Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen tømmer seg for strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk multimeter.. hvis batteriet er dårlig- mål På + og - pol på batteriet uten at tenningen er på. bør ikke være under 12 volt.. hvis det er under 12 volt er batteriet dårlig..

dynamo - mål batteriet med motor i gang bør lade med ca 14 volt..

Strømtyv mål hvilestrømmen ved å ta av + klemmen på batteriet og mål på "plussklemmen" og + pol på batteriet samtidig med "ampere" sånn at liksom strømmen går gjennom voltmeteret. Bør ikke være på veldig mange ampere.. gjerne 05-1,5 ampere.. hvis det er Høyere som foreskempel "45 ampere" så kan du begynne å dra ut sikringer til diverse kilder som foreksempel "radio" og se om det plutselig synker.. da har du funnet feilkilden

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilestrømmen (tenning av) skal være nesten 0. Kun noen få mA. 1,5 ampere vil tappe et fullt batteri på få timer.

 

Et fullt batteri skal ha 12,6-12,7V. Målt ubelastet uten at motoren har vært starta. Har motoren vært i gang vil du måle høyere, men den vil da synke til ca. 12,6V hvis batteriet er fullt. Under 12 er nesten tomt og 11,4V er skål tomt. Under 11V kan du nesten regne med at batteriet er ødelagt.

 

Du kan også nappe ut én og én sikring og måle strøm rett i sikringsholderne i stedet for på batteriet.

 

Kortslutta dioder i dynamoen er også en slager. De kan testes med diodetester/multimeter eller ved å koble fra dynamo og se om strømtrekket synker. Uten tenninga på selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et flunka nytt batteri kan bli helt ødelagt på noen timer hvis det blir tappet helt flatt. Et sikkert symptom på dette er hvis det tar mistenkelig kort tid å lade det opp igjen. Hvis det derimot tar mange timer å lade opp, kanskje et halvt døgn eller mer så er det god mulighet for at det fremdeles er i orden. Muligens redusert men det bør i det minste virke.

 

Og en liten kjøretur er ikke nok til å lade batteriet. Man bør bruke egen lader og la den stå på til det er helt fullt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...