Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er det forteste DU har kjørt?


JaguarXKR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjørte selv;

Suzuki ZR50 TRIMMA!!; Fikk ca 140-150Km\h i nedoverbakke. speedometret går "bare" til 120. BTW: Den var høyt gira.

Yeah fucking right.

 

Greit det. Jepp. :roll:

 

100 km/t på moped er vel det jeg har "dokumentert" med speedo, trekker da fra litt feilmargin, speedo viste cirka 115 eller noe. Dette var nedoverbakke.

Okey.. Glemte visst å si at det var en LANG&BRATT nedoverbakke da, og at Skruzuki'n var spesielt dreva for anledningen :blush: Jeg og en kompis(som eide mopeden) skulle prøve å bryte 150Km\h-grensa med moped :dribble: Hadde ca 9500RPM når vi kjørte ut speedometeret, og dro den ut til ca 11500...

Lenke til kommentar
215 km/h (går rett og slett ikke fortere)

Opel Vectra 4x4 1989 mod

Sverige, på vei mellom Töcksfors og Ärjeng.. med feil justert forstilling og slitne dekk (kunne se korden) ikke spess sunt... men arti var det lell.

Hvis man skal telle med i lufta (som en av de første i tråden gjorde) så har jeg "kjørt" i 210 knots med en Piper PA-44 (Seminole) (og jepp, jeg har faktisk pilot "lappen" :p )

 

edit: til posten over:

Riktig at mange av rånerne tror de kan å kjøre bedre enn andre når de ikke kan det, men jeg anser fortsatt meg selv som veeeldig mye bedre sjåfør enn de fleste andre på min alder som ikke "råner"

Jeg har utallige timer og enda flere kilometer bak meg både sidelengs og fort, aldri vært i nærheten av en ulykke men kan å kontrollere bilen min, selv når det skjer uforventede ting.

 

Synd bare at politiet er mer hissige på å stoppe det enn all narko flommen og kriminalitet som foregår ellers.... noe rånere faktisk stort sett holder seg unna! (der kommer alle de som ikke råner inn i bildet, for de kjeder seg så mye at de trenger andre substitutter for å gjøre livet sitt spennende)

 

Ja, jeg skjønner jo at du er ute etter å provosere litt her. At du klarer og fly det lille flyet ditt i tåka sier lite om at du er en trygg og god sjåfør! Starten på innlegget vitner jo veldig om at du har fulstendig mangel på dømmekraft på veien.

Som du selv sier er du altså en 21 år gammel råner som har ligget brett med god feel noen ganger og at dette gjør deg til en fantstisk sjåfør. Bare innstilligen sammen med alderen din gjør det innlysende for meg at du er en livsfarlig sjåfør.

 

Narkotika problematikken er nok også litt mer kompelisert og sammensatt enn den virker å være i ditt enkle sinn. Personlig skulle jeg gjerne sett politiet bruke mindre energi på og få fatt i en liten hasjklump som neppe skader andre enn brukeren, og heller få folk som kommer mot meg i 215 kmt i en gammel Vectra med cordslitte dekk, skjev forstilling og en ung kar som tror han har skjønt alt bak rattet vekk fra veien for godt.

 

Det jeg er enig med deg i er det du prøver og si noe om, ifht nytten av og øve på å håndtere bilen, at det teknisk sett gjør deg til en bedre operatør av bil er sant.

 

Problemet er for en ting innstillingen din som stinker, ser du på Solberg Shumacker, og de som virkelig kan kjøre, har de generelt en ganske ydmyk holding til sitt fag. En annen ting er at du er ung og naiv og tror at måle-enheten for en god sjåfør handler om og holde bilen på veien gjennom grusveien eller på jordet. Dette er i grunn en svært liten del av hva det innebærer og være en god sjåfør, og ha erfaring til og forutse situasjoner, se etter utveier og gjøre de rette tingene ifht trafikksituasjoner, evne til å lese trafikkbildet, er alle mye viktigere og mer relevant, da har du liten nytte av at du evner å ligge bredt og fly i tåke ;)

Lenke til kommentar

Så sant så sant.

Jeg tenkte generelt på den fysiske håndteringen av bilen.. og der er det mange som har mye og lære (meg selv inkludert). Det blir man faktisk aldri "utlært" på.

Men i norge hvor det kan dukke opp såpass mange farlige situasjoner så burde det vært en større del av bla. kjøre opplæringen å faktisk kunne håndtere bilen. Når jeg tok min kjøre opplæringen lærte vi nesten ingenting om det (utenom den patetiske halvtimen vi hadde på glattkjørings banen på Hof).

Jeg sier ikke at hele norge skal være like gode til å kjøre som de store rally stjernene, men 80% av de som kjører på norske veier vet ikke engang hva de skal gjøre om de mister grepet.

 

Og hvis du leser litt mer nøyaktig så ser vel selv du at instillingen min slett ikke er så ille, jeg har ikke oppfordret noen til å kjøre idiot på trafikkerte veier en eneste gang og gjør det minimalt selv. Den "topp speed" seansen var på en laaang strekke halv 3 om natten midt i svarteste skogen i sverige mellom tôcksfors og ârjeng. Eneste som var i fare der var meg selv ettersom jeg var alene i bilen. og 215 km/h er faktisk ikke så utrolig fort på en stor og lang rett strekke.

 

og når det gjelder politiet.. en liten hasjklump kunne jeg ikke gitt mer f*** i... det burde jo egentlig vært lovlig. (henviser her til at det er enda ikke påvist noen negative egenskaper ved ren hasj utenom sløvende effekt). Men når politiet bruker over en time på å sjekke om bilene som "henger" på statoil har godkjente eksos anlegg, senkesett, dekk størrelser (osv.) og skriver ut bøter fordi vi ikke har forskriftsmessige lys på bilen, mens ei venninne av meg blir banket opp og voldtatt 5 minutter lenger bort i gaten og får til svar når hun ringer og anmelder det etterpå at hun må komme seg til politi stasjonen på egen hånd fordi de har ingen ledige ressurser, blir jeg en smule provosert! Gjør jo så man begynner å vurdere å heller sitte hjemme, røyke seg fjern å se en film isteden. Er jo mindre risiko for å få noen konsekvenser av det enn å være sosial sammen med likesinnede på "statoil".

 

(og btw: jeg tar det ikke så tungt uansett hva jeg blir stemplet som, for meg finnes det hverken noe negativt over ordet "råner" såvel som "nerd" , hever meg elegant over de som trenger å slenge slike bemerkninger.Begge deler har sine positive såvel som negative sider. hvert sitt valg)

 

edit: btw2: når man tar førerkortet for tyngre kjøretøy (hvilket mange i norge jo har) så er 80% av det det fokuseres på av selve kjøringen å lese av trafikk bildet og planlegge minst 2 "skritt i forveien" av bilen (noe man faktisk rett og slett er nødt til med så store og tunge biler). Tenkte bare på den litt ubegrunnede kommentaren din om at jeg er ung, naiv og ikke klarer å lese av trafikk bildet. Nok en gang kommer jo mitt hoved/støtte poeng for rånere inn i bildet. Nettop det med å ha mye fartstid på vei. Det gjør jo ene og alene så man blir flinkere til nettop dette, å lese av trafikk bildet. Rett og slett fordi man har sett og opplevd mer av det. (bi effekten er jo det at man er mer "i" trafikkbildet og utsetter seg jo for situasjoner mens man bygger kompetanse)

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

Litt av problemet med fart kontra folk som faktisk kan kjøre, rally, f1 osv får de samme problemer som ekstremsport ellers. Folk sitter kanskje å tror at folk som kjører fort, hopper base, kjører drøye linjer på ski bare er hardcore, metall diggende adrenalin junkies. Faktum er at alle er rolige på samme måte som en flykaptein. Det de gjør er kontrollert så langt det lar seg gjøre pluss at evnen til å oppfatte hva som skjer rundt en er mye bedre hos rallysjåfører, f1 enn hos vanlig dødlige, noe den og må være når man ha høy fart på små veier eller prøver seg med forbikjøring i F1. En liten feil og du er ute å kjøre med en gang. Mener jeg faktisk har sett ett program på discovery channel om akkurat dette, hjernen til en rallysåfjør jobber mye raskere enn la oss si en råner fra en eller annen bygd. Blir som å sammenligne en supercomputer med en vanlig server...

 

Men syns fremdeles fokuset på fart er altfor stort, mister litt respekten for politi i trafikken og regler når man får mer i bot for å kjøre i kollektivfila enn å gi naboen en overhaling....

"Hva skal jeg gjøre idag, kjøre i kollektivfila eller slå ned en tilfeldig person for det er jo mye billigere"

 

Problemet med en del "rånebiler" er jo at det ikke er folk som har peiling som har fikset litt på dem, noe som kan ha drastiske innvirkninger på hvordan den takler en sving i høy fart. Da blir plutselig bilen farlig for andre noe som bør stoppes, hvorfor kan man ikke lære og gjøre ting den riktig veien med en gang? Kjører man mye og får erfaring bør tross alt bilen være i teknisk god nok stand til å kunne kjøre på veien....

 

 

btw. remzy, alle sperrer kan fjernes. Se på brabus...stasjonsvogner som gjør 300km/t.... :dribble:

Lenke til kommentar

Er sant det du sier chma, også dette med feks F1 fører er litt riktig, på det nivået dreier det seg om menesker med nokså spesielle egenskaper... Er helt enig i det du sier om slå ned nabo vs kjøre kollektivfelt også (kommer jo litt an på nabo'n kanskje... :p )

 

For all del Dingy, du uttalte deg på en måte jeg syns det var greit å svare på, tror ikke du ble såret og lei deg av det.. :p

Og helt klart, du har noen gode poeng, jeg er fryktelig enig med deg i en del av dem også. Har man aldri mistet grepet før man "plutselig" en dag gjør det, har man større problemer enn om man har trent på situasjonen. Jeg vet nok om fly til at jeg vet at også det krever endel, og jeg er, eller har vært både råner og nerd...

Jeg har også selv gjort dummere ting enn Vectra turen din (er dog mer flau, enn jeg får lyst til å skryte på internett av dem) Og jeg kan til og med tro på at du håndterer bil bedre enn mange av dine venner. Jeg har som deg sterke meninger om hva jeg syns politiet bør gjøre og ikke gjøre.

 

Det med glattkjøringskurs er jeg også litt enig i, vet ikke hvordan det er nå, men da jeg var der, lærte jeg vel i grove trekk at man må kjøre veldig sakte på stålplater med diesel og vann på... ikke mye mer :innocent:

 

Så vi er ikke så uenige som du kanskje tror. Det jeg står fast ved er det som gjør deg skummel, er at det tydeligvis har gått deg litt til hodet hvor trent og flink du er med bilen din. Det er faktisk også det det jeg tror er det største problemet med mange unge bilister. Rent teknisk er det mange unge som er mye bedre enn mange på 50 år, men umodenhet, overmot manglende erfaring gjør de ikke noe tryggere av den grunn. Selv om du har kjørt mye osv, har feks jeg selv garantert kjørt dobbelt så mye, opplevd dobbelt så mye i trafikken, men vil likevel beskrive meg selv veeeldig mye mer ydmykt enn du gjør her. Hverken jeg eller noen andre kan jo VITE hvor god sjåfør du måtte være, men det og tro at man er så god, er etter min mening ikke nødvendigvis en god egenskap i denne sammenheng, oftes er det synonymt med lite realistisk selvinnsikt.

 

Man må komme seg litt over det stadiet der man tror at det eneste avgjørende er hvor fort man selv klarer og holde bilen på veien. Den største utfordringen , vil jeg påstå, er jo og forholde seg til hva alle de andre gjør, både bilister, fotgjengere, barn og dyr...

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
og når det gjelder politiet.. en liten hasjklump kunne jeg ikke gitt mer f*** i... det burde jo egentlig vært lovlig. (henviser her til at det er enda ikke påvist noen negative egenskaper ved ren hasj utenom sløvende effekt). Men når politiet bruker over en time på å sjekke om bilene som "henger" på statoil har godkjente eksos anlegg, senkesett, dekk størrelser (osv.) og skriver ut bøter fordi vi ikke har forskriftsmessige lys på bilen, mens ei venninne av meg blir banket opp og voldtatt 5 minutter lenger bort i gaten og får til svar når hun ringer og anmelder det etterpå at hun må komme seg til politi stasjonen på egen hånd fordi de har ingen ledige ressurser, blir jeg en smule provosert! Gjør jo så man begynner å vurdere å heller sitte hjemme, røyke seg fjern å se en film isteden. Er jo mindre risiko for å få noen konsekvenser av det enn å være sosial sammen med likesinnede på "statoil".

Ja, akkurat det er litt tåpelig.

Synes politiet fokuserer altfor mye på å sjekke den "ulovlige trimmings".

Husker fortsatt politimannen som pekte på en dumpventil og kalte det en "ulovlig wastegate". :roll:

 

Uansett, tror du at du er god til å kjøre bil?

Prøv å rull rundt er par ganger og kjøre hjem igjen etterpå (på bane selvsagt, og kjøre hjem i annen bil). Da skal jeg love deg du er nervøs og oppmerksom. ;)

Lenke til kommentar
Er sant det du sier chma, også dette med feks F1 fører er litt riktig, på det nivået dreier det seg om menesker med nokså spesielle egenskaper... Er helt enig i det du sier om slå ned nabo vs kjøre kollektivfelt også (kommer jo litt an på nabo'n kanskje... :p )

 

Det med glattkjøringskurs er jeg også litt enig i, vet ikke hvordan det er nå, men da jeg var der, lærte jeg vel i grove trekk at man må kjøre veldig sakte på stålplater med diesel og vann på... ikke mye mer :innocent: 

 

 

Man må komme seg litt over det stadiet der man tror at det eneste avgjørende er hvor fort man selv klarer og holde bilen på veien. Den største utfordringen , vil jeg påstå, er jo og forholde seg til hva alle de andre gjør, både bilister, fotgjengere, barn og dyr...

Ikkesant, har vært med familie på bilferie europa. Fjellveier det kjøres rally på trengs det en spesiell type mennesker for at det skal være en viss kontroll, er ikke mye å gå på mellom fjellveggen og en del meter utafor små stup....

Denne evnen er vel delvis medfødt....hvertfall når vi kommer over i F1, ikke rom for mye feil, for å se litt dramatisk på det, enten full suksess schumacer eller katastrofe...;)

 

Når det gjelder glattkjøring tror jeg at jeg har lært mer av så sladde rundt på tryvann og andre parkeringer enn på glattkjørings "kurset", noe jeg har gjort med de bilene jeg har kjørt. Prøver å finne ut hvordan de reagerer ved brå svinger, vått føre, is, snø osv, få litt feeling på når de evnt slipper.

 

Det virker kanskje litt rart å skylde på andre, men faktisk så er ikke problemet at man skal ha kontroll over seg selv. Det er det faktum at du ikke har kontroll over hva andre foretar seg...eller vet hva de skal foreta seg...

 

Ser feks. ikke noe falt å gi på som F*** i 100 sone om natta når man er alene...180km/t(rettstrekke uten andre biler enn meg på veien...)med skiboks(funker som flaps...) og bilen dro enda godt...der har du forskjell på oppskremt 1,8T i en Auda og 2,8V6 i en E-klasse(drar best mellom 70 og 200 :D )...det finnes en måte å få trekkkraft på volum først, deretter turbo.. :p

 

Menmen nok ot fra min side...

Endret av chma
Lenke til kommentar

Du har vel et selvmotsigende poeng. De fleste alvorlige ulykkene skjer om kvelden/natten i helgene med lite trafikk når motorvogn kjører inn trafikk i motsatt kjørefeil og eller kommer over i feil kjørebane slik at andre må endre retning ofte med tragisk utfall. Så de fleste ulykker skyldes som du sier andre, men de andre er de som kjører fort som faen fordi de tror de er alene på veien.

Lenke til kommentar
Du har vel et selvmotsigende poeng. De fleste alvorlige ulykkene skjer om kvelden/natten i helgene med lite trafikk når motorvogn kjører inn trafikk i motsatt kjørefeil og eller kommer over i feil kjørebane slik at andre må endre retning ofte med tragisk utfall. Så de fleste ulykker skyldes som du sier andre, men de andre er de som kjører fort som faen fordi de tror de er alene på veien.

Kan du fortelle meg åssen jeg skal havne i motsatt kjørefelt i 100sone med midtdeler.... :nei:Om det var meg det var retta til da... :p

 

Om man skal stenge tråden ved litt ot så burde den som flere har nevnt vært stengt flere ganger...

Lenke til kommentar

Dingy:

Jeg er faktisk helt enig med deg. Jeg fikk intrykk av at du mente at man skulle kjøre grisete uansett om det var trafikkert eller ikke, kort sagt, jeg trodde du var en av mine velkjente trafikkidioter. Å øve/kose seg ved å legge bilen brei og kjøre fort på tomme, store, og brede steder, gjør jeg også. Clue'et er at det ikke må innebære noen fare for andre bilister. Å øve på ekstremsituasjoer jo enormt viktig, selv blir jeg og en kamerat stadig sendt ut for å leke i snøen med bilene av faren til kameraten min, som er politimann. Du virker som en smart fyr. :thumbup:

 

Som det ble nevnt tidligere, et poeng er timer. Jeg vil påstå at det har noe å si hvor mange timer en er på veien. En råner som ligger å svimer rundt om i bilen sin hver dag ut og inn i 2 år, kontra en som kjører fra hjem til skole/jobb hver dag i 2 år; holder en knapp på råneren jeg.

Holder ikke. Det er flott med erfaring for en veistrekning, men man må ikke kjøre en strekning for mange ganger, slik at man bare kjører på automatikken. Det kan bli veldig farlig når du skal ut på ukjente steder.

 

Det jeg sier, er at en person som kjører et stk strekk 100 timer i forhold til en som kjører samme strekk i 10 timer, vil ha opplevd flere situasjoner og dermed får mer erfaring.

 

Ja, de som kjører "stripen" opp og ned, får kun erfaring på stripen, men de har dog mer erfaring enn som som aldri kjører der..

Sant det, de blir nok sabla flinke til å kjøre den stakkars lille stripa. Men nok en gang, hva hjelper det når en skal ut på ukjente steder. Nok en gang vil jeg påpeke faren ved å begynne å kjøre på automatikken, som jeg skrev om rett over.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...