond. Men her kommer personlige forhold som risikoaversjon inn. Kort fortalt, hvor mye penger eller hvor stor andel av porteføljen tåler du at går tapt før du føler at du ikke tør å være i aksjemarkedet eller at du ikke får sove om natten. Det er ikke bra å ha 80% i indexfond hvis du bare kommer til å selge det unna med tap ved neste resesjon. Ellers vil jeg si at bsu og ratioen med boligverdi og boliglån er grei nok. Men ikke belån boligen mer enn det du allerede har gjort. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 Bør jeg gjøre noen endringer her? Ser ikke så ille ut dette. Men har du ikke noe fysisk gull/sølv? Er vel greit å ha litt fysisk gull/sølv + kontanter også. Selg alt på Goldmoney.com og Dogecoin, og kjøp fondsandeler for det også. Å sette alt på indeksfond blir vel en litt dårlig strategi? Her har TS tydeligvis gjort et bevisst valg ved å kjøpe cryptovaluta og gull/sølv. Synes også den totale fordelingen ser grei ut. Ville ikke ha kjøpt mer crypto og (ikke-fysisk) gull/sølv om jeg var TS. Det eneste jeg synes mangler her tatt alt i betraktning er en satsing på enkeltaksjer med eller uten valuta. Hadde jeg vært trådstarter ville jeg satt av nye investeringer på en valutakonto (Euro) når kursen er lav og spare opp ett par hundretusen (kroner) der etterhvert. Bygge opp kontoen gradvis ved å flytte kroner til Euro når kronen er sterk i forhold til Euroen. Deretter ville jeg ha brukt denne kontoen til å kjøpe 4-5 enkeltaskjer i Eurolandene når aksjemarkedet er langt lavere enn det er idag. Aksjer med lav til middels risiko og et betydelig utbytte er noe jeg vil ha anbefalt. Men når det gjelder enkeltaskjer må jo TS, om han eventuelt er interessert i det, finne en egen strategi. Lenke til kommentar
tven Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Skulle ønske jeg kunne downvote posten din zeebra. For en langsiktig investeringsstrategi for en ikke-profesjonell aktør er det elendig råd du gir. 3 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Skulle ønske jeg kunne downvote posten din zeebra. For en langsiktig investeringsstrategi for en ikke-profesjonell aktør er det elendig råd du gir. Javel. Jeg har iallefall ikke tro på stategien mange her følger om at alle pengene skal settes på indeksfond. Greit nok at det skal være en del av et portefølje, men et totalt portefølge bør også ha noen investeringer av høyere risiko med høyere avkastning, basert på kunnskap om markedet og riktige metoder for egeninvestering. Man trenger ikke være profesjonell for å investere i enkeltaksjer, noe som forøvrig blir mer og mer normalt. Som sagt synes jeg TS sin situasjon ser grei ut, men at han kan legge til valuta+enkeltaksjer i et neste steg. Jeg mener ikke det skal være en stor del av portefølge, men f.eks 10-20%. Jeg synes det er smart å tilegne seg kunnskap om markedet om man skal investere penger, slik at man blir mer autonom i markedet og ikke gjør feil som å kjøpe f.eks indeksfond når markedet er på topp, fordi man overhode ikke forstår mekanismen i markedet. Om det er noe man kan lære fra å være aktiv i markedet selv, så er det timing, og det kan være en fordel for andre investeringer også. Forskjellen er kanskje at jeg i bunn og grunn har tro på andre mennesker og at alle har muligheten til å ikke være dumme primitive folk som ikke klarer noe som helst selv. Jeg tror alle har potensiale til å være smarte og uavhengige om de bare vil. Selvsagt vil jeg ikke råde noen som ikke har tid eller bry til å investere i enkeltaksjer eller valuta, men de fleste kan ta seg den lille tiden det tar å lære seg om aksjer om de er interessert nok. TS virker som en som har grei kontroll på hva han driver med. Men, ja, jeg burde kanskje lagt med en advarsel om at investeringer i enkeltaksjer er noe som kommer med høyere risiko og kun bør gjøres om man tar seg tid til å lære hvordan dette fungerer. Jeg vil si å ha et portefølje med kun indeksfond og/eller styrte fond er en dårlig strategi med middels til høy risiko. Greit å advare når man snakker om indeksfond at folk ikke må få panikk og selge med tap når markedet har et krakk eller en krise. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Investering i enkeltaksjer medfører alle de risikofaktorer som du tar når du investerer i indeksfond, i tillegg til selskapsspesifikke risiko. Du kan ikke forvente å få betalt for denne merrisikoen. For å få det må du være vesentlig flinkere enn gjennomsnittet. Det kan godt være at det er mulig å oppnå en fordel som gjør at du slår markedet, men det krever svært mye innsats og tid. Det er ingen grunn til å tro at småsparere kan få fornuftig avkastning på den innsatsen og tiden som kreves for å overhodet ha en sjanse til å oppnå meravkastning. Spesielt ikke om dette bare skal være en liten del av porteføljen. Når det gjelder valuta så ser jeg virkelig ingen grunn til å investere i det annet enn for sikringsformål. Det er rene nullsumspill-veddemål, og du kan ta for gitt at motparten har vesentlig bedre informasjon enn du har. 4 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Det du sier der Herr Brun er også en grunn til å ikke sette alle fondsandeler i indeksfond, men også sette en del av slike investeringer i styrte fond. Hele poenget mitt ved å nevne aksjer er jo å velge ut en håndfull gode aksjer (og gjerne en valuta også) som man kjøper når kursen er lav. Altså, man er aktiv i markedet, og timer riktig. Det skal ikke så fryktelig mye mer til enn det. Sette av penger jevnlig, veksle til valutaen på et optimalt tidspunkt, kjøpe aksjene man allerede har bestemt seg for, på et optimalt tidspunkt. Markedet går opp og ned. Klar man må har sterke nerver for å gjøre noe slikt, men man kan definitivt slå markedet uten å ha en strategi som krever svært mye kunnskap. Man må bare jobbe ut den stratgien på forhånd og velge solide selskaper man kan kjøpe når markedsverdien er relativt lav. Problemet er jo at en hel del folk fikk panikk i 2007 og solgte sine indeksfond osv når markedet var på sitt laveste, mens de som var klar over hva de holdt på med, brukte anledningen og kjøpte enkeltaskjer når de var på sitt laveste. Jeg mener at stort sett alle ikke-profesjonelle som investerer noe sparepenger har potensiale til å lære seg noe om markedet hvis de investerer i enkleltaskjer med en enkelt strategi. En slik strategi vil kanskje også gjøre at de unngår å gjøre tabber som å selge indeksfond når markedet har en krise, og dermed være en god lærepenge som også gjør at de kan unngå å tape penger på fond og indeksfond fordi de får en litt bedre forståelse for markedet uten at de trenger å være profesjonelle aksjerkjøpere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Nei, det er ingen grunn til å sette penger i aktivt forvaltede fond. Det er et veddemål du i gjennomsnitt går i tap på, fordi gjennomsnittsfondet ikke tjener inn forvaltningskostnadene. Da må du ha god grunn til å tro at du skal være spesielt flink til å velge fonsforvalter. Det er du sannsynligvis ikke. Jeg skjønner at det i prinsippet er enkelt å kjøpe på bunn. Men du kan ikke på forhånd vite at "kursen er lav". Du forutsetter at du vet bedre enn resten av markedet hva som er riktig pris for aksjen. Det krever at du enten er flinkere, heldigere eller har bedre informasjon enn resten av markedet. Det er ingen grunn til å tro at verken trådstarter eller andre tilfeldige småsparere har dette. Alt du beskriver er veldig enkelt å beskrive i prinsippet. Du forutsetter imidlertid at man vet hva som er "bunn", hva som er "optimalt tidspunkt", og når markedet skal gå opp og ned. Det er en absurd forutsetning. 4 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 (endret) Selvfølgelig vet du NÅR markedet er under gjennomsnittet og/eller godt under gjennomsnittet. Samme gjelder f.eks Euro/Krone. Angående valg av aksjer, så ja, det er ingen hvilken som helst oppgave selvfølgelig. Som sagt, det er en risiko, og en advarsel er riktig til alle som ikke er villig til å gjøre jobben det tar å sette seg inn i aksjer og markedet. Men en del av et totalt portefølje er jo også noen investeringer med høyere risikoprofil. Det finnes mange strategier for dette, det jeg nevnte var bare ett eksempel, og også en illustasjon om hvor farlig det kan være å eie indeksfond om du ikke forstår markedsdynamikk eller ikke har nerver. Ja, aksjer kommer som du sier med alle risikoen indeksfond kommer med, og flere enn det også. Det er jo noen enhver må ha klart for seg om de overhode er interessert i å kjøpe aksjer. Jeg mener dog at de fleste som investerer sparepenger har potensiale til å lære seg nok om marked/aksjer til å kunne investere den del av sitt portefølje i enkeltaksjer. Jeg antar at du ikke selv eier enkeltaksjer? Du har forsåvidt også rett om forvaltede fond. Det er nesten like vanskelig å velge riktig som å velge riktige aksjer. Men poenget med slike fond er jo å slå markedet, og noen av dem gjør det. Noen av den har også unngått nedganger (like store) sammen med markedet. Industrifond er jo også noe å ta i betraktning om man har tro på enkeltindustrier. Endret 29. mars 2017 av zeebra Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Selvfølgelig vet du NÅR markedet er under gjennomsnittet og/eller godt under gjennomsnittet.Tenker du nå på gjennomsnittlig kurs type siste 100 dager og lignende? Du har forsåvidt også rett om forvaltede fond. Det er nesten like vanskelig å velge riktig som å velge riktige aksjer. Men poenget med slike fond er jo å slå markedet, og noen av dem gjør det. Noen av den har også unngått nedganger (like store) sammen med markedet. Industrifond er jo også noe å ta i betraktning om man har tro på enkeltindustrier.Kanskje byttet det gode fondet nettopp forvalter fordi han som var god fikk en bedre jobb et annet sted. Noe så enkelt kan ødelegge hele investeringen din i et aktivt forvaltet fond. Jeg synes i alle fall det er råflott å si at enhver har potensiale til å lære og forstå investering i aksjer. Det er ufattelig komplisert for menigmann å sette seg inn i alt. Det er tross alt en grunn til at analytikere normalt har høgskoleutdannelse. Noe kan man forstå og man kan til en viss grad forutse bevegelser med begrenset kunnskap. Jeg har fulgt litt med på diverse sider og enkelte har en god evne til å forutse kursbevegelser i bestemte selskaper på bakgrunn av spesielle hendelser og/eller feil prissetting. Men mange av disse aksjene blir også aldri re-priset fordi en uforutsett negativ engangshendelse har oppstått for 10. gang. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Selvfølgelig vet du NÅR markedet er under gjennomsnittet og/eller godt under gjennomsnittet.Tenker du nå på gjennomsnittlig kurs type siste 100 dager og lignende? Nei, det blir vel mer naturlig å se på langsiktige trender da. 10, 20 og 30 år er alltid interessant. Jeg synes i alle fall det er råflott å si at enhver har potensiale til å lære og forstå investering i aksjer. Det er ufattelig komplisert for menigmann å sette seg inn i alt. Det er tross alt en grunn til at analytikere normalt har høgskoleutdannelse. Selv om jeg kan være riktig så misantropisk til tider har jeg tro på folk flest. Problemet er i min formening at samfunnet ikke har det, eller ikke oppfordrer folk til å få ut sitt beste. Hvis man ikke kan eller har tid til å sette seg inn i hva man investerer bør man selvsagt unngå investeringen. Det gjelder alle investeringer vil jeg si, også indeksfond og slike ting som andre her anbefaler. Så folk bør ikke kjøpe aksjer hvis de ikke har tenkt å ta seg tid eller tilegne seg kunnskap nok til å gjøre det. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. april 2017 Forfatter Del Skrevet 3. april 2017 Skal du bruke vesentlige beløp de nærmeste årene, ut over det du kan finansiere med lønnen din over den tiden? Det må i så fall bli kjøp av ny og større bolig. Men da vil jeg måtte ta opp større lån, så jeg har ikke mulighet til å sette av så mye. Anonymous poster hash: 4c77f...46a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. april 2017 Forfatter Del Skrevet 3. april 2017 Jeg ser du fortsatt har BSU penger selv om du er 36 - er dette fordi innskuddsrenta på BSU er høyere enn lånerentene for tiden? Ja. Det mest lønnsomme er vel å vente så lenge som mulig med å bruke BSU-pengene? Anonymous poster hash: 4c77f...46a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. april 2017 Forfatter Del Skrevet 3. april 2017 Og hvorfor har du div. coin greier? Kjøpte noen Dogecoin for moro skyld for noen år siden, etter tips fra en venn. Har hatt veldig fin avkastning på dem. Dobling siden jeg startet tråden, så nå er de verdt 140 000 kr. Har også blitt anbefalt å kjøpe andre coins, men jeg ser på dette som høyrisikoinvesteringer, og de bør ikke utgjøre en altfor stor del av porteføljen. Kanskje jeg til og med selger litt hvis kursen går ytterligere opp. Anonymous poster hash: 4c77f...46a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. april 2017 Forfatter Del Skrevet 3. april 2017 Ser ikke så ille ut dette. Men har du ikke noe fysisk gull/sølv? Er vel greit å ha litt fysisk gull/sølv + kontanter også. Nei. Tenker at det er mer praktisk mtp kjøp og salg å ha det hos GoldMoney. Men du har kanskje et poeng. Anonymous poster hash: 4c77f...46a Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Jeg ser du fortsatt har BSU penger selv om du er 36 - er dette fordi innskuddsrenta på BSU er høyere enn lånerentene for tiden? Ja. Det mest lønnsomme er vel å vente så lenge som mulig med å bruke BSU-pengene? Anonymous poster hash: 4c77f...46a Ja, som sagt, så lenge renta du får ved å la dem stå på konto er høyere enn det du ville spart på å betale dem inn på boliglånet vil jeg jo mene det. Jeg er dog ikke økonom, så det kunne jo tenkes at det er andre elementer som også bør med i vurderingen så det var derfor jeg stilte spørsmålet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå