Gå til innhold

Krav til fakturanummer


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp sendt min første faktura.  Men nå ser jeg skrevet enkelte steder at hvis jeg ikke bruker ferdigtrykte nummererte blanketter, så må numrene komme fra ett fakturaprogram.

 

Er dette virkelig nødvendig?  

Hvordan kan jeg ev enklest generere numrene på en lovlig måte?

(Ev manuelt nå, "lovlig" senere)

 

Jeg har ganske få fakturaer, så jeg trenger ikke fakturaprogram (For andre formål).

Fakturerer uten MVA p.g.a. utland.

Er bekymret for MVA registrering.

(De nettstedene som sier jeg må bruke ett faktureringprogram er fra produsenter av faktura- og regnskapssystemer, så de er ikke helt nøytrale)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er dette virkelig nødvendig? 

 

Ja. Bruk et gratis fakturaprogram.

 

Nummer som tildeles maskinelt eller er forhåndstrykt

 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/Hva-skal-sta-pa-salgsdokumentene/

 

Det er jo ikke helt det samme! 

(Det står ikke at fakturaen må være laget i ett fakturaprogram.  "maskinelt" trenger heller ikke å være ett fakturaprogram)

 

 

Lenke til kommentar

Plikten til å nummerere og datere salgsdokumenter følger av bokføringsforskriften § 5-1-3:

 

§ 5-1-3.Nummerering og datering av salgsdokument

 

Salgsdokument skal være forhåndsnummerert på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens, eller være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte.

 

Bokføringspliktige som nevnt i § 5-2-1 tredje ledd [kommisjonær-/agentbestemmelsen], kan i stedet for fortløpende nummerering av hver enkelt selgers salgsdokument, anføre i salgsdokumentet hvor mye som er avregnet overfor vedkommende selger hittil i regnskapsåret.

 

Salgsdokument som utstedes innen de femten første virkedager i måneden, kan angi siste dato i foregående måned som dokumentasjonsdato, forutsatt at varen eller tjenesten er levert på dette tidspunktet. Bestemmelsen gjelder tilsvarende ved utstedelse av dokumentasjon for uttak.

 

Ved utleie av fast eiendom hvor det utstedes salgsdokumenter på papir for flere perioder på samme tidspunkt, kan dokumentasjonsdato settes lik forfallsdato.

 

Plikten til nummerering av salgsdokument, jf. § 5-1-1 nr. 1, gjelder ikke konkursbo som nevnt i § 1-1.

Som du ser er det tre alternativer, jf. første ledd:

 

1) Forhåndsnummerering

2) Maskinell tildeling med kontrollerbar sekvens

3) Annen merking "slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte".

 

Hvis du allerede har utstedt salgsdokumentet uten slik nummerering/merking kan du ikke "etternummerere". Du må utstede et nytt salgsdokument, fra et system som trykker numre etter en ensartet serie. Det finnes gratissystemer for dette.

 

For øvrig har denne situasjonen mange av de klassiske trekkene til småskala mva-svindel. Eksportsalg, få utgående fakturaer. Har du i tillegg til dette en utradisjonell virksomhet eller svært høye inngående avgiftsfradrag kan du regne med et lite bokettersyn fra Skatteetaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Emigrert! Det er riktig som skrevet over i forbindelse med fakturanummer og Bokføringsloven. Du har 3 alternativer: 

 

1) Forhåndsnummerering ( gjelder forhåndstrykte fakturablokker som kan kjøpes på bokhandel etc.) 
2) Maskinell tildeling med kontrollerbar sekvens (Fakturasystem, regnskapsprogram)
3) Annen merking "slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte".

 

Conta Faktura er et gratis nettbasert fakturasystem som ivaretar lovens krav til fakturaer. Det er enkelt å bruke og du kan velge om du vil sende fakturaer per e-post, EHF, skrive dem ut selv eller postlegge dem med Conta. 

 

Du skriver også at du er bekymret for MVA-registrering, hva du legger i det er ikke godt å si, men om du når omsetningsgrensen så er det enklere å registrere seg i MVA-registeret når du har laget fakturaene i et fakturasystem, da er det bare å laste opp en pdf-fil med fakturaene dine som dokumentasjon. Om du trenger hjelp til MVA-registrering så tilbyr vi også det. 

Lenke til kommentar

Du skriver også at du er bekymret for MVA-registrering,

Jeg har jo lagt ved min første faktura (Som er på over 50.000-) som billag til registreringen.

Jeg var/er bekymret for at de ikke vil godkjenne den fordi den er "håndlaget". 

(Og nå kan jeg jo ikke begynne med ett nytt system).

 

Jeg er i IT så det er ganske trivielt å lage noe som generer økende sekvenser.

Hvis man bruker f.eks. ett regneark i Google Docs så har man jo god kontroll på historien.

Lenke til kommentar

Det er ikke utenkelig at den ikke blir godkjent.

På hvilket grunnlag da? (så lenge man har med de opplysningene som skal være med, naturligvis; står det noe krav til "maskinskrevet" noe sted??)

 

Forøvrig så bør det vel være tilnærmet null problem å lage en mal eller tilsvarende i Excel, Word eller andre programmer som er utformet slik at teksten du skriver inn havner der den skal være i feltene på de ferdigkjøpte (og -nummererte...) giro-blankettene, så "ferdignummerert blankett" trenger jo definitivt ikke være synonymt med "håndskrevet"...

 

Kravet er vel ikke bare at faktura skal være automatisk nummerert, men også at den ikke skal kunne slettes/endres etter den er utstedt, så hjemmelagde løsninger i regneark er i utgangspunktet ikke akseptert -men trykt (skrevet ut) på ferdignummererte blanketter bør vel være innenfor, etter min forståelse.

Lenke til kommentar

Plikten til å nummerere og datere salgsdokumenter følger av bokføringsforskriften § 5-1-3:

 

§ 5-1-3.Nummerering og datering av salgsdokument

 

Salgsdokument skal være forhåndsnummerert på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens, eller være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte.

 

Bokføringspliktige som nevnt i § 5-2-1 tredje ledd [kommisjonær-/agentbestemmelsen], kan i stedet for fortløpende nummerering av hver enkelt selgers salgsdokument, anføre i salgsdokumentet hvor mye som er avregnet overfor vedkommende selger hittil i regnskapsåret.

Som du ser er det tre alternativer, jf. første ledd:

 

1) Forhåndsnummerering

2) Maskinell tildeling med kontrollerbar sekvens

3) Annen merking "slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte".

 

 

 

Jeg antar loven adresserer situasjonen der man har flere salgspunkter, slik at det er vanskelig å ha en ubrutt stigende rekke (1,2,3,4…) av fakturanummer?  (Og at man  har overført dette til digitale fakturaer og fakturanummrene på dem)

I mitt tilfelle starter jeg på en og går oppover - en veldig kontrollerbar sekvens.  Det skal vel ikke være noe problem?

Endret av Emigrert
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hva legges i "Annen merking "slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte".?
Og en faktura lagret til PDF er jo vanskeligere å endre enn databasen et fakturaprogram evt bruker?
Hva gjør man hvis fakturaprogrammet/nettsiden legges ned?   Da har man jo uansett bare PDFene.

Lenke til kommentar

Poenget med sekvensiell registrering er at ved bokettersyn skal skattemyndighetene kunne sjekke at alt du har solgt er fakturert. Man skal kunne be om samtlige fakturaer for en måned og kunne kontrollere at dette faktisk er samtlige fakturaer for en måned. 

 

Hvis fakturaprogrammet/nettsiden legges ned må du sørge for at du har nødvendige kopier av lagringspliktige opplysninger, i så lang tid som bokføringslovgivningen krever at du skal ha det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...