Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansatt i bedrift vs. ansatt i bemanningsbyrå? Hva er dyrest for bedrift?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja.

Edit; Da tenker jeg kun timespris, det er noen fordeler ved å leie inn.

Hva er fordelene med å leie inn arbeidere fra f.eks. Jobzone?

Er det ikke sånn at bedriften må betale lønna til polakken (180 kroner timen) + penger til bemanningsbyrået? Isåfall, hvor mye skal bemanningsbyrået ha?

Anonymous poster hash: 9f37e...e90

Lenke til kommentar

Allright..

Er det noen som har en pris-estimasjon på hva det vil koste bedriften å leie inn en polakk med 180 kroner timen? Snakker vi over 300 kroner timen eller under?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er i en posisjon hvor jeg kan forhandle lønn, og da kan det være greit å vite hvor mye bedriften taper på å erstatte meg med en polakk fra et bemanningsbyrå. (Hvis det skulle bli tilfelle)

Anonymous poster hash: 9f37e...e90
Lenke til kommentar

Når jeg jobbet for Manpower, så spurte jeg hva det kostet en bedrift å leie meg gjennom Manpower. Svaret var rundt 500,- timen pluss tillegg (pluss kveld-, natt-, hygiene-, og/eller risikotillegg).

Dette var for nesten 15 år siden, og jeg fikk rundt 140,- timen.

Lenke til kommentar

I all hovedsak er poenget med å leie inn fra mannskapsbyrå at entreprenør "kjøper" seg fri fra arbeidsgivers ansvar.

Den norske arbeider har i mange år jobbet for bedre og bedre vilkår for den ansatte slik at det nå fungerer imot sin hensikt da bedrifter ikke lenger ønsker å forholde seg til alle de forpliktelser dette innebærer.

Da får vi en haug med underbetalte arbeidere som jobber for mannskapsbyrå som tidvis koster bedriften mer (men de slipper å forholde seg til oppsigelsestider, sykefravær, planlegging iht arbeidsmengde osv).

Mtp hvor mye dødkjøtt som finnes i mange bedrifter p.g.a manglende oppfølging i ledende stillinger så er det forsåvidt forståelig, men ikke en bra situasjon for noen.

Lenke til kommentar

Invader Zim har helt rett. Arbeidsgiver betaler for å få mindre ansvar ovenfor arbeidstakeren - som man bare leier inn etter ønske og behov.

Sånn ca. 2008, så hadde jeg 159 kr timen, mens det ble sagt at det var over 300 kr timen siden det var via Manpower eller Kelly Services. (En av de to, har vært i begge.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...