Gå til innhold

HD 7970 Ghz edition og støy


LMH1

Anbefalte innlegg

Noen som har forstått hvorfor eldre skjermkort har så dårlig profil på viftene?

Må bruke MSI afterbuster å sette viften til manuell og 25% for at skjermkortet skal ha 800 RPM hastighet, men problemet når jeg begynner å spille blir skjermkortet for varmt.

 

Hvis jeg ikke setter manuelt hastighet støyer viftene kontunelig tempraturen er kun 55 grader så burde være mye å gå på ved idle.

 

Får ikke user define å sette viftehastighet da den tillatter ikke like innstiller der.

 

Må man ha RX 480 eller tilsvarende for å slippe støy?

 

Eller har noen forslag hvordan man setter det til å sette viften så langt ned når det ikke trengs og kun full hastighet når tempraturen nærmer seg 80\90 grader?

Før var alt så mye enklere, det er det ikke i dag.

AMD%20Overdrive.PNG

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye skjermkort er programmert slik at viftene skal prøve å holde kortet på ca. 70 grader (mener jeg det er). Vet ikke hvordan det er på 7970, men det virker som at det rett og slett har dårlig programmering. Det går an å koble viftene til en viftekontroller selvfølgelig, men det blir jo rimelig mye styr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det ikke noe programvare f.eks hardware monitor som kan stille det automatisk?

Eller er det ingen som er stabile nok?

Er ikke krise hvis skjermkortet går i stykker, men håper vel ikke på det.

 

Eller er det bioschipen på skjermkortet som er problemet med nyeste drivene?

AMD har vel kanskje fjernet muligheten for folk skal kjøpe nytt skjermkort?

 

Ser riktignok på lavest hastighet blir tempraturen rundt 61 grader etter en stund.

Sikkert en grunn for viftene går for fult, skulle tro RX 480 burde holde seg på 40 grader på lett bruk i eyefinity i windows 10 med nyeste driverne. Kunne ønske det fantest vifter som går ned på 300 RPM på det laveste. Og alikevel holder seg lav på tempratur?

 

Er asus\Gigabyte eller MSI best på RX 480 i så fall?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er asus\Gigabyte eller MSI best på RX 480 i så fall?

 

Forskjellen ligger i kjøleren og stock-clock. Jeg "sverger til" MSI da jeg synes TwinFrozr-kjøleren er bra og jeg har hatt 0 problemer med HW'en dems. Klokker du kortene til de forskjellige produsentene likt så yter de likt, vel man får alltid små variasjoner.

 

Merkelig at du ikke får satt en vifteprofil med RPM som går etter grader på kortet. Det er jo bare software som snakker med BIOS'en og sjekker temperaturmålerne. Det kan kanskje hende at CCC tuller til eller at det har skjedd noe rart med driveren.

 

Kjør DDU og sleng inn driverne på nytt uten CCC for å sjekke hva som skjer da.

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Lenke til kommentar

Nope støv er ikke problemet, tempraturen er heller ikke veldig høy, bruker Alpenföhn Peter kjøler med standard vifter.

 

Skulle vel tro advanced installering som fjerner driverne først, burde holde.

Men hadde problemer med eyefinity før, så kan være problemet ligger der?

 

Er litt frustende å oppdatere drivere i håp på bedre ytelse.

Men hjelper vel lite for de som har utdatert skjermkort.

Lenke til kommentar

Temaet her i tråden er årsaken til at jeg kvittet meg med kortet mitt og fikk tak i 670 kort i stedet. Grunnen for at jeg kjøpte 7970 Ghz vapor-x (tror det var det det het) var for at det var flere her inne som sa at det så å si var lydløst  :rofl: Det var rene drømmen å sette inn Asus sitt 670 kort i forhold. Jeg hørte ikke 670 kortet, og hvis jeg guffa på 100% på viftene var det fortsatt mindre støy på det kontra 7970 på vanlig vifteprofil (kortet uten last). 

Lenke til kommentar

Meget enkelt å hive en standard cpu vannkjøler på 7970 da.. Må bare borre festehull litt nermere senter på kjølern.

 

Da får man max50 grader på overclock og helt stille kort :p

 

Kanskje ikke vits i dag men veldig gla jeg gjorde det for noen år siden.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva med noe bedre vifter? Har bytter kjøler på den ja, men viftene er samme da det blir litt trangt med 1 cm ekstra.

 

Er RX 580 verdt å vurdere synd jeg ikke finner slik med mini displayport.

For vil tro den ikke støyer liker mye?

Hvorfor må du ha mini-DP når det finnes både adapter og mini-DP til vanlig DP-kabel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...