Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Henv til dom ang. reklamasjon utover 5 år/reklamasjon på reparasjon?

diskudck

Anbefalte innlegg

Heisan

For en tid tilbake leste jeg en artikkel om en sak hvor en part hadde kjøpt en bil for godt over 5 år siden (mener å huske det var 7 eller 9 år). Saksøker anførte at han hadde reklamasjonsrett i behold fordi reklamasjonen angikk en reparasjon/utbedring som var gjort for under 2/5 år siden, saksøkte (forhandler eller verksted) anførte tap av reklamasjonsrett fordi kjøpet av bilen var over 5 år gammelt. Saksøker vant. Mener å huske det var snakk om kjøp av bruktbil, men husker ikke nøyaktig - kan ha vært ny bil.

TL;DR Spørsmålet mitt er om noen har en henvisning til denne dom eller i alle fall en link til artikkel slik at jeg kan finne domshenvisning selv. Har naturligvis saumfart Google og Lovdata uten hell.

Hvis noen er interessert i grunnen til at jeg er ute etter denne dom: jeg mener den setter noe presedens for at reklamasjonsrett for et kjøp delvis kan ses å være i behold utover 5 år etter kjøp, dersom den gjelder en reparasjon/utbedring. For et år siden fikk jeg byttet kortsluttet hovedkort i en bærbar pc (som nå er 4 år gammel), og nå har det nye hovedkortet kortsluttet. Jeg mener at jeg har rett på reparasjon kostnadsfritt mens selger naturligvis er uenig i dette.

Setter pris på alle konstruktive innspill, og særlig henvisning til dom eller link til artikkel. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du på rt-2013-865?. Det er ett og et halvt år siden jeg leste på fagområdet, så jeg må ta forbehold, men jeg mener å huske at dommen gir uttrykk for at den absolutte reklamasjonsfristen i fkjl § 27 ikke gjelder for mangler på del/tjenenste som det allerede er reklamert på og som selger da forgjeves har forsøkt å utberede. 

I avsnitt 50:

"Samlet sett er det mitt syn at hverken forarbeidene til forbrukerkjøpsloven eller forarbeidene til de andre lover til vern for forbrukerne, gir tilstrekkelig holdepunkt for at lovgiver har forutsatt at den opprinnelige absolutte reklamasjonsfrist skal fortsette å gjelde for mangelsinnsigelser mot selgers utbedringsarbeid knyttet til mangler som det allerede er reklamert over."

Jeg vil anta den relative reklamasjonfristen fortsatt gjelder jf. fkjl § 27

Jeg må understreke forbeholdet om at det er lenge siden jeg så på dette, så jeg ville dobbelt og trippeltsjekket det :p 

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke dette en helt ny vare, men en reparasjon ved å sette inn en ny del. På de fleste, hvertfall veldig mange, bærbare så er hovedkortet "alt", som selve kabinettet med innmat på en stasjonær men uten mulighet for å oppgradere annet enn RAM og HDD/SSD. Et hovedkort er i praksis en ny PC.

Lenke til kommentar

Ny reklamasjonstid gjelder på delen som ble byttet ut. Får du nytt produkt tilbake, så gjelder ny reklamasjonstid.

Bytter de ut harddisken, så har ikke skjermkortet fem nye år reklamasjonstid.

Du kan ikke sammenligne bærbar og stasjær PC, da de ikke kan repareres på samme måte.

Bærbare PCer har som oftest helt integrerte "deler". Noen har alt integrert, inkludert SSD og RAM. I en stasjonær, så er det meste modulært.

Og husk, det er problem som det fremstår for kunden som gjelder. Ikke det faktiske problemet som reparatør finner.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne bærbar og stasjær PC, da de ikke kan repareres på samme måte.

Hva mener du med dette? Jeg mener forskjellen er minimal. CPU, RAM-brikker, HD, HK, batteri, kamera, skjerm, og tildels skjermkort er alle løse komponenter som kan byttes.

Lenke til kommentar

Bærbare PCer har som oftest helt integrerte "deler". Noen har alt integrert, inkludert SSD og RAM. I en stasjonær, så er det meste modulært.

Eeeeh, jo det kan jeg. Jeg skrev at HK'et er som alt inni kabinettet på en stasjonær bortsett fra at man stort sett ikke kan bytte annet enn RAM og HDD/SSD. Det er helt greit å sammenlikne HK'et på en bærbar med en stasjonær på den måten.

Du kan ikke skrive at de ikke kan repareres på samme måte da det finnes nok bærbare der alt er modulært...

Lenke til kommentar

Heisan

For en tid tilbake leste jeg en artikkel om en sak hvor en part hadde kjøpt en bil for godt over 5 år siden (mener å huske det var 7 eller 9 år). Saksøker anførte at han hadde reklamasjonsrett i behold fordi reklamasjonen angikk en reparasjon/utbedring som var gjort for under 2/5 år siden, saksøkte (forhandler eller verksted) anførte tap av reklamasjonsrett fordi kjøpet av bilen var over 5 år gammelt. Saksøker vant. Mener å huske det var snakk om kjøp av bruktbil, men husker ikke nøyaktig - kan ha vært ny bil.

TL;DR Spørsmålet mitt er om noen har en henvisning til denne dom eller i alle fall en link til artikkel slik at jeg kan finne domshenvisning selv. Har naturligvis saumfart Google og Lovdata uten hell.

Hvis noen er interessert i grunnen til at jeg er ute etter denne dom: jeg mener den setter noe presedens for at reklamasjonsrett for et kjøp delvis kan ses å være i behold utover 5 år etter kjøp, dersom den gjelder en reparasjon/utbedring. For et år siden fikk jeg byttet kortsluttet hovedkort i en bærbar pc (som nå er 4 år gammel), og nå har det nye hovedkortet kortsluttet. Jeg mener at jeg har rett på reparasjon kostnadsfritt mens selger naturligvis er uenig i dette.

Setter pris på alle konstruktive innspill, og særlig henvisning til dom eller link til artikkel. :)

Du skriver jo at PC-en din er bare 4 år, så i dette konkrete tilfellet er du fremdeles innenfor reklamasjonsfristen på 5 år uansett.

Lenke til kommentar

Dersom tallene dine stemmer, har du fortsatt 1 års reklamasjonsrett på hele pc'n og alle dens deler, samt 4 års resterende reklamasjonstid på hovedkortet - dette er ikke veldig diskutabelt, så du bør ikke trenge noen dom - dette skal de forstå om de driver forretning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...