Martin Braathen Røise Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Evrys milliardavtale kan gå i vasken etter kontrakt-blunder: – Jeg har aldri vært borti lignende Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) En ting er jo at disse store IT-selskapene krangler om bagateller, men disse prisene er jo helt hårreisende. Stockholm by har altså 15000 datamaskiner med 23000 brukere som skal administreres, og dette skal Evry ha nesten 300 millioner kroner i året for, altså 20 000,- per datamaskin, årlig, kun for "administrering" ! Noe sier meg at Stockholm by, og sikkert en del andre statlige aktører, faktisk kunne spart millioner av kroner på å gå tilbake til penn og papir, man kunne fått noen årsverk med sekretærer for 300 millioner kroner. Endret 27. mars 2017 av adeneo 7 Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Alt annet en Evry må vel være bra? Men ellers er prisene spinn-ville. Men slik drives det "offentlige". Det "spares" internt for så å kjøpe dyrt utenfra etter på. 3 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 20000/maskin/år trenger ikke være så ille om det dekker serverdrift, lisenser, support etc. 5 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 20000/maskin/år trenger ikke være så ille om det dekker serverdrift, lisenser, support etc. Helt enig - folk flest aner ikke hva f.eks drift av applikasjoner i realiteten koster. Og når vi vet hvor mange og komplekse applikasjoner som det offentlige har - ja da er trolig 20 000 pr maskin/år ingen upris. 5 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) 20000/maskin/år trenger ikke være så ille om det dekker serverdrift, lisenser, support etc. Helt enig - folk flest aner ikke hva f.eks drift av applikasjoner i realiteten koster. Og når vi vet hvor mange og komplekse applikasjoner som det offentlige har - ja da er trolig 20 000 pr maskin/år ingen upris. Dersom man mener det er helt greie priser, når det koster 20 000,- å administrere én datamaskin, så jobber man enten i bransjen å har sett seg blind på slike ågerpriser, eller så skjønner man rett og slett ikke bedre. Det spiller jo liten rolle om det følger med ditt eller datt, poenget er jo hva slags drift Stockholm by til daglig har behov for, hvilke applikasjoner osv. og det bør absolutt ikke koste så mye som dette. Dersom man tror at så lenge det er "IT", så spiller det ingen rolle hva det koster, for det er så flott uansett, så tar man feil, til disse prisene er faktisk penn og papir et alternativ for en bydelsforvaltning som dette, det er tross alt ikke et IT-selskap vi snakker om, men drift og vedlikehold av en by. Endret 27. mars 2017 av adeneo 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Husk at små inkludere alt av servere og lisenser, samtdvedlikehold og drift av tjenester. Man regner ikke dette per maskin, men per sete er ikke 20000 ille. Vet du f.eks hva SAP koster per sete i året? Eller div saksbehandlingssystemer? Support? Når man ikke har hele bildet er det lett å si "hahaha, det er altfor mye penger", men sannheten er at IT er en stor kostnad for de fleste virksomheter, og lite er så dyrt som å spare inn så mye at det går ut over folks effektivitet. Endret 27. mars 2017 av Audun_K 9 Lenke til kommentar
Fire Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 "feil leder i Evry har signert kontrakten" Tieto er 500M SEK dyrere og klager på at feil leder i EVRY har signert. Er det mulig.. Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 20000/maskin/år trenger ikke være så ille om det dekker serverdrift, lisenser, support etc. *snip* Dersom man tror at så lenge det er "IT", så spiller det ingen rolle hva det koster, for det er så flott uansett, så tar man feil, til disse prisene er faktisk penn og papir et alternativ for en bydelsforvaltning som dette, det er tross alt ikke et IT-selskap vi snakker om, men drift og vedlikehold av en by. Så du mener 2.3 mill innbyggere skal begynne å sende inn brev til kommunen for hver enkle ting dem heller kunne gjort på internett eller data, som så en sekretær skal flytte til riktig rådgiver/konsulent for signering, for så å lage nytt brev som skal arkiveres å kopi sendes tilbake til innbyggeren? Altså, det er forsvinnende lite datakompetanse blant byråkrater og sekretærer og supportkosten alene er nok ganske høy. 20.000,- i året gjelder ikke bare for den ene sekretæren som bruker en PC - men alle serverne hu/han er innom for å kunne gjøre en oppgave effektivt. Lisenskost i "bedriftsverden" er også utenom en annen verden. Dette kommer på toppen av at PC'er skal byttes ut og gjøres service på. Det er "enkelt" å si at man går tilbake til penn og papir - men kosten med det er langt over kosten av den driften av maskin og serverpark (samt support) EVRY har levert tilbud på her. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Dersom det hadde blitt satt av penger i en stor europeisk fellespott i fra flere nasjoners kommuner, så kunne vel en SAP-løsning blitt kodet fra bunnen av og lagt ut opensource? Om nok kommuner blir med da selvsagt. Det er jo ingen tvil om at det er i tiden å få digitale løsninger på plass, så Stockholm kan neppe være alene. SAP benyttes vel dessuten ikke kun av kommunale organisasjoner. Så kronerullingene kunne nok inkludert mange flere. Endret 27. mars 2017 av G Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Sikkert, men den store kosten er skreddersømmen som må til overalt, og da er man like langt. Det er lokale tilpasninger som koster i ERP-og-saksbehandlings-land, og det er ikke et IT-problem men et policy-problem. Strengt tatt er det vel ikke et problem engang, bare en del av virkeligheten. Endret 27. mars 2017 av Audun_K 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Jeg har egentlig ikke greie på SAP og alt rundt. Men hvordan kan en kunde få vridd seg unna flest mulige abonnementsinnlåsninger? De koster jo penger på sikt om ikke annet, disse innlåsningene. Jeg sier heller ikke her at det ikke også er nødvendig med vedlikeholdsavtaler. MEN, snarere å sørge for at en IT-bedrift ikke kan ta balletak på kundene. Å eie lisens fullt og helt er mer og mer på vei ut av en eller annen grunn. Enten så betaler man i form at man som kunde er blitt et produkt, slik Win10 er i ferd med å bli muligens, eller så betaler man gjerne kontinuerlig videre bare fordi man må. Da blir det en enten eller situasjon, altså at enten så har du tilgang til systemet, eller så har du ikke noe system, straks du stopper å betale abonnement. Endret 27. mars 2017 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Her er det en kommune alene som betaler følgende: For kr 300 millioner i året så kan man ansette ganske mange utviklere. Tenk på hvilken software du kunne bygget bare i løpet av 10 år, også hatt eierskap eller donert det som åpen kildekode. Med flere deltakere som har sine budsjetterte millioner, så har man plutselig et potensiale om en superprogramvare. Er man med i et europeisk fellesskap som har tusenvis av andre organisasjoner eller ikke? Om flere er med på et slikt dratak, så kan en bruke noen av de 300 millionene til å skreddersy løsningen mot sin organisasjon. Om det så deles videre på kildekode på skreddersømmen, så skal en ikke se vekk for at det kan bli noen standardløsninger selv av spesialiseringen på sikt. EDIT: Det ligger en annonse i fra Tieto ute nå på Tek.no nettverket. Der må en jo ikke glemme skyløsningen. En sky er simpelt brutt ned et lagrings og tjeneste anlegg og software på toppen. Dersom en selv kan bidra med software'n, så unngår en også lock-in på den cloudleverandøren. Man kan fritt gå fra serverpark til serverpark og finne den som innfrir best på sikkerhet vs. pris. Endret 27. mars 2017 av G 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Jeg er ganske sikker på at en slik løsning vil bli både dyrere og dårligere for alle parter. Det er et gode for kunden å ikke ha full kontrol på egne systemer, fordi de da må tilpasse seg virkeligheten i stedet for å få alt som de vil. At kommuner skal lage grunnleggende ERP selv er en skremmende tanke. Ikke fordi jeg mener private nødvendigvis skal ha retten til å gjøre det, men fordi det ville blitt Verdens Verste Software om det offentlige skulle gjort det selv. Du får ikke særlig mye ERP-software med en stab på kanskje 120-150 utviklere (som er det du får for 300m/året). Særlig ikke når de i tillegg skal stå for drift, support, vedlikehold og spesifisering. Endret 27. mars 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Husk at små inkludere alt av servere og lisenser, samtdvedlikehold og drift av tjenester. Så du mener 2.3 mill innbyggere skal begynne å sende inn brev til kommunen for hver enkle ting dem heller kunne gjort på internett eller data, som så en sekretær skal flytte til riktig rådgiver/konsulent for signering, for så å lage nytt brev som skal arkiveres å kopi sendes tilbake til innbyggeren? Stockholm stad har rundt 900 000 innbyggere, ikke 2.3 millioner ? Det såkalte "e-tjänster" systemet som lar innbyggere levere noe informasjon over nett, er ikke med i denne avtalen, det kommer utenom denne driftsavtalen, og går vel til Fujitsu. Denne avtalen som Evry har vunnet, gjelder kun "it-stöd för administrationen i Stockholm stad", hardware og lisenser kommer utenom, skoler og pedagogisk kommer utenom i egen avtale (med Fujitsu) osv. Jeg er ganske sikker på at en slik løsning vil bli både dyrere og dårligere for alle parter. Det er et gode for kunden å ikke ha full kontrol på egne systemer, fordi de da må tilpasse seg virkeligheten i stedet for å få alt som de vil. Du må vel jobbe i Evry for å komme med slikt vås ? Endret 27. mars 2017 av adeneo 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Hvor mange suksesshistorier finnes det der egenutviklede kommunale løsninger er bedre og billigere enn hyllevare? Uansett, 20K/hode er ikke ille i it-kostnader i året, men om veldig mye går utenfor begynner det selvsagt å bli litt. (Jeg har lite tro på Evry, men enda mindre på at kommuner skal drive grunnleggende systemutvikling selv) Endret 27. mars 2017 av Audun_K 4 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Hvor mange suksesshistorier finnes det der egenutviklede kommunale løsninger er bedre og billigere enn hyllevare? Ingen foreløpig, mest fordi selskaper som Evry har klart å stikke sugerøret sitt ned i omtrent alle stats- og kommunekasser i Skandinavia. Politikerne fortsetter å skuffe over penger til private IT-selskaper som leverer elendige løsninger som ikke virker, i stedet for å investere i egne løsninger. En del av problemet er jo at kommunene ofte har årlige budsjetter å overholde, skattepenger må inn osv. de har ikke nødvendigvis midler til å utvikle dyre systemer nå, som skal avskrives over flere år, i stedet betaler de begge armene og et par tre bein til private aktører. 2 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Har 5 års erfaring som bruker der Evry administrerer systemene, og jeg syntes det er helt forferdelig. PC-ene de velger er svindyre og trege, og supporten er outsourcet til Hellas, India med mer. Sist gang jeg fikk ny PC var det en laptop uten noe tilbehør (docking etc). Den kostet 12000kr på Komplett.no og hadde en i5 som såvidt klarte å spille av en YouTube film i 1080p. Hvis jeg spiller av en YouTube film mens jeg går inn på diskusjon.no så begynner det å hakke noe vilt mens diskusjon.no lastes. Og alle mine kollegaer fikk samme type. Forrige PC var en katastrofe i forhold. Det tok 146 sekunder fra jeg tastet passordet på PCen til jeg kunne åpne Word, Excel etc. Ikke nok med det, men når man ringer supporten tar det evigheter å få hjelp. Saker må registreres for hver minste ting. Skal jeg feks ha installert et program må det opprettes en sak der masse hierarkier av folk settes i sving for å finne ut av om det er trygt å gi meg tillatelse til å bruke programmet. Og dette gjelder selv om man bare skal installere helt enkle ting slik som Citrix der jeg har bruker fra før av og som jeg er avhengig av for å gjøre jobben min. Så hver gang jeg får ny PC eller om den må formateres eller lignende er det et mareritt å få den i stand til å kjøre de programmene jeg trenger. Og sist jeg fikk ny PC (den jeg har nå) tok dette 3 dager, så jeg måtte bruke min egen laptop som jeg installerte disse programmene på selv for å kunne gjøre jobben min. Endret 27. mars 2017 av IceBlitz 4 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Hvor mange suksesshistorier finnes det der egenutviklede kommunale løsninger er bedre og billigere enn hyllevare? Ingen foreløpig, mest fordi selskaper som Evry har klart å stikke sugerøret sitt ned i omtrent alle stats- og kommunekasser i Skandinavia. Politikerne fortsetter å skuffe over penger til private IT-selskaper som leverer elendige løsninger som ikke virker, i stedet for å investere i egne løsninger. En del av problemet er jo at kommunene ofte har årlige budsjetter å overholde, skattepenger må inn osv. de har ikke nødvendigvis midler til å utvikle dyre systemer nå, som skal avskrives over flere år, i stedet betaler de begge armene og et par tre bein til private aktører. Jeg er ikke uenig i utgangspunktet. Problemet er kommunene ofte er elendige kunder som ikke vet hva de vil ha, hvorfor, eller hvordan. Ikke har de kompetansen til å finne det ut heller. Det blir neppe bedre om de tar over rattet selv. Det gjelder ikke alle, men mange. Jeg tror det beste hadde vært om mange kommuner gikk sammen og kjøpte i fellesanbud, og at de fikk hjelp til kravstilling og kontrakt. På den måten kunne de fått flere rettigheter og mer påvirkning enn i dag, samtidig som de ikke blir stående som systemutviklere selv. Men at hyllevare og proffe miljøer er en veldig stor del av løsningen er jeg ganske sikker på. Også fordi behovene varierer, og fordi en kommune neppe vil klare å holde et stort og godt utviklingsmiljø gående. Endret 27. mars 2017 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Jeg er ganske sikker på at en slik løsning vil bli både dyrere og dårligere for alle parter. Det er et gode for kunden å ikke ha full kontrol på egne systemer, fordi de da må tilpasse seg virkeligheten i stedet for å få alt som de vil. At kommuner skal lage grunnleggende ERP selv er en skremmende tanke. Ikke fordi jeg mener private nødvendigvis skal ha retten til å gjøre det, men fordi det ville blitt Verdens Verste Software om det offentlige skulle gjort det selv. Du får ikke særlig mye ERP-software med en stab på kanskje 120-150 utviklere (som er det du får for 300m/året). Særlig ikke når de i tillegg skal stå for drift, support, vedlikehold og spesifisering. Jo, men du behøver jo egentlig et slags råd som møtes jevnlig, som fungerer som limet mellom behovet (ønskene) og virkeligheten (produksjonen av løsningen). Rådet ansetter så noen IT-kyndige ledere under seg som har "95 %" gjennomføringskapasitet, som igjen kan ansette noen som kun tenker IT. Det må abstraksjon til, det er vi helt enige om. Hvor mange titalls personer går til en slik administrasjon? Så kan spesialiseringen måtte knytte seg til "stam-programvaren", men være noe fri ellers. Også kan moder-rådet gi noen føringer på hva som er smart å gjøre og ikke gjøre ved design av spesialisering. Men det kan være friere for det, hva en vil velge å gjøre der. Endret 27. mars 2017 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå