Gå til innhold

Evrys milliardavtale kan gå i vasken etter kontrakt-blunder: – Jeg har aldri vært borti lignende

Anbefalte innlegg

Hvor mange suksesshistorier finnes det der egenutviklede kommunale løsninger er bedre og billigere enn hyllevare?

La oss vri på spørsmålet til: Hvor mange europeiske softwareutviklersamarbeid finnes, som likner litt på det jeg skisserte?

For du stiller en enslig stakkars bykommune på hoggestabben der!

Linux er jo et eksempel på kompleks programvare, der det faktisk er blitt mulig å lage et helt OS med tilhørende moduler oppå. Bransjene lever jo av Linux også, det er miljøer der som tjener penger, på tross av at det er åpen kildekode mye av det de leverer til fellesskapet og selger til kunder.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist gang jeg fikk ny PC var det en laptop uten noe tilbehør (docking etc). Den kostet 12000kr på Komplett.no og hadde en i5 som såvidt klarte å spille av en YouTube film i 1080p. Hvis jeg spiller av en YouTube film mens jeg går inn på diskusjon.no så begynner det å hakke noe vilt mens diskusjon.no lastes. Og alle mine kollegaer fikk samme type. Forrige PC var en katastrofe i forhold. Det tok 146 sekunder fra jeg tastet passordet på PCen til jeg kunne åpne Word, Excel etc.

Jeg har en firekjernet Pentium (N3540) Laptop, hvor jeg har satt inn Samsung EVO 850 SSD og 8 Gig RAM. Den spillet fint av den youtube-størrelsen som du nevner selv med 4 Gig RAM.

Kan det være noe med bredbåndet der du arbeider? Jeg har Altibox 40/40 og er strålende fornøyd med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sist gang jeg fikk ny PC var det en laptop uten noe tilbehør (docking etc). Den kostet 12000kr på Komplett.no og hadde en i5 som såvidt klarte å spille av en YouTube film i 1080p. Hvis jeg spiller av en YouTube film mens jeg går inn på diskusjon.no så begynner det å hakke noe vilt mens diskusjon.no lastes. Og alle mine kollegaer fikk samme type. Forrige PC var en katastrofe i forhold. Det tok 146 sekunder fra jeg tastet passordet på PCen til jeg kunne åpne Word, Excel etc.

Jeg har en firekjernet Pentium (N3540) Laptop, hvor jeg har satt inn Samsung EVO 850 SSD og 8 Gig RAM. Den spillet fint av den youtube-størrelsen som du nevner selv med 4 Gig RAM.

Kan det være noe med bredbåndet der du arbeider? Jeg har Altibox 40/40 og er strålende fornøyd med det.

Nope. Er laptopen som er treg. Alle har hver sin 100/100 linje hos oss.

Ved avspilling peaker CPU på 100% eller nær 100% hele tiden. Bruker integrert grafikk, så det er nok det som er problemet.

Vil tippe din laptop har en bedre GPU :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det beste hadde vært om mange kommuner gikk sammen og kjøpte i fellesanbud, og at de fikk hjelp til kravstilling og kontrakt. På den måten kunne de fått flere rettigheter og mer påvirkning enn i dag, samtidig som de ikke blir stående som systemutviklere selv.

Innledningsvis så tror jeg det der kan være en strålende idé. Men, jeg er betenkelig med at det konsulentkjøpet der skal fortsette veldig lenge. De kan fortsette med å kjøpe IT-konsulenttimer, står ikke på det, men å outsource hele ledelsen av det hele er betenkelig. De bør heller ansette en person eller to som er tro mot sin organisasjon, som trekker i hovedtrådene, framfor å forvente at det skal gå bra når konsulentfirma får mele sin egen kake.

Det koster mye penger å ha et ekstra konsulentfirma på toppen av IT-konsulentfirmaet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ved avspilling peaker CPU på 100% eller nær 100% hele tiden. Bruker integrert grafikk, så det er nok det som er problemet.

Nei, dere har ikke 100/100 til hver og en av dere.

Det du snakker om er hastigheten mot nærmeste switch. Internettkapasiteten og kapasiteten ellers i nettverket deler dere alle på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Min laptop har integrert GPU  :)

http://ark.intel.com/products/82105/Intel-Pentium-Processor-N3540-2M-Cache-up-to-2_66-GHz

Den var veldig treg når jeg kjørte f.eks. 20 Chrome-faner på 4 Gig RAM, med 8 Gig RAM så ble PC'en ganske mye bedre. Jeg har til og med prøvd VMware Workstation på 4 Gig RAM, hvor Win10 verts-OS og Win10 gjeste-OS går så som så. Men, det snurrer rundt.

Det må være noe alvorlig galt med din maskin. Enten det er noe som kjører i bakgrunnen der, eller som er helt feil. En i5 skal jo være sterk som en bjørn i forhold til min lettvekter Pentium på Lenovo bærbar, skjitbillig grunnkonfig. med 500 Gig snurredisk på kampanje til kr 2500,-. Ekstra kostnader med 500 Gig Samsung EVO 850 SSD og 8 Gig RAM.

Jeg kjører også ekstern skjerm på det integrerte GPU-delen av Pentium'en i Full HD, og maskinen klager ikke for det.

Jeg har 60 Chrome-faner og 4 Fil-explorer faner oppe, og denne maskinen er bare helt fantastisk, og bare smålugger bittelitt av det på 8 Gig RAM  :dribble:

Endret av G
Lenke til kommentar

20000/maskin/år trenger ikke være så ille om det dekker serverdrift, lisenser, support etc.

Helt enig - folk flest aner ikke hva f.eks drift av applikasjoner i realiteten koster. Og når vi vet hvor mange og komplekse applikasjoner som det offentlige har - ja da er trolig 20 000 pr maskin/år ingen upris.

Det er nok sant det du sier, og prisen kan gjerne bli høyere også.

Det logiske synes jeg er å gå i sømmene på hele denne finansielle modellen - inklusiv hva av IT man virkelig trenger, hva er det som må virkelig koste så mye, hva slags programvare som lisensieres som man kan erstatte med noe billigere eller gratis (f.eks. bytte ut Office med Libre eller Open) etc.

Hvis det er noe jeg har erfart og kan med 100% sikkerhet bekrefte er at ofte så er arbeidsdatamaskiner bloated så inn i granskauen med software at det er helt skremmende... og så skal alt dette "administreres og vedlikeholdes", så ikke rart at man kommer på en pris på 20k+++

• Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er jo at disse store IT-selskapene krangler om bagateller, men disse prisene er jo helt hårreisende.

Stockholm by har altså 15000 datamaskiner med 23000 brukere som skal administreres, og dette skal Evry ha nesten 300 millioner kroner i året for, altså 20 000,- per datamaskin, årlig, kun for "administrering" !

Noe sier meg at Stockholm by, og sikkert en del andre statlige aktører, faktisk kunne spart millioner av kroner på å gå tilbake til penn og papir, man kunne fått noen årsverk med sekretærer for 300 millioner kroner.

Tja, hvor mange pc'er kan du erstatte med en sekretær da tror du? Husk at de skal være personlige ... tror ikke så mange vil jobbe som sekretær for 20.000 i året....

Lenke til kommentar

Tja, hvor mange pc'er kan du erstatte med en sekretær da tror du? Husk at de skal være personlige ... tror ikke så mange vil jobbe som sekretær for 20.000 i året....

Det kommer vel an på både brukerne og datamaskinene, men i en kommune, med det som for det meste er byråkrater, ingeniører og diverse papirflyttere, så er jeg temmelig sikker på at du kan erstatte et relativt stort antall datamaskiner med en enkelt sekretær, å du får noen sekretærer for 300 millioner i året.

La oss si det på en annen måte, hvor mange IT-ansatte får man for 300 millioner kroner? Er det nok til å gi brukerstøtte og vedlikehold til de 23 000 brukerne kommunen har ?

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Det kommer vel an på både brukerne og datamaskinene, men i en kommune, med det som for det meste er byråkrater, ingeniører og diverse papirflyttere, så er jeg temmelig sikker på at du kan erstatte et relativt stort antall datamaskiner med en enkelt sekretær, å du får noen sekretærer for 300 millioner i året.

Ja, når saksbehandlingen stopper helt opp, vil det sikkert fremtvinge en forenkling av byråkratiet. Snedig. 

Lenke til kommentar

Helt enig - folk flest aner ikke hva f.eks drift av applikasjoner i realiteten koster. Og når vi vet hvor mange og komplekse applikasjoner som det offentlige har - ja da er trolig 20 000 pr maskin/år ingen upris.

Dersom man mener det er helt greie priser, når det koster 20 000,- å administrere én datamaskin, så jobber man enten i bransjen å har sett seg blind på slike ågerpriser, eller så skjønner man rett og slett ikke bedre.

Å regne kroner pr. datamaskin er et tegn på at man rett og slett ikke vet bedre. Ba dum tsss :p

Du skriver heller ingenting om hva avtalen inkluderer. Er det virkelig snakk om å administrere kun datamaskinene eller er det en liten mulighet for at det er litt mer i avtalen enn det?

Skal vi ta et fint eksempel; Supporttelefon og generell datasupport koster hva? 500,-+ i timen minst? Hvor mange timer med brukersupport trengs pr. datamaskin i året i snitt?

Du er tydeligvis veldig uvitende og skriver utifra en antagelse om at avtalen kun inkluderer administrasjon av enkeltmaskiner.

Det er nok snakk om servere også. Regn ut hvor mye de koster i strøm pr. år. Maskinvarekostnader for serverne. Backup. Så kan du trekke fra de tingene, som er på langt nær alt, og du vil sitte igjen med en aning mindre enn 20.000,- pr. datamaskin pr. år ;)

Endret av 4 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Koster nok ikke 500 kr timen for support. Selv om noen norske svarer sitter de ikke nødvendigvis i Norge, med norsk lønn :)

Hvis noen her klarer å erstatte SAP så er det bare å sette igang. Dere kommer til å bli rike da. Noe sier meg derimot at det ikke er så lett å bare lage programvare som gjør det samme som SAP. Det hadde blitt mye mye snarveier og så hadde du fått et elendig resultat for å prøve å møte et budsjett og deadline som Audun sier. Tenk på hvor mange utviklingstimer som ligger i SAP.

Lenke til kommentar

Har 5 års erfaring som bruker der Evry administrerer systemene, og jeg syntes det er helt forferdelig. PC-ene de velger er svindyre og trege, og supporten er outsourcet til Hellas, India med mer.

Sist gang jeg fikk ny PC var det en laptop uten noe tilbehør (docking etc). Den kostet 12000kr på Komplett.no.

Every kjøper ikke fra komplett. De kjøper fra Dell/HP ol. Prisen er mye mye lavere. Å kjøpe bedrifts-PCer privat er dårlig da prisene er helt latterlige.

Sannsynligvis ble ytelsen din påvirket av et eller annet program de har lagt inn for at det skal bli bedre for deg på en eller annen måte. Som selvfølgelig ikke gjør noe annet enn å ødelegge.

Lenke til kommentar

Dersom det hadde blitt satt av penger i en stor europeisk fellespott i fra flere nasjoners kommuner, så kunne vel en SAP-løsning blitt kodet fra bunnen av og lagt ut opensource? Om nok kommuner blir med da selvsagt.

Det er jo ingen tvil om at det er i tiden å få digitale løsninger på plass, så Stockholm kan neppe være alene. SAP benyttes vel dessuten ikke kun av kommunale organisasjoner. Så kronerullingene kunne nok inkludert mange flere.

Med serverless og objektlagring er det nok mange byråkrat jobber som går en usikker fremtid i møte. Ikke så veldig dyrt kommer det til å bli heller, og slettes ikke behov for noen SAP lignede opensource løsning.

Lenke til kommentar

Du er tydeligvis veldig uvitende og skriver utifra en antagelse om at avtalen kun inkluderer administrasjon av enkeltmaskiner.

Man trenger ikke være særlig oppegående for å forstå at 300 millioner kroner årlig er mye penger for en bydelsforvaltningen med 900k innbyggere.

Det er faktisk dobbelt så mye som Stockholm Stad bruker på snørydding, å nesten like mye som brukes på drift og vedlikehold av vann og avløpsnettet, som faktisk er kjernevirksomhet, noe IT ikke er.

Det er jo noe galt når en kommune bruker mer for å holde datamaskinene sine i gang, enn de gjør på å holde kommunens infrastruktur i gang.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...