Gå til innhold

Borgerlønn i form av en alternativ valuta

HValder

Anbefalte innlegg

Her forutsetter du at folk flest vil jage etter mest mulig økonomisk velstand, og er villig til å bruke store delar av fritida på å oppnå dette.

Med 16 000 utbetalt i måneden så er det ikkje behov for å bruke 8 timar om dagen på å jobbe, og det er ikkje så mange som koser seg så mykje på jobb.

I dag så jobbar dei fleste i 100% stilling fordi det gir passelig utbetaling målt opp mot den tida som går med til jobb. Hadde folk ønska meir lønn så hadde det ikkje vært eit problem å tatt på seg ekstrajobb slik at ein jobbar meir enn ei full stilling. Men for folk flest så er ikkje denne ekstrainntekta verdt tapet det er å miste fritid.

Det er nok meir realistisk at folk flest som har borgerlønna i botnen til å dekke alle viktige utgifter kun tek på seg strøjobber for å skaffe seg ekstrainntekter til eventuelle aktivitetar og opplevelsar som borgarlønna ikkje dekker. Med ein dags jobb så vil ein få rikelig med "lommepengar" til fest og morro den veka.

Då vil det blir svært vanskelig å drive og planlegge virksomheiter når dei ansatte ikkje vil forplikte seg til å møte på jobb kvar dag.

Sjå berre på arbeidssituasjonen i helse og omsorgstjenester, der jobbar store delar av arbeidsstokken deltid. Ikkje berre fordi det er vanskelig å få seg fulltidsstilling, men fordi mange ikkje ønsker fulltid. Når ein jobbar deltid så har ein meir fri som kan brukast til andre ting. Mange har typisk 80% stilling, dette fordi det oppfyller balansen mellom å være garantert nok arbeidstid til å tjene greit, men samtidig gir meir fritid. Når ein sjukepleiar ønsker å skaffe seg meir pengar så vil dei ha friheita til å ta seg ei ekstravakt (gjerne ei ekstra helgevakt) fordi det då gir dei ekstra kronene som er ønskelig.

Ei slik løysning er sjølvsagt veldig bra for dei ansatte, men baksida er at det går med svært mykje administrativt arbeid for å få vaktplanen til å gå opp når ein må ta hensyn til så mange ansatte med forskjellige stillingsbrøkar.

Vidarlo, her?? Å nei ^^ du som sparka meg ut av Freakforum 3 ganger, selv om jeg aldri ble personlig ^^ Jeg håper du velger å ta en litt mer respektfull tone overfor meg her! Men jeg skal svare deg logisk, som alle andre, og som jeg alltid har gjort... så får rettferdigheten seire. Får bare håpe det er bedre lederskap her enn på Freak. Virker som det er bare politi der. Skal liksom være det mest åpensinnede forumet i Norge - jeg opplevde det stikk motsatte. Patetisk. Ble aldri personlig med noen.

Først og fremst tror jeg du misforstod litt. Jeg forutsetter ikke at folk flest vil jage etter mest mulig velstand. Dét var faktisk poenget jeg prøvde å få frem. At hvis man vinner i lotto, eller blir økonomisk uavhengig, så ville svært mange valgt en annen retning enn de var på i dag.

Angående situasjonen i helse- og omsorg, så antar jeg at både 95% av de ansatte OG de pleietrengende, ikke ville vært der om de fikk borgerlønn fra de var i ungdomsalder.

Jeg har lest mange avisartikler om rike investorer, opp i åra, som er i svært god form og som ikke har noen ambisjoner om å ende som pleietrengende. Vi må selvsagt ha et tilbud for de som ender opp som pleietrengende, men jeg mener at jaget etter penger sånn som det er i dag, -skaper- svært mange flere pleietrengende enn det behøver å være.

Hvis man får dekket sine grunnleggende behov, så behøver man ikke å skape så mye stress for å overleve, men heller leve fritt og dyrke sine hobbyer. Jeg tror også at svært mange vil bidra til samfunnet ved å gjøre jobben som kreves. Det vil ikke bli et "hippie-samfunn" selv om man innførte borgerlønn. Folk har æresfølelse, og identitet, og de sitter dypt.

Hvorfor 16 000, hva med å sette det til 30 000, da får alle rikelig med kapital til å gjøre og evt. jobbe slik de vil?

Eller 100 000, så kan alle leve som en greve resten av livet uten å tenke på økonomi :)

Det er en sum jeg mener passer bra inn i dagens samfunn, med prisene som er i dag med tanke på husleie/lån, mat og husholdning, klær, generelt. Det skal være litt over normen, for å skape vekst. Ikke litt under, for å skape desperasjon, sånn som det er i dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Borgerlønn skal ikke være et insentiv for å få folk til å jobbe, og det skal ikke være virtuelle matkuponger. Man skal få betalt for å være borger, og man skal være fri til å skape nye arbeidsplasser for seg selv, mens man har sikkerhetsnettet av en borgerlønn.

Eller man kan ligge og sove hele dagen mens man har sikkerhetsnettet av en borgerlønn.

Det kan man, men det er bare idioter som gjør det.

Synd vi har så jævlig manger idioter da.

Ja, skulle ønske de kunne holde kjeft...

Når man kaller andre idioter, så innrømmer man sin egen mentale inkompetanse. Du må prøve å forstå selv den "dummeste" idiot - det er alltid en grunn til at noen tyr til ekstrem desperasjon.

Og ja, ikke døm andre for å være "dumme" - bruk det som en grunn til å presse deg selv til å forklare ditt argument bedre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Borgerlønn skal ikke være et insentiv for å få folk til å jobbe, og det skal ikke være virtuelle matkuponger. Man skal få betalt for å være borger, og man skal være fri til å skape nye arbeidsplasser for seg selv, mens man har sikkerhetsnettet av en borgerlønn.

Eller man kan ligge og sove hele dagen mens man har sikkerhetsnettet av en borgerlønn.

Det kan man, men det er bare idioter som gjør det.

Synd vi har så jævlig manger idioter da.

Ja, skulle ønske de kunne holde kjeft...

Når man kaller andre idioter, så innrømmer man sin egen mentale inkompetanse. Du må prøve å forstå selv den "dummeste" idiot - det er alltid en grunn til at noen tyr til ekstrem desperasjon.

Og ja, ikke døm andre for å være "dumme" - bruk det som en grunn til å presse deg selv til å forklare ditt argument bedre.

Hvem er det du svarer her Taurean? Han som kalte folk idioter eller jeg som kalte han som kaller folk idioter, for idiot?

Lenke til kommentar

Hvem er det du svarer her Taurean? Han som kalte folk idioter eller jeg som kalte han som kaller folk idioter, for idiot?

Åh, beklager, sørger bare for at det nasjonale strømnettet er operativt. Beklager at jeg er for dum til å få faktisk argumenter fra deg. Jeg sa vel heller ikke at noen enkeltpersoner var dumme. Jeg sa at de som gjør denne definerte idiotiske tingen er idioter, du sier jeg er idiot fordi du ikke er enig med meg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Åh, beklager, sørger bare for at det nasjonale strømnettet er operativt. Beklager at jeg er for dum til å få faktisk argumenter fra deg. Jeg sa vel heller ikke at noen enkeltpersoner var dumme. Jeg sa at de som gjør denne definerte idiotiske tingen er idioter, du sier jeg er idiot fordi du ikke er enig med meg.

Jeg er lei av alle som overfører sitt handlings- og tanke-mønster på andre.

Lenke til kommentar

Okey? Du vil helst skjermes fra alle og sitte i et ekko-kammer? Got it.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Buzzword of the year, ekkokammer.

Lenke til kommentar

Så forklar ståstedet ditt, for det er absolutt ingen annen vei å tolke det du skrev.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Så forklar ståstedet ditt, for det er absolutt ingen annen vei å tolke det du skrev.

Du skjærer alle over en kam og tillegger dem dine personlige egenskaper og misliker dem for det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Du skjærer alle over en kam og tillegger dem dine personlige egenskaper og misliker dem for det.

Hvem skjærer jeg under en kam? Hvilken personlige egenskaper tillegger jeg de, og hvordan misliker jeg det?

Nå er det nok. Du er totalt uten selvinnsikt. Jeg nekter å delta i det som blir en endeløs krangel hvor du spør meg hva du har sagt tidligere. Så ha det bra din spørremaskin.

Lenke til kommentar

Hvem skjærer jeg under en kam? Hvilken personlige egenskaper tillegger jeg de, og hvordan misliker jeg det?

Nå er det nok. Du er totalt uten selvinnsikt. Jeg nekter å delta i det som blir en endeløs krangel hvor du spør meg hva du har sagt tidligere. Så ha det bra din spørremaskin.

Hvis du hadde klart å svare på veldig enkle spørsmål, eller faktisk hadde utdybd kritikken din i innleggende du skrever hadde vi aldri trengt å ha en endeløs krangel.

Jeg hadde ikke trengt å spørre deg som veldig enkle spørsmål om det hadde vært klart, da hadde jeg bare sett dum ut. Men jeg er jo den som har liten selvinnsikt her.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

BORGERLØNN ER NOE ALLE SKAL FÅ, IKKE BARE DE SOM "NAVER"!!

Hva er det du ikke forstår? NÅR ALLE FÅR BORGERLØNN SÅ ER ALLE NAVERE!!!

Tror du ikke det gjør noe med selvfølelsen til mottakeren? Selv uavhengig av lønn. 

Lenke til kommentar

BORGERLØNN ER NOE ALLE SKAL FÅ, IKKE BARE DE SOM "NAVER"!!

Hva er det du ikke forstår? NÅR ALLE FÅR BORGERLØNN SÅ ER ALLE NAVERE!!!

Alle trenger ikke å få borgerlønn, det betyr i bunn ig grunn bare at alle trenger å få en plass å bo, mat, drikke, energi, helsetjenester, sanitet og andre menneskelige behov dekket. Hvis vi slutter å sløse enorme mengder energi og "penger" på å bytte stadig dyrere boliger mellom folk, så kan regnestykket faktisk gå opp. "Borgerlønnen" kan være mye lavere enn det man idag antar om vi ikke sløser så enormt med penger og energi på å bytte og skaffe boliger. hvis boligprisene f.eks er 1/10 av hva de er idag, vil også behovet for en borgerlønn være svært mye lavere enn det er idag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...