AnonymDiskusjon Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Jeg er for tiden engasjert i et komplisert arbeidsforhold som jeg ikke er sikker på lovligheten av. Jeg er for tiden innleid gjennom et vikarbyrå til en "produksjonsbedrift" og jobber for et tredje selskap som det fjerde arbeidssted har outsourcet driften til. Det sier seg selv at det er store deler av lønnen min som forsvinner ut til ulike parter her, men hva er lovligheten her? Ideelt sett ville jeg ha jobbet fast hos selskapet som har kjøpt opp leveranseavtalen, men jeg frykter at både avtalen mellom produksjonsbedriften og det faktiske selskapet som har driften forhindrer dette. I tillegg er jeg leid inn til denne ordningen og får selvsagt da en latterlig lav lønn. Er dette i det hele tatt lov? Hvordan kan jeg løse dette? Anonymous poster hash: a7817...331 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Hei, uavhenging av hvem du er ansatt av så gjelder følgende: Du har rett på lik lønn, arbeidstid(lengde og plassering) og like goder og utgifsdekning som om du skulle vært ansatt i selskapet du jobber for. Dette følger av Arbeidsmiljøloven §14-12a. Om innleien din er lovlig kan du vurdere opp mot Arbeidsmiljøloven §14-12. Her er det mange punkter, og tariffavtalene til bedriftene har også litt og si for lovligheten. Om du har en annen lønn (grunnlønn og ubekvemstilegg) enn om du hadde vært ansatt direkte i selskapet så kan du gå til ditt vikarbyår og starte en dialog om dette. Det naturlige ville vært å be om innsyn i lønnsopplysninger fra selskapet du er ansatt i gjennom ditt vikarbyrå etter Arbeidsmiljøloven §14-12b (2) og deretter kan du vurdere om du blir likebehandlet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2017 Men spørsmålet er jo, hvem skal jeg sammenligne meg med? De jeg er leid inn til i første runde (bedrift nummer to), eller sammen med kollegaene mine som gjør det samme arbeidet som meg (bedrift nummer tre)? Anonymous poster hash: a7817...331 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Vent et øyeblikk. Bedrift nr 2 er en produksjonsbedrift, og da gjelder ikke reglene. Da kan du kun sammenligne deg med andre ansatte i selskap 2 - produksjonsbedriften. Endret 27. mars 2017 av MegaMann2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2017 Vent et øyeblikk. Bedrift nr 2 er en produksjonsbedrift, og da gjelder ikke reglene. Da kan du kun sammenligne deg med andre ansatte i selskap 2 - produksjonsbedriften. Men er denne ansettelsesformen lovlig? Innleid til en produksjonsbedrift med tanke på utleie igjen videre til en tredjepart? Anonymous poster hash: a7817...331 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Hvis du er ansatt i produksjonsbedrift med formål om videre utleie høres det ikke lovlig ut. Er du derimot midlertidig utleid fordi alternativet var permitering så kan det være lovlig. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Du skal uansett ha lønnen du har festet i arbeidskontrakten din. De kan ikke trekke din lønn for deres utgifter. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 "Videreutleie" er ikke lovlig i denne situasjonen. Vilkåret for at utleie fra en bedrift som ikke har utleie til formål skal være lovlig er at arbeidstaker er fast ansatt i denne bedriften, jf. arbeidsmiljøloven § 14-13. Dette vilkåret vil aldri være oppfylt når arbeidstaker er innleid med sikte på videreutleie. "Videreutleie" vil kun være lovlig der det er snakk om kjedeutleie hvor alle firmaene har utleie til formål unntatt "sluttkunde" (dvs. at alle firmaene må oppfylle kravene i arbeidsmiljøloven § 14-12). Virkningen av ulovlig innleie er etter arbeidsmiljøloven § 14-14 at du har krav på dom for at du er fast ansatt hos innleier ("sluttkunde"), med mindre retten kommer til at dette er åpenbart urimelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå