Krokanrull Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Skole er ikke for alle.. helt greit, men,våg deg å ha "Livets skole" eller "Livets harde skole" som utdanningsvalg på facebook er du grei. På forhånd takk. Kthxbye. 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Sentralt er hva skolens rolle i det hele tatt skal være. Skal den kun forberede deg på jobb? Vil vi egentlig formidle at det viktigste livet handler om er å bli ansatt, og gå på jobb hver dag? Jeg skjønner at akademiske fag og danningsfag for kan oppleves som kjipe for dem det ikke fenger. Samtidig skjønner jeg også at arbeidsmarkedet har endret seg drastisk de siste tiårene. Hvis du dropper ut er det få godt betalte ufaglærte jobber å finne i dag, da produksjon stadig automatiseres. Istedet ender vi opp med en større service-sektor, med lavere lønninger og svakere stillingsprosenter. Det er heller ikke selvsagt at du som dropout får jobb her heller: det sier sitt når rema får inn flere hundre søknader på hver stilling de utlyser, der en god andel av søkerne har både bachelorgrad og mastergrad, eller mer erfaring enn deg. Så, jeg synes det er vanskelig: skolesystemet bør ikke formidle at økonomiske verdier er det viktigste ved tilværelse. Skolen bør også drive danning fremfor bare utdanning. Samtidig må skolen holde seg oppdatert og relevant, og adressere de utfordringene som oppstår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå