Martin Braathen Røise Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 CIAs «Sonic Screwdriver» kunne infisere Mac-er under oppstarten Lenke til kommentar
2J37JHPB Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Flott at dere skriver om dette, det er det ikke mange Norske medier som gjør uten å demonisere budbringeren. Voksent gjort, bra artikkel, og fint at dere tok med et bilde av Assange ... #ViMåIkkeGlemme 4 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Blir veldig merkelig å lese en artikkel med oversatte faguttykk.Da kan det ofte gå litt fort i svingene.Eks:Ved hjelp av verktøyet kunne CIA laste opp ny fastvare ved å plugge inn en ethernet-adapter i Thunderbolt-porten på Mac-maskiner. Fastvare er så vidt meg bekjent en oversettelse av ordet "hardware". Dette kan ikke lastes opp, derav navnet. Jeg tror ordet dere er ute etter er MYKVARE, eller software som det også kalles. 1 Lenke til kommentar
ninjalars Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 (endret) Blir veldig merkelig å lese en artikkel med oversatte faguttykk. Da kan det ofte gå litt fort i svingene. Eks: Ved hjelp av verktøyet kunne CIA laste opp ny fastvare ved å plugge inn en ethernet-adapter i Thunderbolt-porten på Mac-maskiner. Fastvare er så vidt meg bekjent en oversettelse av ordet "hardware". Dette kan ikke lastes opp, derav navnet. Jeg tror ordet dere er ute etter er MYKVARE, eller software som det også kalles. Journalisten har nok sitt på det tørre her. Fastvare er en vanlig fornorskning av det engelske ordet firmware. For ordet hardware brukes gjerne maskinvare. Firmware: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Firmware Endret 26. mars 2017 av ninjalars 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 (endret) gravy: Fastvare er en oversettelse av firmware, programvare som er nært knyttet til maskinvaren og ikke like tilgjengelig fra OS som annen programvare. Fastvaren er likevel ofte mulig å laste ned ny versjon av og oppdatere. Noen kjappe eksempler: TVen har fastvare. Blurayspilleren har fastvare. Hovedkortets fastvare kalles ofte bios. Speilrefleksen har fastvare.Ellers vil jeg bare reklamere litt for dokumentaren Zero Days. Anbefales! Endret 26. mars 2017 av Simen1 1 Lenke til kommentar
bozanga Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Det er en oversettelse av firmware; programvare som ligger "fast" i ulike duppedingsers ROM eller flash-minne. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Firmware 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Jeg tror ordet dere er ute etter er MYKVARE, eller software som det også kalles.Software er programvare. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Ok, min feil. beklager misforståelsen ang. firmware.Dette er grunnen til at jeg misliker at alle engelske veletablerte faguttrykk plent skal fornorskes!F.eks. bruker vi ordet fortsatt clutch til bilen, veldig få som skriver om "friksjonskobling" på norsk. Hvorfor skal ting oversettes i teknologien? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Fordi anglifisering bygger ned det norske språket ord for ord. Hvis du foretrekker engelske ord, hvorfor ikke ta den helt ut og oppsøke engelskspråklige nettsider i stedet for? Å klage på at det brukes norsk språk på en norskspråklig nettside oppfattes fort som trolling... 1 Lenke til kommentar
VABZJDTR Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 "Ifølge dokumentet må angriperen ha fysisk tilgang til maskinen." MacOS må være verdens sikreste OS som er benyttet av mer enn 1 million brukere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Hvorfor nevnes ikke Linux i artikkelen? Det er vel litt for naivt å tro at selv det klarer å holde seg unna spionasje? Lenke til kommentar
Ompa Kaiiizer Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Blir veldig merkelig å lese en artikkel med oversatte faguttykk. Da kan det ofte gå litt fort i svingene. Eks: Ved hjelp av verktøyet kunne CIA laste opp ny fastvare ved å plugge inn en ethernet-adapter i Thunderbolt-porten på Mac-maskiner. Fastvare er så vidt meg bekjent en oversettelse av ordet "hardware". Dette kan ikke lastes opp, derav navnet. Jeg tror ordet dere er ute etter er MYKVARE, eller software som det også kalles. Fastvare - vare som er fast, den sitter fast. Kan kun endres fysisk. Rart, men greit nok? Mykvare. Det heter faktisk "mjukvara" på svensk, så hvorfor ikke? "Computer" og "teenager" (og mye annet rart) sier man i Danmark. Er det virkelig noe bedre? Island er kongen er føler jeg. Vi andre er bare late eller føler at norsk er underdanig ift. engelsk. Lenke til kommentar
Ompa Kaiiizer Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Blir veldig merkelig å lese en artikkel med oversatte faguttykk. Da kan det ofte gå litt fort i svingene. Eks: Ved hjelp av verktøyet kunne CIA laste opp ny fastvare ved å plugge inn en ethernet-adapter i Thunderbolt-porten på Mac-maskiner. Fastvare er så vidt meg bekjent en oversettelse av ordet "hardware". Dette kan ikke lastes opp, derav navnet. Jeg tror ordet dere er ute etter er MYKVARE, eller software som det også kalles. Fastvare - vare som er fast, den sitter fast. Kan kun endres fysisk. Rart, men greit nok?Mykvare. Det heter faktisk "mjukvara" på svensk, så hvorfor ikke? "Computer" og "teenager" (og mye annet rart) sier man i Danmark. Er det virkelig noe bedre? Island er kongen er føler jeg. Vi andre er bare late eller føler at norsk er underdanig ift. engelsk. Beklager. Er hadde misforstod jeg en misforståelse. Altså en misforståelse som forplantet seg (hvis det er lov å si). Lenke til kommentar
G Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Vi andre er bare late eller føler at norsk er underdanig ift. engelsk. Ja det kan du jo si. Men, er du klar over hvor mye større ordforråd det engelske språk har i forhold til det norske? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå