Gå til innhold

automatisk bildegalleri i php.

Anbefalte innlegg

hei!

har laget et lite bildegalleri på sosuf.tk som fungerer greit, men vil lage eit nytt. i det gamle måtte jeg legge ut ett og ett bilde og så gjorde skriptet resten med thumbnails, linker, og side med bilde i. men også dette ble for tungvindt.

har lyst å lage ett nytt bildearkiv som er bygd opp på en enda lettere måte, som følgende:

- arkivet må vere kategori(mappe) styrt sånn at de forskjellige bildekategoriene egentlig er navnet på mappen bildene ligge i. Blir vel en form for 'include' kode.

- det må bli generert små thumbnails som er linker til de større bildene (innholdssidene kan gjerne se ut som på sosuf.tk sine bildesider)

- når man trykker på et bilde må linkene 'tilbake til oversikten', 'neste bilde' og 'forgje bilde' vere med på siden som kommer opp. ikke 'forgje bilde' på første bildet, og ikke 'neste bilde' på siste bildet.

- alle sidene må lage seg selv sånn at det eneste som blir å gjøre når jeg skal lage en ny kategori med bilder blir å lage en ny mappe på serveren og legge bildene inn i mappen.

noen som vet hvordan man lager et sånt bildearkiv? eventuellt allerede har laget et? ville bli veldig takknemlig for hjelp! også tips eller forslag vil bli godt motatt!!

mvh

kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei..

vet ikke om jeg kan hjelpe deg.. mitt galleri ser slik ut Kenwo bildegalleri

vet ikke om det er noe av det du vil ha hjelp til (?)

men... går det ann å få koden for hvordan man kan hente ut alle bildene fra ei mappe å lage linker av dem? hvis du skjønner....

på forhånd takk

EDIT:

skriveleif

Endret av kennteh
Lenke til kommentar

God kveld i stuggu!

Jeg lagde nylig noe ganske liknende, fungerer slik:

- Det er en rot-mappe til galleriet. Her "dumper" du(ftp) bildene som skal publiseres.

- Via en admin-side får du thumbnail-oversikt over alle bildene i den katalogen. Her krysser du av de bildene du vil ha i en kategori, velger kategori eller oppretter en ny. Alle tidligere kategorier er listet i en dropdown, eller du kan angi en ny i et tekstfelt.

Ved submit opprettes evt en katalog hvor de valgte bildene skal legges. Det genereres en optimert jpg og en thumbnail for hvert bilde, så legges de nye bildene i katalogen. Grad av optimering, max bildestørrelse og thumbnailstørrelse configureres i en egen settings-fil.

- Det genereres en oversiktside med alle tilgjengelige kategorier, med linker til disse.

- Innen hver kategori listes alle bildene, og ved å klikke på en thumb åpnes denne i en popup. Popup'en justeres automatisk etter bildets størrelse.

- For hvert bilde er det mulighet for å legge inn en kommentar. Denne kommentaren registreres fra popupen, og vises sammen med bildet.

Ganske snasent. Resultatet kan sees her.

Kanskje ikke 100% hva du er ute etter, men har veldig potensiale.

Kommer nok til å komme utvidede versjoner senere.

Lenke til kommentar

til sven-o:

synest scriptet ditt var veldig bra og med litt justeringer vil jeg nok klare å lage akkurat det jeg var ute etter.. mulig at du legger ut kodene for scriptene her? eventuellt i en zip-fil?

eneste jeg vil ha annerledes på mitt script er at bildene opnes i samme vindu, med linkene 'neste bilde' og 'forgje bilde'....

på forhand takk!

kristian

Lenke til kommentar
eneste jeg vil ha annerledes på mitt script er at bildene opnes i samme vindu, med linkene 'neste bilde' og 'forgje bilde'....

Tror ikke det er så vanskelig å fikse.

Scriptet mitt er derimot veldig beta, og ikke tilrettelagt helt for publisering. Trenger en del optimering/justeringer og rydding i koden.

Har du programmert mye php?

Lenke til kommentar

nei ikke så mye.. begynnte for en måneds tid siden men har gått litt tregt pga tentamen og mye skolearbeid. har prøvd og redigert litt forskjellige script, men selv har jeg bare skrivd ett gjestebokscript, en teller, include-meny til siden og et bildearkiv (måtte laste opp et og et bilde fra websiden)... men har hovedsaklig brukt andre sine script og toturials for å lære..

prøvde og feilet litt med å lage linker for 'forgje bilde' og 'neste bilde' men satte meg litt fast. brukte en kode som fungerte som følgende:

alle bildene hadde navn i stigende rekkefølge etc. feb205.jpg feb206.jpg feb207.jpg osv. så brukte jeg en kode for å "strippe" vekk '.jpg' så det bare ble feb205 og brukte en kode som tok namnet på filen som var oppe +1 altså at det ble: feb205 + 1 = feb206. og så hadde jeg en kode som sjekket om linken viste til eksisterte, viss den ikke gjorde ble ikke linken vist. men støtte på en del problemer på veien med at kanskje ikke alle filene var i stigende rekkefølge og da ble det for mye stress å skrife filnavn på filene... noen ideer til hvordan jeg kan lage linkene?

hva med deg selv? skrevet mye php?

mvh

kristian

Lenke til kommentar
prøvde og feilet litt med å lage linker for 'forgje bilde' og 'neste bilde' men satte meg litt fast... noen ideer til hvordan jeg kan lage linkene?

- Jeg har et array med alle filnavnene, $images[].

- Jeg finner indexen til gjeldende bilde slik:

$index = array_search($current_file, $images);

-For å finne navnet på forrige og neste bilde:

if(isset($images[$index-1]))
    $last = "<a href='$images[$index-1]'>forrige</a>";
if(isset($images[$index+1]))
    $next = "<a href='$images[$index+1]'>neste</a>";

Lenke til kommentar

Sliter litt med å lage et slikt script selv, og siden jeg er en fersking innen PHP, lurte jeg på om du kunne sende det til meg og. Kan love deg at jeg ikke kommer til å bruke koden slik den er (copy/paste), og jeg kommer til å skrive ditt navn i "credits". Please?

(send mailen til jorgen_tellnes(at)hotmail(dot)com)

Lenke til kommentar
Sliter litt med å lage et slikt script selv, og siden jeg er en fersking innen PHP, lurte jeg på om du kunne sende det til meg og. Kan love deg at jeg ikke kommer til å bruke koden slik den er (copy/paste), og jeg kommer til å skrive ditt navn i "credits". Please?

(send mailen til jorgen_tellnes(at)hotmail(dot)com)

Sendt!

(bruk gjerne koden som den er...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...