Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er det forteste DU har kjørt?


JaguarXKR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
70 i 80 sonen, i en Opel Ascona 88 modell (den går fortere). Er 16 og får ikke lov å kjøre fortere enn 10km/t under fartsgrensen når jeg øvekjører (kjipt)...

Ligge under fartsgrensen kan skape farlige situasjoner. Hvis Opelen har feilvisning på 10% så kjører du da 63 i 80-sonen. Kommer den en bak med speedometer som viser helt rett så blir det forbikjøring, og det er under forbikjøring mange ulykker skjer. I tillegg kan det også bli fin kø, og det er heller ikke bra.

sorry ass, men du virker som en som ikke har skjønt det, flatt Jern? fokusering på å kjøre for fort hele tia? nei å nei, skaff deg en hobby, begyn å saml på frimerker ikke ta liv av andre folk.

 

Alle bil råner tror de er så RÅE til å kjøre bil, men det er de som kræsjer mest, hvis en bil råne ei gang kjører i meg pga villmanskjøring og jeg overlever kræsjet så kommer jeg til å banke driten uta fyren, takke seg til at den kvistete 18 åringen skal føkke opp mitt eller andre sitt liv, gjør meg sint som en... sinting

Lenke til kommentar

215 km/h (går rett og slett ikke fortere)

Opel Vectra 4x4 1989 mod

Sverige, på vei mellom Töcksfors og Ärjeng.. med feil justert forstilling og slitne dekk (kunne se korden) ikke spess sunt... men arti var det lell.

Hvis man skal telle med i lufta (som en av de første i tråden gjorde) så har jeg "kjørt" i 210 knots med en Piper PA-44 (Seminole) (og jepp, jeg har faktisk pilot "lappen" :p )

 

edit: til posten over:

Riktig at mange av rånerne tror de kan å kjøre bedre enn andre når de ikke kan det, men jeg anser fortsatt meg selv som veeeldig mye bedre sjåfør enn de fleste andre på min alder som ikke "råner"

Jeg har utallige timer og enda flere kilometer bak meg både sidelengs og fort, aldri vært i nærheten av en ulykke men kan å kontrollere bilen min, selv når det skjer uforventede ting. De fleste av kameratene jeg kjenner som gjør som deg å tror de hever seg over oss "rånere" hadde aldri klart å takle en uforventet skrens eller en annen presset/stresset situasjon like bra. Dette kan jo sammenlignes med piloter. Når man skal søke jobb som pilot i ett fly selskap, ser de hovedsaklig på hvor mange timer du har flydd og i hvordan "conditions" , altså, om man har flydd IFR (instrument flight rules) eller VFR (visual flight rules) da IFR vil si at man flyr kun på instrumenter mens man er i skyene (les: ligger "breit") og VFR betyr at man cruiser rundt i sola og koser seg (les: kjøre rundt å titte på hus sammen med bestemoren din / lovlydig) . Direkte overført til bilkjøring blir dette da: Loggede flytimer = rett og slett kjørt bil. IFR timer = Råne/ligge breit/kjøre fort. VFR = Rett og slett å kjøre rundt som de fleste "vanlige" mennesker. En pilot som da har flere IFR timer får jobben, rett og slett fordi han antageligvis er bedre skikket til å takle stress og uforventede situasjoner.

Hvis noen skjønte en dritt av dette.... he :p

 

og at det er rånerne som krasjer mest... det sier seg jo egentlig selv at når man bruker 500% mer tid på å kjøre bil enn en annen person, så har man også større kjangs til å komme utfor ulykker!

 

MEN, jeg sier ikke at hvilkensomhelst kvisete 18'åring burde kaste seg ut på ny snødde norske vinterveier å tro at han er kongen på veien, men at det er positivt å "øve" seg på bortgjemte plasser og veier som er lite trafikkert, hersker det liten eller ingen tvil om. Synd bare at politiet er mer hissige på å stoppe det enn all narko flommen og kriminalitet som foregår ellers.... noe rånere faktisk stort sett holder seg unna! (der kommer alle de som ikke råner inn i bildet, for de kjeder seg så mye at de trenger andre substitutter for å gjøre livet sitt spennende)

 

hehe, nå har jeg sikkert hisset på meg en haug av folk! tøft :D

Endret av Dingy
Lenke til kommentar
edit: til posten over:

Riktig at mange av rånerne tror de kan å kjøre bedre enn andre når de ikke kan det, men jeg anser fortsatt meg selv som veeeldig mye bedre sjåfør enn de fleste andre på min alder som ikke "råner"

Jeg har utallige timer og enda flere kilometer bak meg både sidelengs og fort, aldri vært i nærheten av en ulykke men kan å kontrollere bilen min, selv når det skjer uforventede ting. De fleste av kameratene jeg kjenner som gjør som deg å tror de hever seg over oss "rånere" hadde aldri klart å takle en uforventet skrens eller en annen presset/stresset situasjon like bra. Dette kan jo sammenlignes med piloter. Når man skal søke jobb som pilot i ett fly selskap, ser de hovedsaklig på hvor mange timer du har flydd og i hvordan "conditions" , altså, om man har flydd IFR (instrument flight rules) eller VFR (visual flight rules) da IFR vil si at man flyr kun på instrumenter mens man er i skyene (les: ligger "breit") og VFR betyr at man cruiser rundt i sola og koser seg (les: kjøre rundt å titte på hus sammen med bestemoren din / lovlydig) . Direkte overført til bilkjøring blir dette da: Loggede flytimer = rett og slett kjørt bil. IFR timer = Råne/ligge breit/kjøre fort. VFR = Rett og slett å kjøre rundt som de fleste "vanlige" mennesker. En pilot som da har flere IFR timer får jobben, rett og slett fordi han antageligvis er bedre skikket til å takle stress og uforventede situasjoner.

Hvis noen skjønte en dritt av dette.... he :p

 

og at det er rånerne som krasjer mest... det sier seg jo egentlig selv at når man bruker 500% mer tid på å kjøre bil enn en annen person, så har man også større kjangs til å komme utfor ulykker!

Det er rett og slett det mest latterlige jeg har hørt på lenge. Okay, first things first:

 

1. VFR og IFR kan overhodet ikke sammenlignes med bilkjøring. Det lengste jeg kan strekke meg til er å sammenligne dem med kjøring på dagtid og mørkekjøring. Eneste grunn til at de bruker IFR, er at de ikke kan se rullebane/andre fly/etc. visuelt. Altså, å sammenligne IFR med såkalt "ekstrem" kjøring, bli helt feil og totalt latterlig.

 

2. Du påstår at du er mye bedre å kjøre enn mange andre på din alder. Greit, jeg kan ikke motsi deg på det, dersom du kjører mye, får du jo en del erfaring. Men poenget mitt er at du i utgangspunktet hevder at du er bedre enn andre. Dette er et typisk eksempel på ungdommelig idioti. Jeg var også en av dere, helt til jeg krasjet i et kryss (ikke alvorlig dog), og lærte mer av det enn hva jeg sammenlagt har lært av kjørelærere, foreldre, etc. om oppførsel i trafikken. Det at du tror at du er bedre enn andre, vil muligens til slutt få deg til å tro at du er en slags verdensmester. Da går det ofte galt. Vær klar over at til og med Petter Solberg kjører rolig og forsiktig på nornale veier.

 

3. Rånere krasjer ikke mest, trafikkidioter krasjer mest. Kjøring i høy hastighet, sladding i svinger og ligende er i mange sammenhenger trafikkidioti. Derfor mistenker jeg deg sterkt for å være en av disse trafikkidiotene som jeg helst ikke vil møte langs veien; en vet aldri hva de finner på.

 

Til slutt vil jeg bare påpeke at jeg ikke er en treg, gammel, førtiåring e.l, men en 18-åring som har hatt lappen i et halvt år, og som har lært at bilkjøring er noe av det mest farlige man kan gjøre.

Lenke til kommentar
Edit: Støtter Dingy med at rånere har mer erfaring, de er mer på veiene enn "vanlige" bilister. Og om en skal være "trafikkidiot" som tor_erik kaller det, kan en gjøre det på veier/åpne plasser der en kun kan skade seg selv.

Kan godt hende at rånere er mye på veien, men det vil jeg påstå at andre er også. Som f.eks. meg, som kjører nærmest hver dag. Men det er ikke poenget:

Du kan ikke si at du har mye erfaring før du har oppholdt deg på veiene i mange år. Ikke kom hit med "jeg føler at jeg har mye erfaring, har tross alt kjørt i 1-2 år nå..." :nei:

Lenke til kommentar
Kan godt hende at rånere er mye på veien, men det vil jeg påstå at andre er også. Som f.eks. meg, som kjører nærmest hver dag. Men det er ikke poenget:

Du kan ikke si at du har mye erfaring før du har oppholdt deg på veiene i mange år. Ikke kom hit med "jeg føler at jeg har mye erfaring, har tross alt kjørt i 1-2 år nå..." :nei:

Som det ble nevnt tidligere, et poeng er timer. Jeg vil påstå at det har noe å si hvor mange timer en er på veien. En råner som ligger å svimer rundt om i bilen sin hver dag ut og inn i 2 år, kontra en som kjører fra hjem til skole/jobb hver dag i 2 år; holder en knapp på råneren jeg.

Lenke til kommentar

Det har ikke nødvendigvis så mye å si hvor mange timer du har bak rattet. Kjører du på en brei vei med svært lite trafikk og gode forhold blir du ikke automatisk en god sjåfør. Så om du bor i ei lita bygd og kjører "hovedveien" opp og ned 40 ganger om dagen på kvelden med minimalt med trafikk så blir du ikke en god sjåfør. Jeg minstenker mange av rånerne for å gjøre nettopp det.

En god sjåfør vet hva man skal gjøre med møtende trafikk, og hvilke hensyn man skal ta til andre. Det er ingen ting som er så irriterende når man kjører langt som rånerne i de små bygdene, de er ofte direkte livsfarlige. Hiver seg ut i kryss for å spare 10 sekunder til esso.

Lenke til kommentar

Det jeg sier, er at en person som kjører et stk strekk 100 timer i forhold til en som kjører samme strekk i 10 timer, vil ha opplevd flere situasjoner og dermed får mer erfaring.

 

Ja, de som kjører "stripen" opp og ned, får kun erfaring på stripen, men de har dog mer erfaring enn som som aldri kjører der..

 

Nei, jeg sier ikke at folk som kjører stripen på Askøy opp og ned er flink å kjøre, jeg sier at de som kjører Askøy rundt er flink å kjøre.. :roll:

Lenke til kommentar

Jepp, rånere har bedre erfaring, men hadde uansett ikke stolt på "Johnny med Ascona'n" i 200 bare fordi han har kjørt rånestripa j***a mange ganger... Menmen.. kansje andre har andre meninger.. Har jo bare mopedlappen enda jeg, da...

Uansett, her er da mine "toppnoteringer":

 

Satt på;

Audi S4 4.2 V8; 254KM\H GPS. (pappa kjørte.. Han ville "bare" sjekke om det virkelig var fartssperre)

 

Honda CBX 1049cc R6 24V; 230KM\H speedo. (satt på med onkel som skulle kjøre forbi.. bilen lå på 70-80Km\h eller noe...)

 

Kjørte selv;

Suzuki ZR50 TRIMMA!!; Fikk ca 140-150Km\h i nedoverbakke. speedometret går "bare" til 120. BTW: Den var høyt gira.

 

Ford Escort 1,6; 160Km\h speedo. (jeg og en kamerat "lånte" bilen til mora hans når han var hjemme alene... LITT ustabil i den farten, ja... tror faktisk den hadde piggdekk på...)

 

Vil bare påpeke at alle disse noteringene er utført på lukket bane :innocent: Og at alle som kjører for fort på veien kan gå og skamme seg :mad:

Lenke til kommentar
Det har ikke nødvendigvis så mye å si hvor mange timer du har bak rattet. Kjører du på en brei vei med svært lite trafikk og gode forhold blir du ikke automatisk en god sjåfør. Så om du bor i ei lita bygd og kjører "hovedveien" opp og ned 40 ganger om dagen på kvelden med minimalt med trafikk så blir du ikke en god sjåfør. Jeg minstenker mange av rånerne for å gjøre nettopp det.

En god sjåfør vet hva man skal gjøre med møtende trafikk, og hvilke hensyn man skal ta til andre. Det er ingen ting som er så irriterende når man kjører langt som rånerne i de små bygdene, de er ofte direkte livsfarlige. Hiver seg ut i kryss for å spare 10 sekunder til esso.

Er enig med deg ja..

 

Jeg har de siste 7-8 årene kjørt ca 80-100 000km i året. I forskjellige byer i Norge, og det er stor forskjell på kjøremønstrene fra by til by og tettsted til tettsted. Så at en råner farter opp og ned stripa i den lokale bygda eller byen kan jo faktisk være farlig om man legger seg til en vane og tror det er slik det er overalt.

Lenke til kommentar
edit: til posten over:

Riktig at mange av rånerne tror de kan å kjøre bedre enn andre når de ikke kan det, men jeg anser fortsatt meg selv som veeeldig mye bedre sjåfør enn de fleste andre på min alder som ikke "råner"

Jeg har utallige timer og enda flere kilometer bak meg både sidelengs og fort, aldri vært i nærheten av en ulykke men kan å kontrollere bilen min, selv når det skjer uforventede ting. De fleste av kameratene jeg kjenner som gjør som deg å tror de hever seg over oss "rånere" hadde aldri klart å takle en uforventet skrens eller en annen presset/stresset situasjon like bra. Dette kan jo sammenlignes med piloter. Når man skal søke jobb som pilot i ett fly selskap, ser de hovedsaklig på hvor mange timer du har flydd og i hvordan "conditions" , altså, om man har flydd IFR (instrument flight rules) eller VFR (visual flight rules) da IFR vil si at man flyr kun på instrumenter mens man er i skyene (les: ligger "breit") og VFR betyr at man cruiser rundt i sola og koser seg (les: kjøre rundt å titte på hus sammen med bestemoren din / lovlydig) . Direkte overført til bilkjøring blir dette da: Loggede flytimer = rett og slett kjørt bil. IFR timer = Råne/ligge breit/kjøre fort. VFR = Rett og slett å kjøre rundt som de fleste "vanlige" mennesker. En pilot som da har flere IFR timer får jobben, rett og slett fordi han antageligvis er bedre skikket til å takle stress og uforventede situasjoner.

Hvis noen skjønte en dritt av dette.... he :p

 

og at det er rånerne som krasjer mest... det sier seg jo egentlig selv at når man bruker 500% mer tid på å kjøre bil enn en annen person, så har man også større kjangs til å komme utfor ulykker!

Det er rett og slett det mest latterlige jeg har hørt på lenge. Okay, first things first:

 

1. VFR og IFR kan overhodet ikke sammenlignes med bilkjøring. Det lengste jeg kan strekke meg til er å sammenligne dem med kjøring på dagtid og mørkekjøring. Eneste grunn til at de bruker IFR, er at de ikke kan se rullebane/andre fly/etc. visuelt. Altså, å sammenligne IFR med såkalt "ekstrem" kjøring, bli helt feil og totalt latterlig.

 

2. Du påstår at du er mye bedre å kjøre enn mange andre på din alder. Greit, jeg kan ikke motsi deg på det, dersom du kjører mye, får du jo en del erfaring. Men poenget mitt er at du i utgangspunktet hevder at du er bedre enn andre. Dette er et typisk eksempel på ungdommelig idioti. Jeg var også en av dere, helt til jeg krasjet i et kryss (ikke alvorlig dog), og lærte mer av det enn hva jeg sammenlagt har lært av kjørelærere, foreldre, etc. om oppførsel i trafikken. Det at du tror at du er bedre enn andre, vil muligens til slutt få deg til å tro at du er en slags verdensmester. Da går det ofte galt. Vær klar over at til og med Petter Solberg kjører rolig og forsiktig på nornale veier.

 

3. Rånere krasjer ikke mest, trafikkidioter krasjer mest. Kjøring i høy hastighet, sladding i svinger og ligende er i mange sammenhenger trafikkidioti. Derfor mistenker jeg deg sterkt for å være en av disse trafikkidiotene som jeg helst ikke vil møte langs veien; en vet aldri hva de finner på.

 

Til slutt vil jeg bare påpeke at jeg ikke er en treg, gammel, førtiåring e.l, men en 18-åring som har hatt lappen i et halvt år, og som har lært at bilkjøring er noe av det mest farlige man kan gjøre.

Hehe, artig.

Sammenligningen min med IFR og VFR og bilkjøring var på ingen måte at jeg sammenlignet å kjøre bil med flyging, det var rett og slett for å gi ett billedlig sammenligning med erfaring og hvordan dette blir satt i sammenheng med kompetanse.

skal man sammenligne direkte blir det feil å si det som jeg sa, da blir det mer som du sa med VFR=dag IFR=natt/tåke.

 

Og når èn ting skal være sagt så støtter jeg ikke de folk som ligger breit å kjører uforsvarlig på trafikerte veier. MEN, jeg støtter derimot at man kjører "idiot" på oversiktlige og utrafikerte veier, aller helst åpne plasser, så man i ett nødvendig tilfelle er klar til å takle en eventuel situasjon hvor din erfaring kan komme til gode.

 

Det er ingen som kan lære deg den erfaringen man får ved å være ute å faktisk kjenne hvordan bilen oppfører seg, du kan snakke med så mange du vil, lese så mange teorier om det, spille pc spill osv. men ingenting slår "hands on experience"

 

Men, som du sa, også petter solberg kjører pent på veien, men jeg kan love deg, at hvis han kommer gjennom en oversiktlig sving med fint snødekke på, så er ikke han sein om å kaste ut baken på bilen og sitte med det største f***e gliset som finnes ;)

 

 

Mistanken din til at jeg er det du kaller "trafikk idiot" er 100% riktig. Jeg ligger breit og koser meg, men jeg kjører nesten aldri fort. og jeg ligger bare breit i oversiktlige svinger, og, ikke minst, jeg "legger'n ut" bare de gangene jeg er 110% sikker på at jeg har kontroll hvis jeg er på offentlig vei. På åpne plasser, oversiktlige veier, jordet, osv. derimot utvikler jeg meg og "øver" og kjører utover der man har 100% kontroll, da bare hvis jeg er alene i bilen.

 

Som du sier der ; Bilkjøring er noe av det mest farlige man kan gjøre ; Vel, det er hvis man ikke har erfaring nok til å takle enhver situasjon. Eneste faktoren innen bilkjøring som kan være farlig som man ikke kan kontrollere, er andre billister, men da er faktisk de som vanligvis kjører pent og sjelden kommer inn i uforventete situasjoner, noen av de farligste, nettop på grunn av at når de kommer til en bakke/sving hvor det var uforventet glatt, så mister de kontrollen.

 

btw: jeg er 21 år, kjørt bil siden jeg var 14 (bondegutt), har lastebil lappen og grovt regnet ett gjennomsnitt på 40 000 km året etter fylte 18, på vekslende veier/veiforhold. (alt fra å kjøre i oslo, pizza bud i røyken (landet/by), lastebil i indre troms, chevrolet monte carlo (mye dødgang) i south carolina USA (store veier, mange lyskryss og generelt mye trafikk) til jordebil og bilcross. Så ja, jeg anser meg selv som meget mye mer erfaren sjåfør enn de fleste jevnaldrende. Og usannsynlig mange timer "breit", så mange timer at det egentlig er ganske flaut.. men f**n så gøy!!! :D ALDRI hatt noen uhell (med andre biler involvert). Ja; jeg har vært av veien/i grøfta endel ganger, men da aldri mer alvorlig enn at bilen kan taues opp igjen *nærmest* like hel. Men jeg påstår ikke at jeg er "utlært" på noe som helst vis, bare at jeg hele tiden leker meg og blir mer og mer erfaren.

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle om du er råner eller ikke....

 

3000 stillesittende timer på den lokale bensinsjappa spiller INGEN rolle, når man først mister kontroll over bilen. Å kunne "slædde" med den oppråna opelen hjelper lite når man plutselig ligger sidelengs i en sving i over 100km/t uten noen kontroll og en bil full av familiemedlemmer i motsatt kjøre-retning.

 

Og for dere rånere som sier dere ALDRI mister kontroll over bilen... vel, da er dere farlig ulærte. Petter Solberg har nok lært langt mer av de gangene han mistet kontroll over bilen, enn de gangene han holdt kontrollen.

 

I en undersøkelse mente også 95% av bilistene at de var bedre enn gjennomsnittet.... :roll: Tror ikke ungdommer var noe untak. Føler heller at ungdommer har en eller annen form for merklig tro at de er BEDRE til å kjøre enn eldre mer erfarne...

 

Men jeg har hørt det så mange ganger før... Jada... hvem råner er dårlig til å kjøre bil... Det blir som å fortelle en bonde at hjemmbrent ikke er bra for samfunnet...

Like harry, like dumt.

 

MEGET flink til å kjøre bil er det kun en måte å bli:

 

1. En god porsjon sunn fornuft og god kalkuleringsevne.

 

2. MANGE år bak rattet i trafikken.

 

3. MANGE år bak rattet i en rallybil.

 

4. MANGE ulykker/nesten ulykker.

 

5. Realistisk forståelse av sine egne begrensninger OG bilen.

 

6. Mye trening I løypa og ikke utenfor....

 

Det er nok ikke så mange promille på dette forumet som oppfyller den listen. ;) Selv ikke Solberg hevder han er utlært, perfekt eller har allltid kontroll over bilen.. Skulle overraske meg kraftig om det skulle være tilfelle med noen av de som tidligere har skrevet innlegg..

Lenke til kommentar
Kjørte selv;

Suzuki ZR50 TRIMMA!!; Fikk ca 140-150Km\h i nedoverbakke. speedometret går "bare" til 120. BTW: Den var høyt gira.

Yeah fucking right.

 

Greit det. Jepp. :roll:

 

100 km/t på moped er vel det jeg har "dokumentert" med speedo, trekker da fra litt feilmargin, speedo viste cirka 115 eller noe. Dette var nedoverbakke.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

OOOyea!, Tøft med, se hvor fort jeg har kjørt da :!:

Jeg har en vitara(diesel), speedometeret går til 160.... Har aldri skjønt hvorfor de setter inn ett meter som tilsier 160 når jeg aldri får den over 90 :thumbdown:

 

Åsså har du de meterene som er alt for "små", som den gangen på vei til Italia på mc og trodde jeg hadde vært lurt og montert digital speedometer. Den viste jo bare error hele veien nedover på Autobahn`n. Skal ikke si hvor fort, men det gikk i xxx km\t.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...