Gå til innhold

Demonstrasjoner i Hviterussland - på vei mot regimeskiftet?

Anbefalte innlegg

Spesialstyrker mot demonstranter: – Hviterussland blir aldri det samme etter dette

Den hviterussiske presidenten Aleksandr Lukasjenko brukte spesialstyrker mot fredelige demonstranter lørdag.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/hviterussland/spesialstyrker-mot-demonstranter-hviterussland-blir-aldri-det-samme-etter-dette/a/23958916/

Da ser det ut som om befolkningen i "Europas siste diktatur" har fått nok av "diktatoren", president Aleksandr Lukasjenko. Hva tror dere dette vil føre til? Så voldsomme opptøyer at Lukasjenko omsider må gi fra seg makten slik Hosni Mubarak måtte i Egypt? Eller at det utvikler seg til en borgerkrig med utenlandsk innblanding ala Kosovokrigen og Borgerkrigen i Syria? Eller rett og slett at demonstrasjonene blir slått ned, det ikke utvikler seg til noe mer og at Lukasjenko blir sittende? Eller ser dere for dere et annet senario?

Lukasjenko har jo prøvd å få landet nærmere EU bla. med Minskavtalen om borgerkrigen i Ukraina og forholdet mellom Hviterussland og Russland har blitt mye dårligere i det siste så det er ikke sikkert at Lukasjenko kan vente støtte fra sin tidligere allierte president Vladimir Putin i Russland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hviterussland er ikke fremst i nyhetene som regel, men om du ser nærmere etter er det faktisk ganske mye av kritikk mot Hviterussland fra EU når det gjelder valg preget av juks og fengsling av opposisjonspolitikere. Den arabiske vår viste at folk begynner å bli lei av diktatur ettersom de får mer og mer informasjon om omverden og hvordan folk lever i friere land. Det "spås" at det nordkoreanske regimet vil falle den dag befolkningen får tilstrekkelig informasjon om omverden. Det har alt vært et forsøk fra noen soldater, men det ble raskt stanset av andre soldater.

Jeg tror det har mye å si om demonstrasjonene og dermed regimets maktbruk vil utvikle seg. Går regimet for langt kommer omverden til å reagere. Man sitter ikke og ser på at en gal diktator torturerer befolkningen i landet i all evighet lenger. Presset på Robert Mugabe i år 2008 er et godt eksempel på det.

Lenke til kommentar

Da ser det ut som om befolkningen i "Europas siste diktatur" har fått nok av "diktatoren", president Aleksandr Lukasjenko.

Det er ikke det protestene dreier seg om. Protestene er på grunn av en skatt myndighetene har innført, for folk uten arbeid.

Lenke til kommentar

Bare se her:

Norske Terje: Pågrepet under demonstrasjon i Hviterussland

Terje Hanssen forteller at han ble pågrepet av hviterussisk politi i forbindelse med demonstrasjoner mot regimet i søndag. - Det var veldig ubehagelig, sier han til VG.

De siste ukene har det vært flere demonstrasjoner mot President Alexander Lukashenko, som styrer landet med jernhånd. Protestene startet i forbindelse med skatteendringer som vil ramme arbeidsledige.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/hviterussland/norske-terje-paagrepet-under-demonstrasjon-i-hviterussland/a/23959086/

Lenke til kommentar

Den arabiske vår viste at folk begynner å bli lei av diktatur 

Nei. Den arabiske våren viste at arabere var lei av det gamle diktaturet og ønsket å bytte det ut med et nytt diktatur. Sharia har enorm oppslutning blant muslimer i dag. 

Lenke til kommentar

Den arabiske vår viste at folk begynner å bli lei av diktatur 

Nei. Den arabiske våren viste at arabere var lei av det gamle diktaturet og ønsket å bytte det ut med et nytt diktatur. Sharia har enorm oppslutning blant muslimer i dag. 

Den arabiske våren var i hovedsak unge studenter som flagget med demokrati som en kjernesak, men etterhvert som protesten eskalerte så tok de høyreekstreme muligheten for å kuppe landet. Det er det som skjer i ustabile land. En revolusjon ender sjeldent opp med et stabilt og demokratisk land.

Det skal ikke mer enn Wikipedia til for å finne ut handlingene og årsakene til den arabiske våren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Arab_Spring#Causes

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Og jeg så en protest i 2010 som omhandlet et ønske om demokrati. Det er ikke det at jeg tror spørreundersøkelsen din er feil, men heller at du anvender den feil. De som startet den arabiske våren var typisk høyt utdannede og unge mennesker som er tilhengere av vesten. Den konservative majoriteten er nok noen helt andre folk.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hva underbygger du det med? 

Har liksom arabiske land blitt liberale demokratier etter denne såkalte "våren"?

Som både Gavekort og jeg har gått inn på ble makten fort tatt av andre som ikke ønsket demokrati.

Har du lest Saddams fortrolige av dr. Ala Bashir? Han var Saddam Husseins livlege fra tidlig på 80-tallet og fram til bare noen dager før Baathregimet falt. I den boken beskriver han litt om hvor vanskelig det er å bygge opp noe demokrati i et land hvor hat, konspirasjoner og makt har fått råde i så mange år.

Det er noen som nå har sagt at Hviterussland ikke blir det samme igjen og jeg håper de har rett. Og da at det går i en bedre retning.

Lenke til kommentar

vanskelig å bygge opp noe demokrati i et land hvor hat, konspirasjoner og makt har fått råde i så mange år.

Det er noen som nå har sagt at Hviterussland ikke blir det samme igjen og jeg håper de har rett. Og da at det går i en bedre retning.

Ja, det er det ingen som benekter. Det må en kulturell endring til der før de kan ha noe som ligner på et vestlig demokrati. 

Hviterussland er meg mer optimistisk på vegne av. Det er ingen grunn til at ikke Hviterussland skal klare det når land som Estland og Tsjekkia har klart det. 

Lenke til kommentar

Men om de er i mindretall avviser ikke det argumentet at de som startet demonstrasjonene ønsket demokrati.

Det var vel heller en påstand enn et argument. Uansett, for alt jeg vet kan det være du har rett i at det var vestlig orienterte som startet demonstrasjonene. Men revolusjonen utviklet seg raskt til å bli islamistisk. 

Lenke til kommentar

vanskelig å bygge opp noe demokrati i et land hvor hat, konspirasjoner og makt har fått råde i så mange år.

Ja, det er det ingen som benekter. Det må en kulturell endring til der før de kan ha noe som ligner på et vestlig demokrati. 

Hviterussland er meg mer optimistisk på vegne av. Det er ingen grunn til at ikke Hviterussland skal klare det når land som Estland og Tsjekkia har klart det. 

Tror selv at det kommer an på hvor lenge militæret og politiet vil støtte Lukashenko samt hvor lenge folket holder ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...