Fredrikolafsen Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Igår når jeg kjørte dreiv biln å døde mens jeg kjørte, så da vridd æ om tenninga når det skjedd, bei helt mørkt så kom alt lys på, skjedde et par ganger så døde den helt, batteriet var tomt, hva kan være feil? Volvo 940 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Dødt batteri, defekt dynamo og/eller en strømtyv. 2 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 (endret) Kan også være jordfeil. Sjekk jordkabel til motoren. Endret 26. mars 2017 av Baardsen 1 Lenke til kommentar
Larsibergen017 Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Bruk multimeter.. hvis batteriet er dårlig- mål På + og - pol på batteriet uten at tenningen er på. bør ikke være under 12 volt.. hvis det er under 12 volt er batteriet dårlig.. dynamo - mål batteriet med motor i gang bør lade med ca 14 volt.. Strømtyv mål hvilestrømmen ved å ta av + klemmen på batteriet og mål på "plussklemmen" og + pol på batteriet samtidig med "ampere" sånn at liksom strømmen går gjennom voltmeteret. Bør ikke være på veldig mange ampere.. gjerne 05-1,5 ampere.. hvis det er Høyere som foreskempel "45 ampere" så kan du begynne å dra ut sikringer til diverse kilder som foreksempel "radio" og se om det plutselig synker.. da har du funnet feilkilden 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Hvilestrømmen (tenning av) skal være nesten 0. Kun noen få mA. 1,5 ampere vil tappe et fullt batteri på få timer. Et fullt batteri skal ha 12,6-12,7V. Målt ubelastet uten at motoren har vært starta. Har motoren vært i gang vil du måle høyere, men den vil da synke til ca. 12,6V hvis batteriet er fullt. Under 12 er nesten tomt og 11,4V er skål tomt. Under 11V kan du nesten regne med at batteriet er ødelagt. Du kan også nappe ut én og én sikring og måle strøm rett i sikringsholderne i stedet for på batteriet. Kortslutta dioder i dynamoen er også en slager. De kan testes med diodetester/multimeter eller ved å koble fra dynamo og se om strømtrekket synker. Uten tenninga på selvsagt. 1 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Skal bare trekke noe milliampere når tenninga er slått av. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Hvis man ser på hans andre tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1766967&do=findComment&comment=23803441 så vil jeg tro at han har dårlig kontakt et sted, tenningslåsen feks. Det går også jordingsledninger fra toppen av motoren og inn i torpedo, de kan ryke å lage mye rart av trøbbel. Jordinga mellom blokk og batteri er en annen mulig feilkilde. 1 Lenke til kommentar
Fredrikolafsen Skrevet 27. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2017 Batteriet e heilt nytt, skal måle å se Lenke til kommentar
Fredrikolafsen Skrevet 27. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2017 Starta volvoen, gikk et par sekunda så dauna biln, nu starta han ikke 0 reaksjon å 0 lys Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Du har trolig kjørt rundt uten lading, da tappes batteriet. Sørg for å få batteriet tilkoblet en batterilader umiddelbart slik at du kan redde det. Batteriet taper seg for hvert minutt det er tomt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Et flunka nytt batteri kan bli helt ødelagt på noen timer hvis det blir tappet helt flatt. Et sikkert symptom på dette er hvis det tar mistenkelig kort tid å lade det opp igjen. Hvis det derimot tar mange timer å lade opp, kanskje et halvt døgn eller mer så er det god mulighet for at det fremdeles er i orden. Muligens redusert men det bør i det minste virke. Og en liten kjøretur er ikke nok til å lade batteriet. Man bør bruke egen lader og la den stå på til det er helt fullt. Lenke til kommentar
Fredrikolafsen Skrevet 27. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2017 Var på verksted å fikk en kabel mellom dynamoen å batteriet på + siden den trakk strøm før jul, har holdt seg til nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå