Gå til innhold

Ny midlertidig gaming-PC på ultrabudsjett

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal ha meg en ny PC som skal brukes til hovedsakelig gaming, men også simple familiegjøremål. Med gaming mener jeg mest CS:GO og Rocket League.

Jeg har allerede skjerm og kabinett, og har også fått et GTX 780 gratis.

Jeg tenkte å kombinere dette med undernevnte komponenter. Målet er at dette skal være midlertidig PC frem til jeg oppgraderer for fullt i løpet av sommeren med ny CPU og GPU (sannsynligvis i5 7600k og GTX 1060). Så jeg tenker jo noe langsiktig i komponentvalget.

Lista finner dere her:

https://www.komplett.no/wishlists/06a3e451-191f-44e2-a019-9a4b8f0472a2

Spørsmålet er om jeg heller bør legge pengene i et ATX-hovedkort til 500 kroner mer, for at det skal være mer vennlig mot hissigere CPU og GPU senere. Og selvfølgelig også om Pentiumen og GTX 780'et gjør jobben greit frem mot oppgraderingen.

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.techspot.com/review/1325-intel-pentium-g4560/page4.html

B250 HK støtter ikke OC. Så om du spesifikt kjøper en i5 7600K som er OC i5 modellen, så kan det være en god ide å også ha et HK som støtter OC.

Du kan lett få RAM med høyere frekvens uten at det er så mye dyrere, og det er verdt det! En hundrelapp kan lett gi en god del prosenter på total ytelse for riggen.

Lenke til kommentar

Hvis du skal handle på komplett:

https://www.komplett.no/product/896053/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/crucial-ballistix-tactical-ddr4-8gb#

Høyere frekvens er jo bedre, men det må jo være rimelig mtp CPU og. Denne her går opp til 3000 MHz som er en del over den du har funnet og er et ganske greit nivå hvor det ikke blir så dyrt.

SSDen er ikke på salg lengre så ikke kjøp den. Et bra budsjettalternativ er MX300 på generelt basis. Litt dyrere enn de aller billigste, men en del bedre ytelse og, uten at pris og ytelse helt er på Samsung nivå.

Du trenger ikke 750W PSU. Egentlig ikke 500W engang, men stort sett ikke noe veldig med gode PSUer under det. Noen vil si CX er dårlig, men personlig har jeg aldri hatt problem. Mer utsatt for diverse antagelig, som dårligere strømnett (vil tro det er ganske bra i Norge), høy belastning osv. Den vil og gi mer ustabilt spenning inn, så ved overklokking er det nok anbefalt med en bedre om du tenker på det. Altså høyere kvalitet, ikke mer strøm. 

Hvis du vil ha hovedkort som støtter OC er det vel bare å plukke et Z-serie HK. Er vel Z270 som gjelder nå. Om det er mATX eller ATX har ikke noe å si så lenge den har alt av porter osv du trenger. 

Lenke til kommentar

Takk for input.

Jeg bestilte litt i går og litt idag, og endte opp med:

MSI Z270-A Pro til 949,-

Crucial Ballistix Sport 2400 Mhz 2x4GB til 599,-

Pentium G4560 til 749,-

Corsair CX750M til 699,-

Corsair ForceSerie LE200 240GB SSD til 699,-

Rimelig fornøyd med prisen.

Grunnen til at jeg valgte 2400 Mhz minne, var fordi jeg var usikker på om hovedkortet støttet 3000 Mhz. Tolket det som om det bare støttet 3000 Mhz under klokking.

Grunnen til 750W er rett og slett fremtiden. Planen er som sagt å oppgradere CPU og GPU betraktelig etter sommeren.

Lenke til kommentar

Ser bra ut det. Ser hva du mener ang. HK. Tror bare det er en dårlig måte å skrive det på. Hvordan kan den støtte 3000 MHz, men bare om du overklokker? Når RAM brikken allerede er 3000 MHz? Og hvis HK hadde satt RAM til 2400 MHz, så kunne du bare satt den tilbake opp til 3000 MHz igjen da. Hadde ikke brutt garanti det, fordi du overklokker den jo faktisk ikke. Jeg har hatt 1600 MHz RAM som HK satt til 1333 MHz, så da bare satt jeg de til 1600 MHz da. Uansett så er det ikke så farlig, og er enig i at det er merkelig skrevet.

Selv i5 OC + 1060 SLI (som ikke er mulig forresten, så ikke gjør det) vil ikke trekke 500W engang. Jeg målte en PC med i3 + 960 fra veggen på 100% GPU + CPU load. Var såvidt over 100W for hele systemet. På en CX PSU er det derimot lurt med litt klarering mot maks forbruk. Så det er forsåvidt ok, mange som kjøper store PSUer, men du trenger egentlig ikke så mye. Det vil si jeg ville sagt de aller fleste kjøper mye mer kapasitet enn de egentlig trenger. Ganske mange som kan mye som anbefaler for store PSUer og faktisk. Så det er forskjellige syn på dette, så ikke nødvendigvis galt å kjøpe 750W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...