Gå til innhold

Borgerlønn i form av en alternativ valuta


HValder

Anbefalte innlegg

Er det hvitevasking og pengene fra både kjøp og salg er lovlig?

Vanlig hvitvasking er jo å få penger fra ulovlig aktivitet til å bli penger som stammer fra lovlig aktivitet.

"Hvitevasking" av borgerlønn i alternativ valuta er ikke mer enn å få penger fra lovlig aktivitet til å stamme fra en annen lovlig aktivitet.

At det er lite lønnsomt er uvesentlig så lenge det er lønnsomt.

10kr er bedre enn 100 monopolpenger :)

 

Hva er lovbruddet, skal ikke det være salgs og kjøpsforbud av varer kjøpt med alternativ valuta?

 

Det er lønnsomt for både butikken, kunden og staten, vanskelig eller umulig å finne ut av og spore, ~0 risiko for å bli tatt.

Selvfølgelig vil ingen gjøre noe slikt om man har en regel mot det :p

Selv om du selvsagt ignorerte alle poengene mine, som vanlig, fordi du bokstavelig talt ikke har noe å komme med.

 

Så vil jeg si at det absolutt ikke er et eneste problem for meg om noen vil veksle øremerkede penger ment for overlevelse til ekte "frie"-penger med 90% tap, hvor staten får tilbake > 50% av det tapet, hvor de kan gi nye leke-penger til noen som faktisk trenger de og bruker de til hva de var ment til. Det er faktisk 100% uproblematisk for meg, vil faktisk dra det så langt som at jeg ville ha støttet at folk kan velge mellom 1/10 ekte penger og 1 "lekepenger".

 

Dette forutsetter forresten selvsagt også at det fremdeles ikke er noen NAV, eller sosialen.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det ikke er noe problem, noe jeg er enig i, hvorfor da ha alternativ valuta?

Utgiftene blir det samme for staten, det finnes mange veier enkle veier rundt og bør ikke de med borgerlønn selv få bestemme hva de vil bruke pengene de får på?

 

Om jeg får borgerlønn burde det være likegyldig for staten om jeg bruker det på ett statlig godkjent brød eller på en ny iphone, staten får sine skatter og avgifter og det er bare meg selv det evt. går ut over.

 

Ellers så jeg ikke så mye poeng i å poengtere poengene dine da innebærer ulovlige handlinger(skyting, dop, innbrudd, drap). Skal å selge sukker man har kjøpt sammenlignes med drap?

Eller å kjøpe og selge sukker for lovlige penger sammenlignes med å kjøpe og selge marijuana for ulovlige penger?

 

Ser ikke hvorfor du drar inn f.eks drap i en slik diskusjon om å veksle valuta, og samtidig forventer at jeg på en eller annen måte skal svare på ett eller annet poeng du prøve å lage.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Om det ikke er noe problem, noe jeg er enig i, hvorfor da ha alternativ valuta?

Utgiftene blir det samme for staten, det finnes mange veier enkle veier rundt og bør ikke de med borgerlønn selv få bestemme hva de vil bruke pengene de får på?

 

Om jeg får borgerlønn burde det være likegyldig for staten om jeg bruker det på ett statlig godkjent brød eller på en ny iphone, staten får sine skatter og avgifter og det er bare meg selv det evt. går ut over.

 

Ellers så jeg ikke så mye poeng i å poengtere poengene dine da innebærer ulovlige handlinger(skyting, dop, innbrudd, drap). Skal å selge sukker man har kjøpt sammenlignes med drap?

Eller å kjøpe og selge sukker for lovlige penger sammenlignes med å kjøpe og selge marijuana for ulovlige penger?

 

Ser ikke hvorfor du drar inn f.eks drap i en slik diskusjon om å veksle valuta, og samtidig forventer at jeg på en eller annen måte skal svare på ett eller annet poeng du prøve å lage.

Utgiftene blir ikke de samme for staten om de får tilbake 40% om de utgir det som alternativ valuta, da vil det koste de 40% mindre.

 

Vel først og fremst vil jeg si at jeg ikke støtter borgerlønn overhode, jeg er mindre negativ til det enn NAV og sosialen. Og om staten kan med rimelig god sikkerhet si at alle skattepengene jeg må betale for å å finansiere folk som ikke jobber går til faktisk livest opphold, så er det en sikkerhet jeg er positiv til.

 

Det er jo du som ikke skjønner at ting er ulovlig, når noe går så argumenterer du automatisk for at det går, selv om vi begge vet det ville vært ulovlig. Og siden du da tydeligvis ikke viser tegn til å skjønne at ting kan deklareres ulovlig så dro jeg frem eksempler på ting som allerede i dag er ulovlig, og valgte da noen handlinger jeg trodde du allerede viste var ulovlig og som du var enig i at burde være ulovlig.

 

Nei, slag av sukker kan vi vel sammenligne med smugling, vanlig kriminell handling, mange gjør det til og med ved uhell, og kan se for meg at de ville hatt sammenlignbare konsekvenser, bøter, og da forhåpentligvis bøter man må betale med ekte penger.

 

Hvordan er pengene man kjøper marijuana ulovlige penger? Det gir absolutt ingen mening, han skatter jo og betaler avgifter som om det var tobakk. Det er jo du som ikke er inneforstått med at de må betale penger til staten for alle disse sukker og brød -transaksjonene og det virker som om det er helt naturlig for deg at de også skulle gjort det ulovlig.

Lenke til kommentar

Ja, sett ett ulovlig stempel på det så er problemet borte ;)

Leste du innlegget mitt? Nei. Det gjorde du ikke.

 

Dette er nøyaktig grunnen til at jeg tydeligvis (nå bevist) måtte ty til eksempler som drap og innbrudd. Fordi det er absolutt ingenting annet du hadde klart å forstå.

Lenke til kommentar

En butikk kjøper sukker for ekte penger, en butikk selger sukker borgerlønnpenger. Begge deler er lovlige handler.
Hvor kommer drap og innbrudd inn i bildet som sammenligning?

Er det salg av sukker man skal sammenligne med drap?

 

Nei, slag av sukker kan vi vel sammenligne med smugling, vanlig kriminell handling, mange gjør det til og med ved uhell, og kan se for meg at de ville hatt sammenlignbare konsekvenser, bøter, og da forhåpentligvis bøter man må betale med ekte penger.

Sukkersalg må altså kriminalliseres?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

En butikk kjøper sukker for ekte penger, en butikk selger sukker borgerlønnpenger. Begge deler er lovlige handler.

Hvor kommer drap og innbrudd inn i bildet som sammenligning?

 

Er det salg av sukker man skal sammenligne med drap?

 

 

Nei, slag av sukker kan vi vel sammenligne med smugling, vanlig kriminell handling, mange gjør det til og med ved uhell, og kan se for meg at de ville hatt sammenlignbare konsekvenser, bøter, og da forhåpentligvis bøter man må betale med ekte penger.

Sukkersalg må altså kriminalliseres?

 

Nei, jeg har ikke sammenlignet sukkersalg med drap. Siter meg på det.

 

Nei, i konteksten jeg snakket om er det ÅPENBART salg av sukker for lekepenger med intensjonen om å veksle de til ekte penger.

Lenke til kommentar

Jeg aner fortsatt ikke hvor du mener drap og innbrudd passer inn, så jeg må gjette litt :)

 

Ok, ulovliggjøre kjøp av sukker med intensjon av å selge. Du ser problemet med å bli tatt for dette?

Om gevinsten er stor, sjansen for å bli tatt er ikke-eksisterende, alle parter tjener på det og det ikke er noe moralskt galt (slik f.eks drap og ran er) så få som bryr seg om det er ulovlig.

 

 

Vet du hva annet man kan gjøre? Men kan bryte seg inn i butikken og ta nøyaktig det man har løst på, trenger ingen borgerlønn da. Eller bare skyte en, får jo gratis opphold i fengsel, til og med tannhelse, fantastisk!

Hva har dette med noe som helst å gjøre?

Lenke til kommentar

Jeg aner fortsatt ikke hvor du mener drap og innbrudd passer inn, så jeg må gjette litt :)

 

Ok, ulovliggjøre kjøp av sukker med intensjon av å selge. Du ser problemet med å bli tatt for dette?

Om gevinsten er stor, sjansen for å bli tatt er ikke-eksisterende, alle parter tjener på det og det ikke er noe moralskt galt (slik f.eks drap og ran er) så få som bryr seg om det er ulovlig.

 

Vet du hva annet man kan gjøre? Men kan bryte seg inn i butikken og ta nøyaktig det man har løst på, trenger ingen borgerlønn da. Eller bare skyte en, får jo gratis opphold i fengsel, til og med tannhelse, fantastisk!

Hva har dette med noe som helst å gjøre?

 

Hva har kriminell veksling av lekepenger med saken å gjøre? Det er ulovlig.

 

Og, nei, siden du ikke har skjønt verdien av kontekst enda. Ulovligjøre salg av varer kjøpt med lekepenger med intensjonen om salg.

 

Nei, ser ikke problemet med det overhode.

 

Jeg aner ikke hva du mener med

 

Om gevinsten er stor, sjansen for å bli tatt er ikke-eksisterende, alle parter tjener på det og det ikke er noe moralskt galt (slik f.eks drap og ran er) så få som bryr seg om det er ulovlig.

Det er ikke noe moralsk galt ved smugling, eller marijuana heller?

Lenke til kommentar

 

Tror vi gir oss her, for jeg aner virkelig ikke hva du snakker om eller mener, heller ikke hvorfor du blander inn alle mulige slags andre lovbrudd.

Du har aldri hatt noe poeng å forsvare.

 

Det er ganske vanskelig å forstå hva slags poeng det er du forsøker å få fram også. Blandingen av aggresjon, dårlige eksempler og tåkeprat er ganske ugjennomtrengelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Tror vi gir oss her, for jeg aner virkelig ikke hva du snakker om eller mener, heller ikke hvorfor du blander inn alle mulige slags andre lovbrudd.

Du har aldri hatt noe poeng å forsvare.

 

Det er ganske vanskelig å forstå hva slags poeng det er du forsøker å få fram også. Blandingen av aggresjon, dårlige eksempler og tåkeprat er ganske ugjennomtrengelig.

 

Debatten som ut ifra at jeg syns borgerlønn i form denne form virket som et godt alternativ. Jeg ble kritisert med at implantasjonen var umulig, jeg forklarte veldig enkelt at det ikke stemte og hvordan man kunne implementert det.

Lenke til kommentar

Jeg sa aldri at implementasjonen var umulig eller vanskelig men at utnyttelse og veksling er lett både med og uten denne implementasjonen.

Så ble drap, innbrudd, dop osv blandet inn i en på en eller annen måte.

Som jeg har sagt tidligere, den er like lett (eller antageligvis vanskeligere) enn å smugle. Og om de får det til hvor de mister 60% av verdiene tilbake til apparatet som vil bruke de ressursene til å betale det til noen andre bryr jeg meg absolutt ikke, men jeg mener fremdeles man skal låse døra når man ikke er hjemme.

Lenke til kommentar

Borgerlønn skal ikke være et insentiv for å få folk til å jobbe, og det skal ikke være virtuelle matkuponger. Man skal få betalt for å være borger, og man skal være fri til å skape nye arbeidsplasser for seg selv, mens man har sikkerhetsnettet av en borgerlønn.

Eller man kan ligge og sove hele dagen mens man har sikkerhetsnettet av en borgerlønn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Borgerlønn skal ikke være et insentiv for å få folk til å jobbe, og det skal ikke være virtuelle matkuponger. Man skal få betalt for å være borger, og man skal være fri til å skape nye arbeidsplasser for seg selv, mens man har sikkerhetsnettet av en borgerlønn.

Eller man kan ligge og sove hele dagen mens man har sikkerhetsnettet av en borgerlønn.

 

Det kan man, men det er bare idioter som gjør det.

Lenke til kommentar

 

 

Borgerlønn skal ikke være et insentiv for å få folk til å jobbe, og det skal ikke være virtuelle matkuponger. Man skal få betalt for å være borger, og man skal være fri til å skape nye arbeidsplasser for seg selv, mens man har sikkerhetsnettet av en borgerlønn.

Eller man kan ligge og sove hele dagen mens man har sikkerhetsnettet av en borgerlønn.

 

Det kan man, men det er bare idioter som gjør det.

 

Synd vi har så jævlig manger idioter da.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

 

Borgerlønn skal ikke være et insentiv for å få folk til å jobbe, og det skal ikke være virtuelle matkuponger. Man skal få betalt for å være borger, og man skal være fri til å skape nye arbeidsplasser for seg selv, mens man har sikkerhetsnettet av en borgerlønn.

Eller man kan ligge og sove hele dagen mens man har sikkerhetsnettet av en borgerlønn.

 

Det kan man, men det er bare idioter som gjør det.

 

Synd vi har så jævlig manger idioter da.

 

Ja, skulle ønske de kunne holde kjeft...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...