Gå til innhold

Nå kommer rentetak på forbrukslån (det vedder jeg på)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det var litt morsomt denne uttalelsen om at de ikke trodde dette ville "virke", fordi det ville føre til at de ikke kunne prise risikoen høyt nok så mange ikke ville få lån...

Så de er bekymret for at de som har dårlig økonomi og aldri skulle hatt disse lånene nå ikke kommer til å få lån fordi de ikke får ta høy nok rente (som i seg selv setter disse i en vanskeligere situasjon) ..... snakk om å synliggjøre seg selv som bukken som passer havresekken :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det var litt morsomt denne uttalelsen om at de ikke trodde dette ville "virke", fordi det ville føre til at de ikke kunne prise risikoen høyt nok så mange ikke ville få lån...

Så de er bekymret for at de som har dårlig økonomi og aldri skulle hatt disse lånene nå ikke kommer til å få lån fordi de ikke får ta høy nok rente (som i seg selv setter disse i en vanskeligere situasjon) ..... snakk om å synliggjøre seg selv som bukken som passer havresekken :)

Det er snakk om hvor stor sjanse det er for å få lånet tilbakebetalt, statistisk sett, og å få betalt for denne risikoen. Det handler ikke om "de som aldri skulle hatt lån". Det vil alltid være noen som ikke skulle hatt lån, i alle renteklasser, og med og uten sikkerhetsstillelse.

Lenke til kommentar

Burde ikke folk heller lære seg litt om sin egen personlige økonomi? Det kommer jo klart fram hva de sier ja til når de tar et forbrukslån.

Noen ganger er det mer interessant hvordan tingene fungerer i praksis sammenlignet med synsing om hvordan virkeligheten burde være :-)

Lenke til kommentar

Jaja, med rentetak blir det mange som ikke vil kunne få lån.

Var ikke rentetaket i USA, kapitalismens høyborg, 12.5 prosent?

Forskjellig fra stat til stat. Florida har f.eks. 18 %. Allikevel fikk man en kredittkrise. Kanskje fordi bankene ble grådige og solgte flere lån som substitutt fordi de ikke kunne ta tilstrekkelig betalt for disse?

Lenke til kommentar

Jaja, med rentetak blir det mange som ikke vil kunne få lån.

Var ikke rentetaket i USA, kapitalismens høyborg, 12.5 prosent?

Forskjellig fra stat til stat. Florida har f.eks. 18 %. Allikevel fikk man en kredittkrise. Kanskje fordi bankene ble grådige og solgte flere lån som substitutt fordi de ikke kunne ta tilstrekkelig betalt for disse?

Vil folk få problemer med dagens lånenivå, så tror jeg bankene blir vinnere i et nullsum spill :-)

Forøvrig: jeg føler meg sikker på at mange av de som tilbyr lån med f.eks. 50-100 prosent rente, ikke baserer seg på noe som helst risiko-vurdering. De bare prøver å fiske i et lugubert marked så mye og lenge de kan. Det hele ligner litt på aktiviteten rundt disse spillemaskinene som man håvet inn milliard (-er?) på for ca 10 år siden.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...