ProphetSe7en Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Sliter i dag med dårlig dekning i leiligheten med tilkobling av Wifi. Enkelte rom er knapt dekning i, og det blir for tregt til streaming og den slags. Nå tok ene ruteren her kvelden, den har blitt brukt for å øke rekkevidden på nåværende nettverk. Så da sitter jeg igjen med en Asus RT-AC66U Router og en extender fra netgear. Dette fungerer dårlig, og det hele trenger en solid oppgradering for å fungere utmerket. Har lest litt om mesh, og dette virker å være veien å gå, men så var det prisen da. Synes disse pakkene på over 4000 i er litt i overkant av hva jeg ønsker å bruke. Så kan noen gi meg et forslag her til hva jeg trenger for å få bedre dekning og bedre hastighet enn hva nåværende oppsett har klart å få til? Jeg har så langt fått dekning i hele leiligheten ved å bruke en ekstra router eller en extender, men det går kraftig utover hastighet på nettet. Av andre krav så må jeg kunne ha en form for foreeldrestyring, altså velge når enkelte enheter ikke skal ha tilgang til internet, samt jeg må kunne åpne porter for bruk mot remote desktop og andre tjenester. Jeg er også avhengig av av å ha 3-4 enheter tilkoblet via kabel. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Jeg har samme router og ingen problemer med for dårlig rekkevidde. Hvor stor leilighet har du? Jeg har et plan med ca 55kvm. Kobler du til på 2.5 eller 5 ghz båndet? Og er utstyret ditt laget for B, G, N eller AC? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Har du vegger eller rom med utstyr som forstyrrer signalet? Golv med varmekabler er feks ikkje heilt optimalt. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 27. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2017 120kvm, og er en murvegg som blokkerer for signalene til deler av leiligheten. Slik det er nå så blir det vanskelig å flytte router grunnet inntak til leiligheten samt at flere av enhetene som skal brukes med kabel er der router er plassert i dag. Enheter er tilkoblet med N og AC om jeg ikke husker helt feil, og har prøvd både 2.5 og 5 ghz uten at det utgjør noen forskjell i rommene som sliter med dekning. Uten at dette skal koste en formue så ser det ut til at jeg har to ulike valg her. Kjøpe inn to stk AirTies Air 4920 enheter. Koble den ene til Asus med kabel, og plassere den andre der jeg i dag har hatt router/extender for å nå ut til hele leiligheten. Vil tro det er nok med to enheter da det holdt med en ekstra router/extender tidligere. Kommer på ca 2500. Alternativ to er å gå for Ubiquiti AmpliFi HD Mesh Router + Ubiquiti AmpliFi HD MeshPoint til rundt 3200 totalt. Prisene forutsetter at det er nok med to access point eller en router + access point. Noen formening om disse to løsningene? Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 27. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2017 Det blir nok Ubiquiti AmpliFi for min del, så får den heller gå i retur om det ikke er bra nok. Etter å ha undersøkt litt grundigere så kunne jeg helst tenkt meg Unifi, men det får blir når vi flytter og ikke nå som vi leier. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 28. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2017 (endret) En liten oppdatering her. Fremfor å kjøpe et helt nytt system så vil jeg starte med en enkel Amplifi HD MeshPoint. Disse kan kobles opp mot eksisterende ssid. Sånn sett vil jeg få en langt bedre løsning enn dagens repeater løsning, samt det blir mye billigere enn først planlagt. Av de systemene som er tilgjengelig nå så føler jeg de mangler for mange funksjoner til at jeg ønsker å kjøpe system med router helt enda. Det kommer fortløpende nye funksjoner etterhvert som nye firmware blir tilgjengelig, så så avventer jeg kjøp av router til jeg finner et system som passer mitt behov, og håper at MeshPoint løser problemene jeg har til nå. Ett siste alternativ er Google Wifi som kommer på rundt 3300 ferdig levert med 3 enheter. Får bare følge med fremover på hvilke løsninger som får nødvendige oppdateringer tenker jeg. Endret 28. mars 2017 av ProphetSe7en Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå