AnonymDiskusjon Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Foreldrene mine har tenkt til å ta et lån på leiligheten sin som blir ca 5 millioner kroner, den type lån hvor man ikke betaler tilbake men banken tar leiligheten når man dør. Dette er sånn at jeg og broren min kan få egenkapital til leilighet, jeg vil da få ca 2.5 millioner kroner. Men jeg ønsker ikke å kjøpe nå som det er så dyrt, jeg vil heller ruge på pengene og kjøpe den dagen renta stiger og prisene faller. Hva er den beste og minst risikofylte måten å sitte på disse pengene? Fond hvor man kan risikere å tape penger er helt uaktuelt. Takk for svar. Anonymous poster hash: ab12c...b9c Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Da setter du dem på en høyrentekonto du finner på finansportalen.no Uten binding vil du få nær 2% rente. Alternativt kan foreldrene dine la være å ta ut hele lånet nå. Jeg ville tro at renten/betingelsene på lånet foreldrene dine tar ikke er gunstig. Den beste løsningen er vel at de står som kausjonister for deres lån. Avkastningen på deres bolig vil jo tilfalle dere/barna ved arv. Det å tro boligprisene faller har vist seg og ikke stemme, og dermed vil det sjelden være lønnsomt å vente med å investere i bolig. Kanskje en enda bedre løsning er å overføre leiligheten til foreldrene dine med 50% til deg og broren din, så kan foreldrene dine ha borett inntil de dør. Du vil da kunne ta lån med pant i din nye leilighet og boligen til foreldrene dine (som nå er din og broren din sin). Hør med banken om dette er en bedre løsning. Løsningen som dere har kommet frem til tror jeg rett og slett er svært dårlig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2017 Ingen grunn til å plassere pengene i noe annet enn på sparekonto, nei. Men du kan risikere å vente mange år, mange tiår, hvis du venter på boligprisfall. Og da kan det hende bunnen av det krakket er på et vesentlig høyere nivå enn dagens prisnivå. Anonymous poster hash: 73dd5...d37 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2017 Men jeg ønsker ikke å kjøpe nå som det er så dyrt, jeg vil heller ruge på pengene og kjøpe den dagen renta stiger og prisene faller. Anonymous poster hash: ab12c...b9c Da risikerer du å bli sittende på gjerdet lenge, kanskje du aldri får kjøpt. Kjøp nå, mens 2,5 millioner fortsatt er penger. Anonymous poster hash: e70ee...4e2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 (endret) Glem det. Endret 2. april 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Kjøp hus, puss opp, lei ut. Du kan miste aksjer, fond og alt mulig, men et hus vil alltid stå der, og folk må alltid ha et sted å bo. Og DU har kontrollen over hva som skjer med det huset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå